English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آمریکا ساختار نظامی جدیدی برای مخالفان سوری تشکیل می دهد

آذوح: مخالفان سوری روز یکشنبه 25-10-2014 اعلام کردند، فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، به منظور ايجاد يکپارچگی در صفوف مخالفان مسلح رژیم سوریه، طرحی را برای تشکیل یک ساختار نظامی منسجم و قوی برای آنها ارائه داده است.

در این طرح که مخالفان سوری از آن به عنوان گامی مثبت و بسیار مهم از سوی واشینگتن یاد می کنند، یک شورای فرماندهی نظامی منسجم از همه مخالفان مسلح سوری تشکیل خواهد شد. طبق این طرح همزمان با تشکیل "شورای فرماندهی نظامی" آمریکا و دیگر کشورهای غربی به ارسال کمک های تسلیحاتی و آموزش نظامی مخالفان خواهند پرداخت.

ژنرال لوید آستین، فرمانده منطقه مرکزی، در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشینگتن به طور مختصر به این طرح اشاره کرد. وی در این کنفرانس تاکید کرده بود که اپوزیسیون سیاسی و نظامی سوریه برای مقابله با اسد و تضمین پیروزی حتمی به ساختار نظامی جدیدی نیاز دارند.

ژنرال لوید در این کنفرانس خبری به جزئیات بیشتری در باره این طرح و ساختار جدید نظامی که کشورش برای تشکیل آن گام برداشته، اشاره ای نکرد. اما جزئیاتی که العربیه از منابع فرماندهی مرکزی آمریکا به دست آورد، نشان می دهد که ایالات متحده در نظر دارد مخالفان سوری را به عنوان جایگزین آینده برای رژیم اسد و گروه های تندرو در سوریه آماده سازد. قرار است این ساختار نظامی جدید به طور مستقیم از سوی وزارت دفاع آمریکا حمایت شود.

مشکلات طرح جدید آمریکا از دیدگاه مخالفان سوری

منابع مخالفان سوری در واشنگتن نسبت به مشکلات اجرایی این طرح هشدار دادند. به گفته بخشی از مخالفان سوری دادن مسئولیت های اجرایی این طرح به وزارت دفاع و منطقه فرماندهی مرکزی از سوی واشینگتن مشکلاتی در پیش خواهد داشت، چرا که به گفته آنها ژنرال لوید که مسئولیت تشکیل این ساختار نظامی را به عهده گرفته، هیچگونه برنامه ای برای اجرای عملی طرح و یا نقش "شورای نظامی" در یکپارچه کردن نیروهای مسلح ارائه نداده است. همچنین این جنرال با گروههای مسلحی که با داعش و النصره درگیر هستند هیچگونه تماسی برقرار نکرده است.

منابع مخالفان سوری در تماس با "العربیه" اظهار داشتند که دادن اولویت به بحران عراق و قرار دادن سوریه به مرحله پس از آن، بویژه در جنگ علیه داعش، عملا یافتن راه حل برای بحران سوریه یا تغییر رژیم اسد را به تعویق خواهد انداخت.

گفتنی است که مقامات آمریکا در واکنش به برخی انتقادها در باره نحوه برخورد این کشور با بحران سوریه بویژه مسئله کوبانی همواره تاکید کرده اند که اولویت واشینگتن برای مبارزه با داعش عراق و پس از آن سوریه است.

مخالفان سوری می گویند، ایالات متحده و ائتلاف بین المللی در سوریه به دو گونه مختلف عمل کرده اند. آنها مواضع داعش را مرتب بمباران می کنند و تعدادی از افراد این گروه را نیز به قتل رساندند، اما آموزش نیروهای مسلح مخالفان معتدل سوری به کندی صورت می گیرد.

به گفته مخالفان سوری، پنتاگون هنوز در نحوه انتخاب افراد جنگجو که برای آموزش آماده هستند نتوانسته است برنامه مشخصی را تدارک ببیند. حتی کشورهای سعودی و ترکیه که آموزش برخی از سوری ها را تقبل کرده اند، تاکنون هیچگونه گام عملی برنداشته اند.

این در حالی است که برخی منابع از واشینگتن می گویند، وزارت دفاع آمریکا، به همکاری با سازمان های فعال سوری که پیشتر با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا " CIA" همکاری می کردند و اکنون در سوریه هستند، تمایلی ندارد. وزارت دفاع ترجیح می دهد با افراد جدیدی از اپوزیسیون سوریه همکاری کند. اما جمع کردن هزاران نفر از عناصر جدید برای آموزش کمی دشوار است، چون اغلب سوری ها در فعالیت های سه سال گذشته شرکت کرده بودند.

مسئله دیگری که باعث سرخوردگی مخالفان سوری شده کندی روند مسلح کردن آنها است که با پیچیدگی های بحران سوریه گره خورده است . آمریکایی ها مسلح کردن سوری ها را با مبارزه علیه تروریسم پیوند داده و نه سرنگونی رژیم اسد، و این به نوبه خود فرصت بیشتری به رژیم اسد و حامیان آن مانند حزب الله، ایران و گروههای فرقه گرای عراقی می دهد تا سوری ها را قتل عام کنند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter