English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کاهش تدریجی صادرات غیر نفتی اردبیل در سه سال اخیر/کسب رتبه 23 از نظر تنوع اقلام

آذوح: کارشناس بازرگانی خارجی صنعت و معدن استان اردبیل از کاهش تدریجی صادرات غیر نفتی  اردبیل طی سه سال اخیر خبر داد.

به گزارش مهر، سالار جلیل پور ظهر چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی اردبیل گفت: صادرات اردبیل درپنج ماهه نخست سال 91، 42.1میلیون دلار بود که سال گذشته به 32.5 میلیون دلار و امسال به 21.9 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی افزود: رقم واردات نیز از 21.3 به 14.9 و در نهایت به 22.1 میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه صادرات و ورادات استان 44 میلیون دلار است، اضافه کرد: در عین حال سهم صادرات استان از صادرات کشور از 0.33 در سال 91 و 0.25 در سال گذشته به 0.15 در سال جاری رسیده است.

به گفته جلیل پور در همین مدت سهم تجارت خارجی استان از کشور از 0.18 در سال 91 و 0.16 در سال 92 به 0.12 در سال 93 کاهش یافته است.

این کارشناس عمده محصولات صادراتی را مصنوعات پلاستیکی، نوشابه و آب معدنی و سیب زمینی عنوان کرد  گفت: در سال های اخیر محصولات صادراتی تقریبا در همین اقلام ثابت بوده است.

وی اضافه کرد: در بخش واردات نیز شاهد سه محصول عمده کامیون کشنده، کاغذدکور خام و کنجاله هستیم که دو محصول اول امسال برای اولین بار تجربه می شود اما کنجاله در سال های قبل واردات داشته است.

کارشناس بازرگانی خارجی صنعت و معدن استان با بیان اینکه تنوع اقلام صادراتی استان اردبیل متجاوز از 169 کالا در سال گذشته نبوده است، اضافه کرد:در سال 91، 199 کالا  در سال 90، 200 کالا گستره تنوع صادراتی استان را شامل می شد.

وی تاکید کرد: همین محدودیت موجب شده است استان اردبیل هر ساله در جایگاه 23 تنوع اقلام صادراتی قرار گیرد.

جلیل پور با بیان اینکه روند کاهشی در تنوع اقلام مشاهده می شود، ادامه داد: صادرات استان روند کاهشی داشته و کم و بیش به اقتصاد کشور، نوسانات منحصر به فرد و کرانه بالای عرضه محصولات وابسته بوده است.

این کارشناس تاکید کرد: در عین حال واردات ثابت بوده و تغییرات آن در سال گذشته هم جهت با کل کشور بوده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter