English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

واکنش‌ها به سخنان احمد جنتی درباره انتخابات ۸۸

آذوح: در پی اظهارات احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که مجازات موسوی و کروبی را اعدام دانسته بود، برخی از چهره‌های سیاسی به این موضع‌گیری‌ واکنش نشان داده‌اند.

جنتی که در برنامه «شناسنامه» در شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کرد، درباره دلیل تأیید موسوی و کروبی از سوی شورای نگهبان در آن سال گفت که «این افراد به اتفاق آرا تأیید نشدند و اختلاف رأی وجود داشت؛ تأیید این فرد بر اساس اکثریت رأی بود؛ اتفاق نبود بلکه اکثریت بود.»

او با افزودن اینکه سوابق کروبی و موسوی مانع تأیید صلاحیت آنها نمی‌شد، تأکید کرد که «برخی مسائلی در جنبه کار وجود داشت که نمی‌خواهم متعرض شوم.»

دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود مدعی شده بود که حبس خانگی موسوی، رهنورد، و کروبی «منت بر سر این عوامل» بوده‌است و افزود: «اگر بنا به محاکمه این ها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آن ها صادر نمی‌کرد.»

واکنش‌ها به مصاحبه جنتی

در عین حال، پس از پخش برنامه شناسنامه واکنش‌هایی نیز به سخنان دبیر شورای نگهبان صورت گرفته‌است.

مطهری صدور حکم اعدام از سوی جنتی را «مخل عضویت» وی در شورای نگهبان دانست

مطهری صدور حکم اعدام از سوی جنتی را «مخل عضویت» وی در شورای نگهبان دانست

علی مطهری، نماینده مجلس ایران، در نامه‌ای سرگشاده به احمد جنتی و با اشاره به سخنان او درباره موسوی و کروبی، «حصر شبیه حبس» آن دو را فاقد توجیه قانونی و شرعی دانست و نوشت: «چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟»

او همچنین صدور حکم اعدام برای آنها از سوی جنتی را دلیل زیر سوال‌رفتن «عدالت» او و «مخل عضویت» وی در شورای نگهبان دانست. «عدالت» مفهومی فقهی و بر اساس قانون، از ویژگی‌های ضروری فقهای شورای نگهبان است.

مطهری همچنین مقایسه موسوی و کروبی با موسولینی را قیاسی «مضحک» دانست که «از قیاسش خنده آمد خلق را».

همچنین، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، و نماینده او در شورای نظارت بر صدا و سیما نیز در صفحه شخصی گوگل پلاس خود به بازنشر بخشی از سخنان پایانی جنتی درباره انتخابات 92 پرداخت و دو سوال مطرح کرد: «کدام بخش از تجربیات 88 در سال 92 مورد استفاده قرار گرفت؟ نتایج بهره‌گیری از آن تجربیات چه بود؟»

پرسش‌های آشنا به پاسخ‌های گوناگونی از سوی کاربران این شبکه اجتماعی منجر شده‌است که قریب به اتفاق آنها علیه سخنان دبیر شورای نگهبان ایراد شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter