English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

لبنان مرزهای خود را بر روی پناهجویان سوری بست

آذوح: لبنان اعلام کرد دیگر"به شکل رسمی" پناهجوی سوری نمی‌پذیرد و تنها در موارد استثنایی می‌تواند میزبان تعداد اندکی پناهجو باشد. بیش از یک میلیون پناهجوی سوری در لبنان زندگی می‌کنند و اعتراض شهروندان این کشور بالا گرفته است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در لبنان روز شنبه (۱۸ اکتبر) تایید کرد که دولت لبنان بسیاری از مناطق مرزی خود با سوریه را به روی پناهجویان سوری بسته و شمار پناهجویان تازه‌ای که می‌پذیرد "بسیار کاهش" یافته است.

نینت کلی، نماینده‌ی سازمان ملل متحد در بیروت به خبرنگاران رسانه‌ها گفت: «تعداد سوری‌های تازه‌ای که اجازه عبور از مرز و ورود به خاک لبنان را پیدا می‌کنند، کاهش فاحشی داشته است.»

نینت کلی، نماینده‌ی سازمان ملل متحد در صحبت‌های خود خواستار بودجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در لبنان شد تا این کشور بتواند سوری‌های بیشتری را موقتا اسکان دهد.

رشید درباس، وزیر امور اجتماعی لبنان نیز در گفت‌وگو با روزنامه‌ی "الاخبار" لبنان با تایید این خبر تاکید کرد که کشورش دیگر "به شکل رسمی" پناهجوی تازه‌ای از سوریه نمی‌پذیرد.

این مقام مسئول لبنان تاکید کرد که تنها در مواردی استثنایی ممکن است افرادی را بپذیرد که در "شرایط خاص و بسیار غیرانسانی" به سر برده و خطر جدی امنیتی آن‌ها را تهدید می‌کند.

رشید درباس اضافه کرد: «هرکس که بخواهد از مرز دو کشور عبور کند مورد بازجویی قرار خواهد گرفت. تنها کسانی اجازه‌ی ورود خواهند داشت که دلیل امنیتی خاص داشته باشند. دیگر سوری بی‌‌خانمان اجازه‌ ورود نخواهد داشت. تصمیم دراین‌باره برعهده‌ی مقامات وزارت کشور و وزارت امور اجتماعی است.»

لبنان پیش از این نیز بارها گفته بود که توانایی پذیرش بیش از یک میلیون پناهجوی سوری را ندارد. درحال حاضر بیش از یک میلیون و صد هزار پناهجوی سوری در لبنان به سر می‌برند. جمعیت لبنان کمتر از ۵ میلیون نفر است.

نارضایتی لبنانی‌ها و سوری‌ها

بسیاری از شهروندان لبنانی از مدت‌ها پیش از تعداد بسیار پناهجویان سوری در کشور خود شکایت کرده و ناراضی‌اند.

آن‌ها می‌گویند به دلیل ازدحام چشمگیر سوری‌ها بسیاری از فرصت‌های شغلی برای شهروندان لبنانی از دست رفته، مدارس و بیمارستان‌ها با ازدحام جمعیت مواجه‌اند و برق نیز در بسیاری از مناطق جیره‌بندی شده است.

پناهجویان سوری نیز از رفتار تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز برخی شهروندان لبنانی گله دارند و رسانه‌ها گزارش می‌دهند که شمار چشمگیری از سوری‌ها در خیابان‌های لبنان ناچار به تکدی‌گری شده‌اند.

برخی سیاستمداران لبنان نیز از شمار چشمگیر پناهجویان سنی مذهب سوری ابراز نگرانی می‌کنند. اختلاف و چالش مذهبی میان سنی‌ها، شیعیان و مسیحی‌ها در لبنان چشمگیر و هرازچندگاهی منجر به درگیری‌های داخلی می‌شود. حالا این سیاستمداران نگران‌اند که شمار انبوه سنی مذهب‌ها این گروه را در کشور قوی‌تر و منسجم‌تر کند.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند این کشور را آواره کرده است. این شهروندان به جز لبنان به ترکیه، عراق و اردن گریخته‌اند. بنا به آمار سازمان ملل متحد دست‌کم ۲۰۰ هزار شهروند سوری در ۳ سال اخیر کشته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter