English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دور بعدی مذاکرات اتمی: دو هفته دیگر در وین یا ژنو

آذوح: با پایان گرفتن بدون نتیجه مذاکرات ۱۰ روزه ایران و گروه پنج به علاوه یک در نیویورک، عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام کرده که دور بعدی این مذاکرات تا دو هفته دیگر در ژنو یا وین برگزار خواهد شد.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز یک‌شنبه (۶ مهر، ۲۸ سپتامبر) در گفت و گو با خبرگزاری کیودوی ژاپن اعلام کرد دور بعدی مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک، تا دو هفته دیگر در ژنو یا وین برگزار خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره نتیجه مذاکرات نیویورک گفت: «برخی از ایده‌های مطرح شده در نشست نیویورک امیدوار کننده هستند اما هیچ یک از آنها نتوانستند در خصوص مسائل کلیدی مورد اختلاف یک درک مشترک به ما بدهند. از این رو نتوانستیم به پیشرفتی ملموس در مذاکرات اخیر برسیم».

طرف‌های غربی با احتیاط از نزدیک شدن به توافق نهایی با ایران صحبت کرده‌اند. اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان گفته در ۱۰ سال گذشته هرگز چنین به توافق هسته‌ای نزدیک نبوده‌ایم. با این حال عراقچی گفته است: «هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر پیشرفت و اعتماد در روابط دو جانبه حاصل نشده است. مساله این است که ما در موقعیتی قرار نداریم که بگوییم اعتمادها میان دو طرف افزایش داشته است، من این را باور ندارم».

مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک، یک بار در تیرماه به مدت پنج ماه تمدید و قرار شد تا سوم آذر دو طرف به توافق نهایی دست پیدا کنند. اما اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال تمدید دوباره این مهلت به دلیل سختی وصول به توافق به گوش می‌رسد.

عباس عراقچی اما تمدید دوباره مهلت را بی‌فایده دانسته و گفت: «اگر قرار باشد توافقی حاصل شود بهتر است که آن را اکنون انجام دهیم؛ تمدید مذاکرات، سخت و بی‌استفاده خواهد بود».

آخرین دور مذاکرات اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به مدت ۱۰ روز در نیویورک برگزار شد. روز جمعه (۴ مهر، ۲۶ سپتامبر) آخرین روز این دور از مذاکرات بود و اعلام شد که مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی پایان گرفته است.

پیشتر اعلام شده بود که ممکن است وزرای امور خارجه دو طرف با یکدیگر دیدار کنند اما این ملاقات به دلیل آنچه لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه آن را "عدم پیشرفت در مذاکرات" خواند، برگزار نشد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter