English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کیم جونگ اون کجاست؟

آذوح: غیبت طولانی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی عادی به ‌نظر نمی‌رسد. برای او اتفاقی افتاده وگرنه رسانه‌های کره شمالی از اینکه به‌طور مرتب درباره فعالیت‌ها و دید و بازدیدهای او گزارش دهند، خسته نمی‌شوند.

روز جمعه (۱۰ اکتبر) سالروز بنیانگذاری حزب کار کره شمالی، حزب حاکم در این کشور است. در کره جنوبی همه منتظر این روز هستند تا ببینند که آیا کیم جونگ اون بالاخره ظاهر می‌شود و در مراسم سالروز بنیانگذاری حزب شرکت خواهد کرد یا نه؟

غیبت بیش از یک ماهه‌ی دیکتاتور جوان کره شمالی به شایعاتی گوناگونی درباره سلامتی او و نیز جایگاه و نفوذ او در این کشور منزوی شرق آسیا دامن زده است.

فهرست شایعات درباره کیم جونگ اون طولانی‌اند: از انواع و اقسام بیماری تا بازداشت خانگی او، از احتمال وقوع کودتای نظامی علیه او تا مانورهای تبلیغاتی رژیم. در کنار انبوهی از این گونه شایعات، سکوت دولت کره شمالی نیز به ابهام‌ها افزوده است.

دلیل غیبت کیم جونگ اون هرچه بوده باشد، نگرانی عمومی این است که غیبت طولانی مرد اول قدرت در کشور رو به زوالی همچون کره شمالی، که دارای سلاح هسته‌ای نیز هست، به بی‌ثباتی جدی در داخل کشور و نیز منطقه شرق آسیا منجر شود.

اخیرا شبکه خبری ان.بی.سی به نقل از گروهی در کره جنوبی که خود را "همبستگی با روشنفکران کره شمالی" می‌نامد، گزارش داد که "کیم یو جونگ"، خواهر ۲۷ ساله کیم جونگ اون، تا اطلاع ثانوی قدرت دولتی در کره شمالی را از برادرش تحویل گرفته است.

ناظرانی که از سال‌ها پیش اوضاع کره شمالی را زیر نظر دارند درباره وضعیت جسمی اون و محل اقامت او با احتیاط سخن می‌گویند. با این حال، وضعیت کیم این ناظران را نیز به حیرت انداخته است.

در ماه اوت گذشته رسانه‌های دولتی کره شمالی تقریبا هر روز درباره بازدیدهای کیم از نقاط مختلف کشور گزارش پخش می‌کردند. اما این گزارش‌ها از سوم ماه سپتامبر به طور ناگهانی قطع شده‌ است.

از بعد از سوم سپتامبر تنها نشانه‌های غیرمستقیمی از وجود و حضور رهبر ۳۰ ساله کره شمالی وجود دارد. از جمله این موارد می‌توان به نامه‌ی کیم جونگ اون به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر اشاره کرد.

مورد دیگر از خبرهای غیرمستقیم حضور کیم، سفر غیرمنتظره هیاتی از کره شمالی به کره جنوبی بود. در جریان این سفر، جانشین کمیسیون قدرتمند نظامی کره شمالی، "سلام‌های صمیمانه" کیم جونگ اون را به "پاک کوئن های" رئیس جمهور کره جنوبی رساند.

روز سه‌شنبه ( ۷ اکتبر/ ۱۵ مهر) "رودونگ سین‌مون"، روزنامه رسمی کره شمالی گزارش داد که حزب کار کره بار دیگر نسبت کیم سوگند وفاداری یاد کرده است. مناسبت این اعلام وفاداری، سالروز قرار گرفتن "کیم جونگ ایل"، پدر درگذشته کیم جونگ اون، در رهبری حزب کار کره شمالی بود.

دولت کره جنوبی نیز این بر این باور است که کیم جونگ اون به‌طور جدی بیمار است. وزیر دفاع کره جنوبی اخیرا در پارلمان این کشور گفت که بنابر گزارش‌های منابع اطلاعاتی، رهبر کره شمالی در محلی در خارج از پیونگ یانگ در حال استراحت است.

"پاک هایانگ یونگ" یکی از پژوهشگران موسسه "انستیتوی کره برای اتحاد ملی" در سئول می‌گوید، او باور ندارد که کیم جونگ اون، اختیارات خود را واگذار کرده است. هم‌چنین به گفته این پژوهشگر نشانه‌ای از ناآرامی داخلی در کره شمالی نیز وجود ندارد. با این‌حال او نیز نمی‌داند واقعا چه بلایی بر کیم اون آمده است.

یک ناظر غربی که تحولات کره شمالی را دنبال می‌کند می‌گوید، از هنگامی که کیم اون قدرت را در دست گرفت، تردیدهایی درباره میزان نفوذ او وجود دارد: "نشان‌هایی وجود دارد که کیم از اتوریته کافی برخوردار نیست".

"پاک هایانگ یونگ" می‌گوید برای کیم جونگ اون بهتر آن است که فردا - جمعه ۱۰ اکتبر - ظاهر شده و در جشن بنیانگذاری حزب شرکت کند، در غیر این‌صورت شایعات در باره او اوج خواهد گرفت.

با این‌حال این پژوهشگر بر این نظر است که اگر فردا نیز کیم در انظار عمومی ظاهر نشود به معنای آن نیست که رژیم حاکم در کره شمالی دچار مشکل است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter