English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

فرمان برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا امضاء شد

آذوح: آرتور مس، رئیس دولت محلی کاتالونیا روز شنبه فرمان برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه خودمختار از اسپانیا را امضاء کرد.

فرمانی که آقای مس آن را امضاء کرد قانونی است که اکثر نمایندگان پارلمان کاتالونیا هفته پیش آنرا با ۱۰۶رای موافق و ۲۸رای مخالف از تصویب گذراندند.

وی گفت:«ما می‌خواهیم رای دهیم، می‌خواهیم تصمیم بگیریم و لحظه و بستر برای چنین کاری فراهم است. روی سخنم در این لحظه با تمام اسپانیایی‌هاست؛ اتحاد برادرانه‌ای که ما را به دیگر مردم اسپانیا پیوند می‌دهد عمیق و مستحکم است. ما تاریخ مشترک بزرگی داریم، تاریخی که با ارادۀ ساخت اروپای قرن ۲۱تداوم خواهد یافت.»

با امضای این قانون توسط آرتور مس، رهبران منطقه خودمختار کاتالونیا اجازه می‌یابند تا همه‌پرسی استقلال و جدایی از اسپانیا را در نهم ماه نوامبر امسال برگزار کنند.

دولت مرکزی در مادرید تحت نخست وزیر ماریانو راخوی چنین فرمانی را مغایر با قانون اساسی اسپانیا می‌داند و می‌گوید آن را به دادگاه قانون اساسی ارجاع خواهد داد.

کابینه آقای راخوی روز دوشنبه در همین خصوص و برای اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی که مانع برگزرای همه پرسی استقلال در کاتالونیا شود تشکیل جلسه خواهد داد.

موضوعی که همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا را تحت الشعاع خود قرار داده اتهام پولشویی و فرار مالیاتی است که بر «جوردی پوجول»، ارشدترین سیاستمدار و سردمدار استقلال طلبی این منطقه وارد شده است.

آقای پوجول که ۲۳سال رئیس دولت محلی کاتالونیا بوده است اتهامات وارده را رد نمی‌کند و می‌گوید پولی که در خارج از مرزهای اسپانیا دارد ارثیه‌ای است که از پدر به او رسیده و از دهه هشتاد میلادی در بیرون از اسپانیا نگهداری می‌شده است. وی می‌گوید این مبلغ بیش از یک میلیون دلار بوده و با گذشت زمان بر آن افزوده شده است.

آرتور مس، رئیس دولت محلی کاتالونیا تلاش می‌کند تا اتهام وارده به آقای پاجول، پدر جدایی طلبان کاتولونیا را موضوعی مستقل از بحث همه‌پرسی جلوه دهد.

کاتالونیا، منطقه‌ای خودمختار در شمال‌شرق اسپانیا با مردمانی که به زبان، هویت و تاریخ خود می‌بالند و بسیاری از آنان خود را ملتی متفاوت از دیگر اسپانیایی‌ها می‌دانند.

کاتالونیا ۷.۵میلیون نفر جمعیت دارد که اکثرشان در بارسلون، پایتخت این منطقه خودمختار ساکنند.

در کاتالونیا، نمایندگان پارلمان، دبیران و معلمان و دکترها و کارکنان دولت می‌باید در کنار زبان اسپانیایی زبان محلی خود را بکار برند.

پس از انتخابات سال ۲۰۱۲که احزاب حامی استقلال در این منطقه پا گرفتند موضوع استقلال و جدایی از اسپانیا نیز قوت گرفت.

موضوع مهمی که همزمان با پیروزی این احزاب به بحث برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا دامن زد و آن را پررنگ‌تر کرد بحران اقتصادی در اروپاست که گریبان اسپانیا را نیز گرفته و مادرید را به اتخاذ سیاست‌های ریاضت اقتصادی مجبور کرده است.

رهبران کاتالونیا که منطقه خودمختارشان در وضعیت بهتر اقتصادی قرار دارد لزومی نمی‌بینند تا منابع مالی و درآمدهای خود را با دیگر مناطق اسپانیا قسمت کنند.

این منطقه خودمختار اگرچه ثروتمندترین منطقه اسپانیاست اما مقروض‌ترین آنها نیز هست.

یورونیوز

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter