English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

وعده کمک ۲۱۲ میلیون دلاری آمریکا برای بازسازی غزه

آذوح: یک همایش بین‌المللی با هدف جذب کمک‌های مالی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به منظور بازسازی بخش‌هایی از نوار غزه که در جریان جنگ ۵۰ روزه حماس و اسرائیل تخریب شده‌اند، روز یکشنبه در قاهره پایتخت مصر آغاز به کار کرد.

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز برای شرکت در این همایش در قاهره بسر می‌برد و پیشنهاد کمک مالی به مبلغ ۲۱۲ میلیون دلار برای بازسازی غزه، که هزاران نفر از ساکنان آن هنوز از داشتن یک سرپناه محروم هستند، را ارائه کرده است.

با این حال پیام بزرگتر این همایش، تاکید بر یافتن راهی است برای برطرف کردن عواملی که به بروز درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها منجر می‌شود.

عبدالله فتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در سخنانی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت، هدف تنها ابراز همدردی و حمایت نیست، بلکه یافتن صلح و آرامش پایدار بر اساس توافقی «عادلانه، جامع و ماندگار» است.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز با بیان این که آتش‌بس جاری – که از اوایل شهریور ماه در غزه به اجرا درآمد – جایگزینی برای صلح نیست، گفت عوامل بروز نارضایتی، تردید و خشم که در اسرائیل، کرانه باختری و غزه وجود دارند، تنها از طریق حل و فصل اختلافات برطرف خواهند شد.

بورگ برند وزیر امور خارجه نروژ در سخنانی در همین زمینه گفت «پرسش‌های مشروع فراوانی وجود دارد که چرا، زمانی که هنوز هیچ توافقی بر مبنای یک آتش بس دائم یا یک چارچوب سیاسی صحیح و مشخص در دسترس نیست، کشورهای اعانه‌دهنده باید بار دیگر برای بازسازی آنچه که بواسطه جنگ بین دو طرف درگیر تخریب شده، کمک مالی کنند.»

وی در ادامه گفت «مردم غزه نمی‌توانند اسیر گفتگوهایی باشند که معلوم نیست آیا نتیجه‌ای در بر خواهد داشت یا خیر.»

دبیرکل سازمان ملل به تازگی گفته بود غزه نمی‌تواند هر دو سال یک بار ویران شود. روزنامه نیویورک تایمز نیز چند روز پیش در مقاله‌ای نوشت، بسیج مالی جهانی برای بازسازی غزه «تلاشی بیهوده است» و تاکید کرد تنها راه تضمین بازسازی غزه، بازگرداندن حکومت میانه‌روها در غزه و تقویت آنهاست.

بخش‌های بزرگی از غزه در جریان جنگ ۵۰ روزه میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در تابستان گذشته تخریب شد. مقامات فلسطینی می‌گویند دست کم ۱۰۰ هزار فلسطینی خانه‌های خود را از دست داده‌اند و بازسازی غزه دست کم ۴ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

به گزارش رسانه‌ها، قطر در جریان نشست امروز در قاهره، وعده اعطای ۱ میلیارد دلار کمک مالی برای بازسازی غزه داده است. پیش از این هم انتظار می‌رفت که قطر و برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، بیشترین میزان کمک‌ها را پیشنهاد کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا وعده یک کمک مالی ۴۵۰ میلیون یورویی (معادل ۵۶۸ میلیون دلار) را ارائه داده است، و ترکیه، که در حال ایفای نقش بزرگتری در تحولات خاور میانه در طی چند سال اخیر است، اعلام کرد ۲۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه کمک خواهد کرد.

در این میان، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار ازسرگیری فوری گفتگوها برای رسیدن به توافقی جامع و منصفانه بر سر راه حل «دو دولت مستقل» شد که بر مبنای آن حاکمیت، استقلال و شأن فلسطینی‌ها محترم شمرده شود.

وی همچنین خواستار تحقیق درباره عملکرد ارتش اسرائیل برای حمله به اهداف غیرنظامی در جریان جنگ اخیر ۵۰ روزه در نوار غزه شد. نمایندگان اسرائیل در همایش بین‌المللی قاهره حضور ندارند.

با این حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه گذشته، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت تحقیقات شورای حقوق بشر آن سازمان درباره اسرائیل و نه حماس، نشان‌دهنده «وارونه دیدن قوانین مربوط به جنگ» و نیز «خیانت به ماموریت اصیل آن شورا، که همانا محافظت از بی‌گناهان است» خواهد بود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به مدت ۹ ماه گفتگوهای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، در چارچوب یافتن «راه حل دو دولت مستقل در کنار یکدیگر» را هدایت کرد، که در ماه آوریل با آغاز جنگ در غزه متوقف شد.

به گفته آقای کری دولت باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمادگی دارد تا در گفتگوها بر سر «راه‌حل دو دولت» شرکت کند، اما در عین حال نگرانی‌های امنیتی اسرائیل در باره حاکمیت حماس در غزه نیز باید درنظر گرفته شوند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود «تا وقتی که احتمال پرتاب راکت توسط حماس، در هر زمانی به سوی مردم اسرائیل وجود دارد، مردم غزه نیز همچنان با خطر بروز درگیری‌های آینده مواجه خواهند بود.»

جان کری همچنین در حاشیه نشست بین‌المللی قاهره برای بازسازی غزه، دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای خارجه برخی از کشورهای حاضر خواهد داشت و در باره بی‌ثباتی در لیبی، گفتگوهای هسته ای با ایران و نبرد علیه گروه افراطی موسوم به «دولت اسلامی» در عراق و سوریه به گفتگو خواهد نشست.

وزیران خارجه حدود ۳۰ کشور و و نمایندگان حدود ۲۰ سازمان جهانی و بین‌المللی در این نشست حضور دارند. نماینده‌ای از جانب گروه حماس در این نشست حضور ندارد.

رامی حمدالله نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب از جمله شرکت‌کنندگان در همایش قاهره هستند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter