English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آبان‌ماه سال جاری کاتالونیا هم همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کند

آذوح: در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند، آرتورو ماس، رئیس منطقه کاتالونیای اسپانیا نیز اعلام کرد که در روز ۱۸آبان‌ماه همه‌پرسی استقلال کاتالونیا برگزار خواهد شد. دولت اسپانیا با این همه‌پرسی مخالف است.

به‌گزارش رویترز، آرتورو ماس گفت: «من فرمان برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را امضا می‌کنم و همان‌طور که چند ماه پیش اکثریت نیروهای سیاسی کاتالونیا موافقت کردند آن را برای روز یکشنبه ۹نوامبر سازماندهی خواهم کرد.»

کاتالونیادولت اسپانیا معتقد است که چنین تصمیمی برخلاف قانون اساسی است و ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور نیز هشدار داده است که چنین روشی را نخواهد پذیرفت.

رئیس منطقه کاتالونیای اسپانیا همچنین افزود، رأی «نه» مردم اسکاتلند به استقلال این بخش از بریتانیا، «شکستی» برای کاتالونیا محسوب می‌شود.

در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند که روز پنجشنبه ۲۷شهریورماه برگزار شد، اکثر شرکت‌کنندگان با استقلال این بخش از بریتانیا و تشکیل کشور مستقل اسکاتلند مخالفت کردند.

در این همه‌پرسی حدود ۵۵درصد از رأی‌دهندگان با استقلال اسکاتلند مخالف و ۴۵درصد موافق بودند. میزان مشارکت در این همه‌پرسی بیش از ۸۵درصد بوده است.

رئیس منطقه کاتالونیای اسپانیا پیش از برگزاری این همه‌پرسی در اسکاتلند گفته بود که به سمت برگزاری همه‌پرسی درباره استقلال کاتالونیا حرکت خواهد کرد.

پارلمان اسپانیا هشتم آوریل / ۱۹فروردین‌ماه طرح همه‌پرسی استقلال در منطقه خودمختار کاتالونیا را رد کرد.

ماریانو راخوی در مخالفت با همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا خود را «رئیس دولت همه» عنوان کرده و گفته بود: «من از حفظ کاتالونیا در اسپانیا دفاع می‌کنم، زیرا نمی‌توانم به اسپانیا بدون کاتالونیا فکر کنم. من نمی‌توانم به کاتالونیای بیرون از اسپانیا و اروپا بیندیشم.»

آرتور ماس نیز گفته بود که این قانون را نقض نمی‌کند. با این حال اگر همه‌پرسی در نظرگرفته‌شده نیز ممنوع شود، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا ممکن است انتخابات آتی در منطقه را که باید در سال ۲۰۱۶برگزار شود، تبدیل به رأی درباره استقلال کند.

گرایش‌های استقلال‌طلبانه در کاتالان در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود، چرا که ۲۷درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵درصد گردشگران اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. همچنین سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.

طبق آخرین همه‌پرسی در ژوئیه ۲۰۰۶کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد.

به ‌تازگی و در روز چهارشنبه ۲۰شهریورماه صدها هزار تن از جدایی‌طلبان کاتالونیا در پشتیبانی از استقلال این منطقه در بارسلون دست به تظاهرات زدند.

رادیو زمانه

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter