English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ترکیه به پیشمرگه‌های کرد اجازه انتقال به کوبانی را می‌دهد

آذوح: ترکیه اعلام کرده که از کردهای کوبانی حمایت خواهد کرد. به گفته وزارت خارجه کشور از این پس به کردهای شمال عراق اجازه عبور از مرز و ورود به کوبانی داده می‌شود. از ورود کردهای ترکیه هم‌چنان جلوگیری می‌شود.

به نظر می‌رسد که ترکیه سیاست خود را در قبال کردهای سوریه تغییر داده است و پس از هفته‌ها جلوگیری از ورود نیروی پیشمرگه به کوبانی، اکنون قصد دارد راه را برای آنان باز کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است که به نیروهای کرد عراقی که قصد جنگیدن با "دولت اسلامی" در کوبانی را دارند، اجازه ورود به خاک سوریه از مرز ترکیه داده می‌شود. ترکیه به صراحت اعلام کرده است که اجازه انتقال شامل حال کردهای عراقی می‌شود و نه اعضای "حزب کارگران کردستان" (پ ک ک) و یا «یگان‌های مدافع خلق» (پ ی گ).

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته (یک‌شنبه ۱۹ اکتبر/۲۷ مهر) گفت: «بعضی‌ها می‌‌خواهند با مسلح کردن "ی پ گ" جبهه‌‌ای علیه دولت اسلامی باز کنند، اما این گروه هم از نظر ما مانند "پ ک ک" گروهی تروریستی است».

به فاصله کوتاهی از این سخنان، آمریکا با ریختن ۲۷ محموله سلاح بر فراز کوبانی نشان داد که به نظر اردوغان چندان بهایی نمی‌دهد. این سلاح‌ها را اقلیم خودمختار کردستان عراق فراهم کرده بود. این اقدامات ظاهرا ترکیه را وادار کرد که سیاست خود را تاحدودی تغییر دهد. عدم اجازه ورود نیروهای کرد ترکیه به کوبانی در هفته‌های اخیر بارها با اعتراض آن‌ها روبرو شد.

در همین رابطه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، تاکید کرده که مادام که "ی پ گ" قصد دارد بخش‌هایی از سوریه را تحت کنترل خود درآورد، حمایت از نظر ترکیه قابل پذیرش نیست. به همین دلیل برای ترکیه این مهم است که نیروهای هوایی آمریکا برای رساندن سلاح به کوبانی از حریم هوایی ترکیه استفاده نمی‌کند. از آن‌جا که سلاح‌‌هایی که از هوا ریخته شده‌‌اند، تنها چند متر با سیم خاردار مرز ترکیه فاصله دارند، این ادعای ترکیه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

نزدیک به پنج هفته از شروع درگیری‌ها بر سر تصرف شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه می‌گذرد. هفته گذشته، پنج‌شنبه (۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر) رزمندگان کرد توانسته‌اند محوطه‌ای را در کوبانی از دست تروریست‌های "دولت اسلامی" خارج کنند. اما جنگ بر سر این شهر میان نیروهای دولت اسلامی و کردها ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter