English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ولایتی: راه فلسطین از یمن می‌گذرد

آذوح: علی اکبر ولایتی خواهان آن شد که انصارالله در یمن نقش حزب‌الله در لبنان را بر عهده بگیرند. او پیروزی شیعیان حوثی را که در پی کسب قدرت هستند قریب‌الوقوع خواند و بر حمایت ایران از آنها تأکید کرد.

علی اکبر ولایتی٬ مشاور علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌ اسلامی ایران٬ روز شنبه (۱۸ اکتبر/ ۲۶ مهر) در دیدار با گروهی از اعضای انصارالله یمن که به ایران سفر کردند، گفت: «امیدوار هستیم که همان نقشی که حزب‌الله در از بین بردن تروریست‌ها در لبنان دارد، انصارالله نیز در یمن داشته باشند.»

این در حالی‌ست که درگیری شورشیان شیعه‌ مذهب "حوثی" که در پی گسترش قلمرو خود در یمن هستند با قبایل سنی و شبه‌نظامیان القاعده در این کشور ده‌ها کشته بر‌ جای گذاشت.

علی‌ اکبر ولایتی٬ در دیدار با اعضای انصار الله که خبرگزاری‌های داخلی ایران آنها را "علما و فرهنگیان یمنی" معرفی کردند٬ گفت: «حوثی‌ها پرچم انقلاب در یمن را برافراشتند.»

وی افزود: «پیروزی‌های پی‌درپی آن‌ها حکایت از کاری حساب شده و با طراحی‌های قبلی دارد. زیدی‌ها و انصارالله با پند گرفتن از دانش‌های قبلی خود این بار کاملا بر اوضاع مسلط شده و موفق شدند تا موانع را یکی پس از دیگری از پیش خود بردارند.»

ولایتی گفت: «انصارالله و زیدی‌ها در یمن قطعا به پیروزی دست خواهند یافت.» وی تحقق این پیروزی را " قریب‌الوقوع" خواند.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل iهمچنین با تاکيد بر "حمايت جمهوری اسلامی ايران از مبارزه حکيمانه انصارالله" در يمن، افزود که اين مبارزه "بخشی از موفقيت حرکت بيداری اسلامی" است.

یمن از جمله کشورهایی است که در پی سلسله تحولاتی در خاورمیانه و شمال آفریقا که به "بهار عربی" معروف شد و به برکناری علی عبدلله صالح در سال ۲۰۱۲ انجامید به بی‌ثباتی سیاسی کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ شورشیان شیعه‌ مذهب حوثی و سنی‌تبارهای "انصار الشریعه"٬ که شاخه یمن القاعده است٬ برای دسترسی به قدرت با یکدیگر مبارزه می‌کنند. تنها در دو روز جمعه و شنبه دست‌کم ۴۰ نفر در درگیری‌های آن‌ها جان باخته‌اند.

شورشیان حوثی در حال حاضر بخش‌هایی از استان‌های شمالی و غربی یمن را کنترل می‌کنند اما شبه‌نظامیان سنی وابسته به القاعده با کمک برخی قبایل هم‌پیمان خود، جلوی پیشروی حوثی‌ها به مناطق شرقی یمن را گرفته‌اند.

شورشیان حوثی از سال‌های قبل خواهان مشارکت بیشتر در سرنوشت سیاسی یمن هستند و به تبعیض مذهبی حاکمیت سنی علیه خود اعتراض دارند. آنها در ماه سپتامبر توانستند کنترل بندر حدیده در دریای سرخ را به دست گیرند.

"انفجارها علیه شورشیان حوثی را بی‌اثر است"

شورشیان حوثی در پی پیشروی‌های خود با مقاومت قبایل محلی و اعضای القاعده روبه‌رو شدند. آن‌ها مجبور شدند تنها چند ساعت پس از تصرف شهر رداع٬ در پی وقوع بمب‌گذاری‌های انتحاری شهر را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا ،ولایتی در نشست روز گذشته در این‌باره گفت:‌ «انفجارهای کوری که در این کشور توسط گروه‌های تروریست صورت می‌گیرد باعث کشته شدن بسیاری از مردم می‌شود ولی شما قطعا از این توطئه‌ها پیروز بیرون خواهید آمد و ما مطمئنیم داعش که قطعا عوامل اصلی ایجاد آن صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستند در سوریه و عراق شکست خواهد خورد. چرا که عوامل آمریکا و صهیونیست‌ها در تمامی اقدامات اخیر خود در منطقه با شکست روبه‌رو بوده‌اند.»

داعش عنوان سابق گروه تروریستی "دولت اسلامی" است. به گزارش مقامات محلی٬ روز شنبه در پی حمله موشکی به وسیله نقلیه شورشیان حوثی در استان اب٬ ۱۲ نفر از اعضای این گروه جان باختند. چهار نفر از اعضای قبیله‌های سنی‌تبار نیز کشته شدند.

ولایتی با بیان این‌که فراموش نکنیم که "مساله اول جهان اسلام فلسطین است" تاکید کرد که"راه آزادی فلسطین از یمن می گذرد."

جنبش حوثی‌های یمن که اقلیت شیعه زیدی در این کشور هستند، جنبشی مسلحانه است که پس از سقوط علی عبدالله صالح به دلیل نادیده گرفته شدن حق آنها برای مشارکت در قدرت سیاسی سر به شورش گذاشتند.

حوثی‌ها از حامیان اصلی انقلاب اسلامی ایران بوده‌اند و جمهوری اسلامی نیز متقابلا از اعتراضات آنها پشتیبانی کرده است. عربستان در مقابل، همواره حامی دولت یمن بوده و تشکیل دولت شیعی در این کشور را ناشی از تحریکات و پشتیبانی ایران می‌داند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter