English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پژوهشگر برجسته اویغور در چین به حبس ابد محکوم شد

آذوح: وکیل ایلهام توحتی، پژوهشگر برجسته اویغور که به جدائی‌طلبی متهم شده است، می‌گوید دادگاه موکلش را مقصر شناخته و او را به حبس ابد محکوم کرده است.

به گزارش بی بی سی فارسی، توحتی درباره سیاست‌های حکومت چین در مقابله با اقلیت مسلمان آن کشور در منطقه ناآرام سین‌کیانگ (تورکستان شرقی) اظهار نظر کرده بود.

دادگاه همچنین دستور توقیف تمام دارایی‌های این استاد دانشگاه را صادر کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل محکومیت ایلهام توحتی را تاسف‌آور خوانده است.

خبرنگاران می‌گویند دولت چین فشار بیشتری را بر منتقدان سیاست دولت مرکزی در مورد مسلمانان تورک اویغور ایالت سین‌کیانگ (تورکستان شرقی) وارد می‌کند.

این ایالت عمدتا مسلمان‌نشین واقع در غرب چین شاهد حرکت‌های اعتراضی کسانی بوده که دولت را به تبعیض علیه مسلمانان تورک اویغور متهم می‌کنند. همچنین، گروه های جدایی‌طلب اویغور نیز در این بخش از خاک چین فعالیت دارند.

دولت چین منتقدان سیاست خود در سین‌کیانگ (تورکستان شرقی) را معمولا به جدایی‌طلبی متهم می‌کند که قوانین این کشور مجازات‌های سنگینی را برای آن در نظر گرفته است.

ایلهام توحتی که اتهام جدایی طلبی را رد می‌کند در ماه ژانویه بازداشت شد. اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و آمریکا خواستار آزادی او شده‌اند.

لی فنگ‌پینگ، وکیل الهام توهتی می‌گوید برای حکم موکلش تقاضای تجدید نظر خواهد کرد.

دادگاه خلقی اورومچی بعد از یک محاکمه دو روزه در هفته گذشته، توحتی را در ارتباط با اتهامات وارده مقصر شناخت.

لی فنگ‌پینگ، وکیل او به بی‌بی‌سی چین گفت که از حکم دادگاه تجدید نظر خواهد خواست.

ایلهام توحتی تا زمان بازداشت در ماه ژانویه استاد دانشگاه و عضو حزب کمونیست بود. او در همه مقالات و در وب سایت شخصی‌ خود همواره تاکید داشته که سین‌کیانگ (تورکستان شرقی) باید بعنوان بخشی از چین باقی بماند.

با اینهمه، او سیاست سرکوب در سین‌کیانگ (تورکستان شرقی) را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود توسل به سرکوب و مجازات صرفا باعث گسترش بنیادگرایی در میان اویغورهای جوان می‌شود و آنها را متقاعد می‌سازد که چین با تروریسم مبارزه نمی‌کند بلکه با اسلام در جنگ است.

به گفته منتقدان سیاست چین، صدور حکم زندان ابد برای الهام توهتی می‌تواند این پیام را داشته باشد که تا آنجا که به مساله مسلمانان تورک اویغور مربوط می‌شود، جایی برای میانه روی باقی نمانده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter