English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

عدنان حسن‌پور پس از هشت سال به مرخصی آمد

آذوح: عدنان حسن‌پور قدیمی ترین روزنامه نگار در حبس با دوره‌ی محکومیت ۱۵ ساله، برای اولین بار پس از هشت سال به مرخصی آمده است.

عدنان حسن‌پور قدیمی ترین روزنامه نگار زندانی که عضو تحریریه هفته نامه دوزبانه «ئاسو» (کُردی و فارسی) بوده پس از هشت سال حبس به مرخصی آمد.

این روزنامه نگار کُرد زندانی اولین باری‌ست که پس از هشت سال از زمان بازداشت به مرخصی آمده است.

حسن‌پور در ۵ بهمن ۱۳۸۵ بازداشت و در ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ در دادگاه غیرعلنی به جرم «محارب» به اعدام محکوم شد. پس از دو سال کشمکش قضایی با درخواست وکیل وی صالح نیکبخت پرونده اش در دیوان عالی کشور به جریان افتاد و حکم اعدام وی در مرداد ماه ۱۳۸۷ در دیوان عالی کشور لغو شد. پس از آن در ۱۶ شهریور و بار دیگر در ۱۱بهمن ۱۳۸۷ در دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شد و این بار حکم اعدام وی ابتدا به ۳۱ سال  زندان و نهایتا در دادگاه آخر به ۱۵ سال زندان تبدیل شده است.

گفتنی‌ست هفته نامه دوزبانه «ئاسو» در سال ۱۳۸۴ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی توقیف شد.

این روزنامه نگار کُرد در سالهای گذشته، در زمان گذراندن حبس، جایزه ی آزادی مطبوعات سال ۲۰۰۷ را از شعبه‌ی سوئد سازمان جهانی گزارشگران بدون مرز به دلیل فعالیت در کشوری که در آن «مطبوعات تحت فشار همه جانبه قرار دارد» دریافت کرد و در همان سال موفق به کسب «جایزه آزادی مطبوعات» از ایتالیا شد.

عدنان حسن‌پور سال گذشته در نامه ای مفصل به حسن روحانی برخی مطالبات مردم کردستان و راهکارهایی برای حل مسأله کُرد در ایران را به روی کاغذ آورد.

فعالیت های این روزنامه نگار با محبوس شدن در زندان متوقف نشد و وی در زمانی که در زندان مرکزی سنندج به سر می برد کتابی از «فرید ذکریا» به نام «آینده آزادی» را از زبان فارسی به کُردی ترجمه کرد.

گزارشگران بدون مرز می گوید ایران یکی از پنج زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان است.  ۵۸ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس در ایران زندانی هستند که ۲۵ نفر از آنها از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی بازداشت و زندانی شده‌اند. این سازمان همچنین در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۴ ، از میان ۱۸۰ کشور جهان، به ایران  رتبه ۱۷۳ را داده است.

حسن روحانی، اخیرا وجود روزنامه نگاران زندانی را در ایران انکار کرده و گفته بود «روزنامه نگار بودن الزاما دلیل بازداشت این روزنامه نگاران نیست».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter