English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«پ.ک.ک» دولت ترکیه را به مبارزه مسلحانه تهدید کرد

آذوح: حزب تروریستی کارگران کردستان (پ.ک.ک) در پرتو تحولات اخیر کوبانی و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره این شهر، یک بار دیگر دولت ترکیه را به هم‌دستی با تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» متهم و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه را تهدید کرد که مذاکرات صلح را قطع ‌می‌کند و مجدداً به مبارزه مسلحانه روی می‌آورد.

چهارشنبه، ۸ اکتبر، کنشگران کرد در شهرهای استانبول، آنکارا، دیاربکر، آنتالیا، مرسین و آدانا به سیاست‌های دولت ترکیه در برابر گروه «دولت اسلامی» اعتراض کردند. پلیس ترکیه تظاهرات کنشگران کرد را با خشونت پاسخ داد. اکنون جمیل بایک از اعضای شورای فرماندهی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به دولت ترکیه هشدار داده. او که از بنیانگذاران پ.ک.ک است گفته است: «ما به ترکیه اخطار داده‌ایم که اگر همچنان به این روال ادامه دهد، چریک‌های کرد برای دفاع از کردها دوباره دست به اسلحه می‌برند.»

وزارت کشور ترکیه اعلام کرده بود که در تظاهرات چهارشنبه هفته گذشته در برخی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه، در مجموع ۳۱ کنشگر کرد کشته شدند و ۳۵۰ تن دیگر هم مجروح شدند.

جمیل بایک، حزب عدالت و توسعه را مسئول این خشونت‌ها دانست و گفت: «مسئولیت وقایع کوبانی و سرکوب تظاهرات کنشگران کرد بیش از همه متوجه حزب حاکم ترکیه است.»

حزب کارگران کردستان در سال ۲۰۱۲ در چارچوب مذاکرات صلح با دولت ترکیه برخی از نیروهایش را از ترکیه خارج کرده بود و آن‌ها را در ارتفاعات قندیل در شمال عراق مستقر کرده بود. اکنون جمیل بایک دولت ترکیه را تهدید کرده این نیروها مجدداً به ترکیه اعزام می‌شوند. تعداد شبه‌نظامیان «پ.ک.ک» پنج هزار نفر تخمین زده می‌شود. عضو شورای فرماندهی حزب کارگران کردستان نگفته که چند تن از این شبه‌نظامیان به خاک ترکیه اعزام خواهند شد.

یالسین آکدوگان که در سال ۲۰۱۲ مشاور ارشد نخست وزیر ترکیه بود، در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ با او انجام شد، گفته بود دولت ترکیه به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند شبه‌نظامیان «پ.ک.ک» را شکست دهد. به همین جهت تصمیم گرفته مذاکره با حزب کارگران کردستان را شروع کند. به گفته آکدوگان هدف اصلی دولت ترکیه از این مذاکرات خلع سلاح شبه‌نظامیان «پ.ک.ک» است. اکنون در پرتو تحولات کوبانی این خطر وجود دارد که مذاکرات صلح به شکست بینجامد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter