English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تنهایی سامرا در زمان توجه همگانی به کوبانی

فریبرز سروش

دوهفته پیش که رییس جمهوری اسلامی ایران در نیویورک به خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی پاسخ می‌داد، زمانی که محور بحث به موضوع داعش و ناآرامی‌های عراق رسید، روحانی با قاطعیت در پاسخ به سوال خبرنگار که در مورد نقش ایران در مبارزه با تروریست‌ها پرسید گفت: «عتبات و شهرهای مقدس در عراق خط قرمز جمهوری اسلامی به شمار می‌آید و ما نخواهیم گذاشت شهرهای مقدس مثل کربلا و نجف و یا حتی بغداد به دست تروریست‌ها بیافتد.» علی‌رغم این روحانی بارها و در چند سخنرانی گوناگون حضور نظامی و فیزیکی نیروهای مسلح ایران در خاک عراق را تکذیب و آن را منوط به درخواست ارتش عراق دانسته بود.

این سخنان که نشان‌گر دغدغه‌های مسوولان نظام جمهوری اسلامی در مورد عراق است، در حالی بیان شد که پیش از آن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که مسوولیت عملیات برون مرزی را بر عهده دارد در چند نقطه عراق دیده شده و تصاویری از وی در سطح وسیع در فضای مجاز منتشر شده بود، و خبرهای غیر رسمی از دخالت ایران در پیروزی‌های به دست آمده در جنگ با نیروهای داعش حکایت داشت.

در همین حال اتحاد بزرگی برای مقابله با داعش در عراق و همین‌طور سوریه تشکیل شده که جمهوری اسلامی در آن عضویت ندارد و رهبری آن را نیز آمریکا بر عهده دارد. با این جود و در حالی که تمامی نگاه‌ها متوجه شهر کُرد نشین کوبانی در شمال سوریه است و نیروهای ائتلافی ضد داعش نیز تمام قوای خود را در این منطقه به کار گرفته‌اند،‌ خبرهای رسیده از عراق از تصرف قریب الوقوع شهر سامرا توسط نیروهای داعش حکایت دارد.

بر اساس گزارش خبرنگارانی که در منطقه مرکزی عراق حضور دارند، حملات اصلی داعش در مرکز عراق در حال شکل گیری است و شهر سامرا در محاصره نیروهای داعش قرار دارد و جنگی سخت در اطراف شهر بلدو، تنها مسیر آزاد کمک رسانی به سامره در جریان است. گفته می شود نیروهای مسلح شیعه در این منطقه تا کنون مانع پیشروی داعش به سمت شهر بلدو شده‌اند، زیرا در صورت سقوط این شهر شیعه نشین، سامره در محاصره کامل نیروهای داعش در خواهد آمد و پس از آن مسیر پیشروی آنها به سمت بغداد هموار می‌شود.

بر اساس این گزارش رهبری نیروهای داعش در این منطقه مستقیما زیر نظر ابوبکر البغدادی است که خود را خلیفه داعش می‌خواند. تحلیل‌های ارایه شده از این قرار است که ابوبکر البغدادی و نیروهای تحت امر او بنا دارند تا پیش از فرا رسیدن ماه محرم سامرا را به تسلط خود درآورند، زیرا دو ماه محرم و صفر برای شیعیان ماه‌های مقدسی به شمار می‌آیند و در ایام عزاداری امام حسین، مقابله عزادارن حسینی سخت خواهد بود و احتمال دستیابی به شهر مقدس سامرا نیز دشوار خواهد شد. از همین رو با استفاده از جنگ روانی و پروپاگاندایی که تا به امروز داعشی‌ها نشان داده‌اند به خوبی در به کار گیری آن مهارت دارند،‌ تمام توجه افکار عمومی دنیا و همین‌طور نیروهای نظامی غرب را متوجه کوبانی کرده‌اند تا در مرکز عراق علاوه بر دستیابی به سامره، مقدمات را برای رسیدن به پایتخت  عراق فراهم کنند.

از سوی دیگر اگر چنانچه شهر سامرا به دست داعش بیافتد، احتمال به‌ راه افتادن رودخانه‌ای از خون شیعیان در این شهر وجود خواهد داشت و همچنین، تمامی اماکن مقدسه و مقبره‌های مورد احترام شیعیان در این شهر تخریب خواهد شد که این همان خط قرمزی است که حسن روحانی از آن یاد کرده است. به عبارت دیگر سقوط سامرا معنی جز ورود مستقیم نیروهای نظامی ایران در نبرد با داعش ندارد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter