English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آتش‌بس در شرق اوکراین شکسته شد

آذوح: نخستین بار پس از آغاز آتش‌بس میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین با دولت مرکزی این کشور، درگیری‌های شدید در شهر دونتسک ۱۵ کشته برجای گذاشت. ملی‌گرایان در شهر خارکف مجسمه لنین را ویران کردند.

شهر دونتسک روز دوشنبه (۷ مهر / ۲۹ سپتامبر) شاهد درگیری جدائی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین و نیروهای دولتی این کشور بود. به این ترتیب آتش‌بسی که از پنجم سپتامبر سال جاری برقرار شده بود به جنگی شدید تبدیل شده است. گفته می‌شود دست کم ۱۵ نفر در پی این درگیری کشته شده‌اند.

جوریج بیرجوکف، مشاور رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه (۷ مهر / ۲۹ سپتامبر) در کی‌یف اعلام کرد این خونین‌ترین درگیری پس از آغاز آتش‌بس بوده است. مشاور رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت در حمله جدایی‌طلبان به فرودگاه دونتسک ۷ سرباز دولتی کشته و ۹ سرباز دیگر زخمی شدند. او گفت یک نارنجک به یک زره‌پوش اصابت کرد و این حادثه را بوجود آورد.

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین نیز ادعا کرده‌اند که در جریان درگیری با نظامیان ارتش اوکراین ۵ کشته و ۸ مجروح برجای گذاشته‌اند. مقامات شهر دونتسک نیز گزارش دادند در جریان درگیری‌ها ۳ غیرنظامی کشته و بسیاری ازمردم این شهر زخمی شده‌اند. چندین خانه، کارخانه و ساختمان‌ دولتی ویران شده‌اند.

شورای شهر دونتسک در بیانیه‌ای خاطر نشان کرده است که اوضاع شهر بسیار بحرانی است و هنوز از مناطق مختلف شهر صدای تیراندازی به گوش می‌رسد. در دو روز گذشته صدای تیراندازی در اطراف فرودگاه دونتسک به گوش می‌رسید و درگیری‌ها در آنجا ادامه داشتند.

تظاهرات در خارکف

در جریان تظاهراتی در خارکف در شرق اوکراین، تظاهرکنندگان به بزرگ ترین مجسمه لنین در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق که در این شهر اوکراین قرار دارد، حمله‌ور شده و آن را ویران کردند. بسیاری از شهروندان روس شهر خارکف این اقدام تظاهرکنندگان را تحریکی برای آغاز درگیری‌ها می‌دانند.

این مجسمه که هشت مترونیم ارتفاع آن بود، یکشنبه شب (۲۸ سپتامبر) از قسمت پا اره شد و سپس بخش باقی مانده در میان شادی مردم در میدان آزادی این شهر به پائین کشیده شد. این مجسمه پنجاه سال پیش ساخته شده بود.

تاکنون مجسمه‌های بسیاری از لنین در شهرهای مختلف اوکراین ویران شده‌اند. شهر خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین است و هزاران تظاهرکننده ضدروسیه یکشنبه شب در این شهر تجمع کرده بودند.

مقامات شهر خارکف گرچه موافقت خود را با برداشتن مجسمه لنین اعلام کرده بودند، اما تظاهرکنندگان حاضر نبودند تا زمان تعیین شده برای برداشت مجسمه صبر کنند. بعضی از تظاهرکنندگان بخش‌هایی از مجسمه تخریب شده را به عنوان یادگاری به خانه‌های‌خود بردند.

مجسمه لنین پس از سقوط در میدان آزادی

مجسمه لنین پس از سقوط در میدان آزادی

آرسن آواکف، وزیر کشور اوکراین، خوشحالی خود را از ویران شدن مجسمه لنین اعلام کرد. او این اقدام را نابودی "الگوی خونخوار کمونیستی" خواند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیاری از مجسمه‌های لنین برچیده شدند. بسیاری از مجسمه‌های لنین که در مسکو بودند به پارک مجسمه‌ها منتقل شده‌اند.

صدراعظم آلمان: تحریم‌ها ادامه می‌یابند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه (۷ مهر / ۲۹ سپتامبر) اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه ادامه خواهند یافت و به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها به پایان رسد. او با اشاره به وضعیت شرق اوکراین گفت: «در این منطقه نه مرزها محافظت می‌شوند، نه کنترلی در کار است و نه منطقه حفاظتی وجود دارد.»

خانم مرکل پس از مذاکره با آلکساندر استاب، نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین در این باره گفت: «همه اینها خواست حداقل برای پایان یافتن تحریم‌هاست، اما هیچ یک از این خواست‌ها اجرایی نشده‌اند. ما متاسفانه از پایان تحریم‌ها بسیار دور هستیم.»

اتحادیه اروپا دوازدهم سپتامبر تحریم‌های جدیدی علیه روسیه برقرار کرد. این تحریم‌ها بخش صنایع نفتی و بانکی روسیه را هدف قرار داده‌اند. ۲۴ نفر از شهروندان روسیه نیز مشمول این تحریم‌ها هستند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter