English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مقاله: استفاده ی رژیم ایران از نمکهای اورانیوم دار اورموگولو و دریاچه ی طشک

خشک شدن دریاچه طشک در استان فارس و ابعاد زیست محیطی آن- دکتر بابک طلائی

دوستان، بزرگان و فرهیختگان گرامی

پیرو مقاله قبلی در مورد خشک شدن "دریاچه اورمیه" و بحث وجود "اورانیوم" در آن، با عنایت به اینکه موضوع تغلیظ این عنصر پرتوزا و خطرناک در رسوبات تبخیری و نمکی از دیدگاه محافل علمی دنیا کاملاً اثبات شده و به تأیید رسیده است، پیدا شدن روزافزون شواهد و مدارک کافی دال بر صحت این قضیه، بیش از پیش به شفاف سازی و آشکارکردن حقایق موجود کمک شایان و قابل توجهی خواهد کرد. بحران خشک شدن دریاچه های شور داخل کشور و مقوله تغلیظ فاجعه بار اورانیوم نه تنها منطقه "آذربایجان"، بلکه جاهای دیگر ایران را هم تهدید می کند، منتها به دلیل اینکه دریاچه اورمیه بزرگترین دریاچه دائمی کشور است! (یعنی در واقع بود!!!!) و با توجه به موقعیت این دریاچه که در دل خاک آذربایجان قرار گرفته و از لحاظ قومیت ساکن در اطراف آن و بحث محرومیتهای زبانی، فرهنگی، بومی- ناحیه ای و .... حساسیت بیشتری پیدا کرده، ابعاد ناشی از فاجعه خشک شدن آن بسی فراتر، بزرگتر و خطرناکتر خواهد بود.

جمعه گذشته مصادف با دوم آبان 1393 خورشیدی به اتفاق جمعی از زمین شناسان و دوستان دانشجو، سفری یک روزه به "دریاچه طَشک" در 120 کیلومتری شمالشرقی شیراز در استان فارس داشتیم. در همان نگاه اول، وضعیت وخیم و اسفبار این دریاچه شور خشک شده مرا به یاد دریاچه اورمیه خودمان انداخت. به جرأت میتوانم بگویم که چیزی نزدیک به 80 درصد دریاچه طشک کاملاً خشک شده و به مانند دریاچه های دیگر، علی الخصوص همسایه جنوبی خود یعنی "دریاچه بختگان" در حال نابودی کامل و احتضار است. این منطقه حفاظت شده زیست محیطی که دارای پوشش گیاهی نسبتاً خوبی بوده و جنگلهای بلوط زاگرس در آن گسترش داشتند، هم اکنون در حال خشک شدن است. یکی از کشاورزان ساکن روستای "خواجه جمالی" از توابع شهر "آباده طشک" می گفت: که تمام درختان انار و انگور منطقه که جزء محصولات عمده کشاورزی محسوب میشوند با توجه به اینکه سطح آب زیرزمینی هم پایین آمده و هیچ رودخانه دائمی هم وجود ندارد در حال عدم ثمردهی و نابودی هستند. خشک شدن دریاچه طشک هم منابع آبی منطقه را از بین برده و هم باعث افزایش شوری خاک منطقه شده که صدمات جبران ناپذیری به امر زراعت و همچنین دامداری (نبود علف کافی برای چرای دامها) وارد آورده است. پرندگان مهاجر دیگر به این دریاچه کوچ نمیکنند. حتی اهالی چندین روستا با مشکل کم آبی شدید و خشک شدن چاههای خود مواجه شده اند. آب و هوای خنک و ییلاقی این منطقه نیز که در سالهای نه چندان دور محل مناسبی برای کوچ تابستانی عشایر و اهالی غیرتمند "ترکان قشقایی" محسوب میشده، هم اکنون با خشک شدن مساحت بزرگی از آب دریاچه طشک، تبدیل به آب و هوایی گرم، خشک و پر از ذرات معلق و گرد و غبار شده و اهالی منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

با یکی از اهالی باسواد روستا (لیسانس مهندسی معدن گرایش اکتشاف) که همکلام شدیم اذعان میکرد که در پای کوهی در پشت دریاچه در ساحل جنوبی آن، در حال ساخت سوله، تأسیسات و کارگاه هایی هستند که با توجه به عدم وجود اندیس یا ذخیره معدنی خاصی در آن قسمت از منطقه، کمی تا حدی مشکوک است!! علت را که جویا شدیم گفت: نتایج حاصل از آنالیز رسوبات کف دریاچه طشک و سواحل آن، وجود مقادیر قابل ملاحظه ای اورانیوم در آنها را تأیید کرده است و نزدیک به 8-9 ماه است که کامیونها و ماشین آلات سنگین در حال رفت و آمد به منطقه هستند و عمدتاً مصالح ساختمانی حمل میکنند!!! به گفته ایشان تخمین زده شده که بستر دریاچه اورانیوم بالایی داشته باشد و مقدار آن از دریاچه جنوبی تر یعنی بختگان هم بیشتر باشد. در مورد منشأ اورانیوم در منطقه چه دریاچه طشک و چه به مقدار کمتر دریاچه بختگان، گفته شده که سنگهای ماگمایی (آذرین) بازیک و کرومیت دار در منطقه که آهن و منگنز بالایی را هم نشان می دهند مقادیر زیادی اورانیوم با خود به سطح زمین آورده اند که بعد از شسته شدن و حمل توسط آبهای سطحی و جویبارها و رودخانه های فصلی وارد محیط دریاچه شده و در آنجا رسوب کرده اند. خشک شدن محیط تبخیری، نمکدار و شور دریاچه طشک به تغلیظ و تراکم ناحیه ای اورانیوم کمک کرده است و با این وضعیت پیش آمده، سرنوشتی چون دریاچه اورمیه در انتظار آن است.

حال این سؤال مطرح است: که بهره برداری از منابع طبیعی اورانیوم تا کی و به چه قیمتی بایستی انجام گیرد؟!!!

به قیمت خشک شدن منابع آبی، از بین رفتن گیاهان و زیست-بوم های طبیعی ایران و خطرات بسیار بزرگتر و فاجع بارتر انسانی در پی آن؟!!

سروران، اندیشمندان و فعالان نهضتهای دانشجویی و مردمی...روی سخنم با شما عزیزان است:

بحث فقط بحث دریاچه اورمیه نیست!! همه جای ایران سرای من است... این خاک پاک با عدم مدیریت صحیح در سطح کلان مواجه است. مردم این دیار زندگی میخواهند، آینده میخواهند... اگر شواهد کافی و اسناد معتبر و مدلل علمی در مورد دریاچه های طشک و بختگان بدست آورم بی شک عرضه خواهم کرد از شما هم میخواهم در این راستا همکاری کنید. از جاهای دیگر اگر خبر دارید بنویسید و اسناد و مدارک عرضه کنید. ذهن خویش را فقط معطوف به آذربایجان نکنید. دیدتان را وسیع کنید. من خود یک ترک آذری تبارم و این مایه فخرو مباهات من است. بله، آذربایجان سرِ ایران است. در این شکی نیست. اما وقتی میبینم همکیش و هم وطن و از همه مهمتر همزبان من (برای مثال یک ترک قشقایی) در نقطه ای دیگر از این کشور در دل استان فارس! هم همان مشکل من را دارد آیا درست است که نسبت به او بی توجه و بی اعتنا باشم و فقط راجع به منطقه خود سخن بگویم؟!! این مسئله باید در تمام نقاط کشور حل شده و آشکارسازی گردد.

"من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود"!!!!

به امید آن روزی که تمهیدات لازم برای رفع این مشکل اندیشیده شده و از همه مهمتر به وعده و وعیدهای داده شده!! جامه عمل پوشانده شود ..... آمین

دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد ....

و در نهایت عکسی از دریاچه خشک شده طشک....

https://www.facebook.com/babak.talaie.7/posts/347497545419052:0

http://azoh.org/index.php/2013-12-26-02-44-14/4953-%D8%B3%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%DA%A9-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%88%DA%AF%D9%88%D9%84%D9%88-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%DB%8C-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86.html

 

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter