English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بدهی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه‌های کشور

آذوح: سعدالله نصیری قیداری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از بدهکاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه‌های سطح کشور خبر داد.

پیش از این رضا فرجی‌دانا، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران اعلام کرده بود که دانشگاه‌های کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بدهی دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، سعدالله نصیری قیداری عصر روز چهارشنبه در مراسم معارفه رئیس دانشگاه کردستان در سنندج گفت: «در حال حاضر دانشگاه‌های کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند و در این شرایط مجلس و مردم باید جامعه دانشگاهی را حمایت کنند.»

وی با اشاره به ضرورت کارآفرین شدن دانشگاه‌های کشور گفت: «اگر شرایط تبدیل فکر به ایده در دانشگاه‌های کشور ایجاد شود و دانشگاه‌ها کارآفرین شوند دیگر نیازی به بودجه نخواهند داشت و خود قادر به تامین نیازهای خود خواهند بود.»

پیش از این رضا فرجی‌دانا، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران اعلام کرده بود که دانشگاه‌های کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بدهی دارند. اطلاعات ارائه شده از سوی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزیر پیشین علوم در فاصله زمانی  حدود هشت ماه درباره میزان بدهی دانشگاه‌ها یکسان نیست و تفاوت دوهزار و ۵۰۰ میلیون ریالی دارد.

رضا فرجی‌دانا گفته بود که «طبق اعلام معاونت اداری و مالی وزرات علوم از این میزان شش هزار میلیارد ریال عمرانی و حدود همین میزان مربوط به اعتبارات جاری است.»

وی شرایط دانشگاه‌ها را ویژه خوانده و گفته بود که این مشکل در هیئت دولت مطرح شده و دولت در حال تأمین منابع و رفع کسری بودجه است.

بحران مالی و کاهش بودجه

چندی پیش (۱۸ مرداد سال جاری)، محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران گفت که این دانشگاه، در تنگنای منابع مالی قرار دارد و نیازمند نگاه ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی است.

او تاکید کرده بود که در دنیا ۲۰ تا ۳۵  درصد منابع مالی دانشگاه‌ها از طریق «شهریه» و بقیه از طریق «سرمایه گذاری و پژوهش» تامین می‌شود، اما دانشگاه های ایران در دو بخش یادشده ضعیف عمل کرده‌ اند.

سال گذشته در ماه آبان اعلام شد که دانشگاه‌های کشور، توان پرداخت پول آب و برق خود را ندارند و از این بابت در یک «بحران حقیقی» هستند.

محمدحسین امید٬ معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این باره به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «اکثر دانشگاه‌ها، به خاطر کمبود اعتبار به شرکت‌های گاز، برق، آب و مخابرات بدهی دارند و مرتب تهدید می‌شوند.»

وی گفته بود: «هر روز شاهد هستیم که برق، گاز یا تلفن دانشگاه یا موسسه‌ای را قطع می‌کنند و رییس دانشگاه یا موسسه برای جلوگیری از توقف امور آموزشی و پژوهشی زیر مجموعه خود و جلوگیری از ایجاد بحران مجبور است برای رفع این قطعی‌ها، دست به دامن دستگاه‌های انتظامی و امنیتی شود تا با وساطت آنان چند صباحی کار‌ها ادامه یابد.»

در سال‌های اخیر، کاهش بودجه‌های دانشگاهی- تحقیقی از مشکلات اصلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ایران بوده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter