English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ادامه حملات فلسطینی‌ها و هراس از "انتفاضه سوم" در اسرائیل

آذوح: چند ساعت پس از آن که یک راننده فلسطینی در اورشلیم خودروی خود را به سوی جعمیت حاضر در یک ایستگاه تراموا راند، حادثه مشابهی نیز در کرانه باختری روی داد. حماس با پذیرش مسئولت حملات، هواداران خود را به عملیات دیگر فراخواند.

شامگاه چهارشنبه (۵ نوامبر/ ۱۴ آبان) یک راننده مینی‌بوس سفیدرنگ خودروی خود را به سوی سربازانی راند که در کنار جاده‌ای در نزدیکی شهرک "گوش اتزیون" در کرانه باختری ایستاده بودند. در نزدیکی محل این حادثه یک اردوگاه آوارگان فلسطینی قرار دارد. سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کرد که در این حادثه سه سرباز اسرائیلی زخمی شده‌اند.

این حمله تنها چند ساعت پس از حادثه مشابه در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) رخ داد که به کشته‌شدن دست‌کم یک نفر و زخمی‌شدن چندین نفر منجر شد. در حادثه اورشلیم، راننده خودرو توسط پلیس کشته شد، اما در کرانه باختری راننده مینی‌بوس فرار کرده است. هنوز روشن نیست که راننده مینی‌بوس سفیدرنگ فلسطینی است یا خیر.

دو هفته پیش نیز یک راننده فلسطینی با منحرف کردن اتومبیل خود به سمت یک ایستگاه مملو از جمعیت اتوبوس در اورشلیم موجب کشته شدن دو نفر و زخمی شدن هشت نفر دیگر شد. یکی از جان‌باختگان این حادثه یک دختر نوزاد سه ماهه بود.

روز ۲۹ اکتبر (۷ آبان) نیز یک شبه‌نظامی فلسطینی، "یهودا گلیک"، فعال افراط گرای یهودی را به ضرب گلوله به شدت زخمی کرد. یهودا گلیک در راس کمپینی است که خواستار دسترسی آزاد یهودیان به اماکن مقدس آنان در تمپل‌برگ (حرم شریف) است.

حماس مسئولیت سوءقصد روز چهارشنبه اورشلیم را بر عهده گرفته است. حماس شخص مهاجم را ابراهیم الاکری٬ ۳۸ ساله و از ساکنان ارودگاه پناهندگان در شرق اورشلیم معرفی کرده است.

دعوت به حملات بیشتر

به گزارش روزنامه اسرائیلی "هاآرتص"، حماس در بیانیه خود ابراهیم الاکری، راننده مهاجم در حادثه روز چهارشنبه اورشلیم را "قهرمان" خوانده که در صدد برآمد "انتقام تجاوز به مسجد الاقصی و شهدای ملت فلسطین" را بگیرد. حماس از طرفداران خود خواسته است که به این نوع عملیات‌ ادامه دهند.

پلیس اسرائيل اعلام کرده برای جلوگیری از حملات دیگر فلسطینی‌ها، در مقابل ایستگاه‌های شهری بلوک‌های بتونی خواهد چید.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها را نیز در حملات اخیر مقصر می‌داند. به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، حملات اخیر نتیجه تحریکات محمود عباس، رئیس دولت خودگردان و شریک او حماس است. نتانیاهو افزود: «ما در اورشلیم درگیر یک جنگ هستیم و من تردیدی ندارم که ما پیروز خواهیم شد.»

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد خواستار واکنش شورای امنیت در برابر اسرائیل و انتقاد از این کشور در برابر رفتارش نسبت به اماکن مقدس مسلمانان شد. ریاض منصور گفت: «شورای امنیت باید از اسرائیل بخواهد به همه اقدام‌ها و تحریکات خود علیه اماکن مقدس مسلمانان پایان دهد.»

نگرانی از شکل‌گیری انتفاضه سوم

با اوج‌گیری درگیری‌ها در اورشلیم ترس از انتفاضه سوم نیز افزایش یافته است. ناآرامی‌های روزهای اخیر به گزارش رویترز، یکی از بزرگ‌ترین تنش‌هایی‌ست که اورشلیم از انتفاضه دوم تا کنون تجربه کرده است.

انتفاضه‌ی اول فلسطینی‌ها به حرکت آغاز شده در سال ۱۹۸۷ گفته می‌شود که نماد آن نوجوانانی بودند که با فلاخن به جنگ با سربازان اسرائیلی پرداختند. موج دوم ناآرامی‌ها که انتفاضه دوم نامیده شد، در سپتامبر ۲۰۰۰ آغاز شد. این ناآرامی‌ها پنج سال طول کشید و در جریان آن سه هزار فلسطینی و هزار اسرائیلی کشته شدند.

اسرائیل شرق اورشلیم را در طول جنگ ۱۹۶۷ اشغال و آن را به خاک خود ملحق کرد٬ حرکتی که از سوی جامعه بین‌المللی هیچ‌گاه پذیرفته نشد. از آن زمان یهودیان اجازه بازدید از کوه معبد را دارند اما اجازه عبادت در آن را ندارند.

کوه معبد (حرم شریف) که تپه‌ای واقع در بخش جنوب شرقی محله قدیمی شهر اورشلیم است هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان مکانی مقدس به شمار می‌آید، اما مسلمانان کنترل آن را در دست دارند.

موج تازه تنش‌ها در اورشلیم پس از حمله اسرائيل به نوار غزه در تابستان گذشته آغاز شده است. تنش‌ها در بخش عرب‌نشین بیت‌المقدس شرقی بیشتر از مناطق دیگر است. بیشتر شب‌ها در این منطقه درگیری‌هایی میان ماموران امنیتی اسرائیل و فلسطینی‌ها رخ می‌دهد.

نیر برکت٬ شهردار اورشلیم٬ از بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل٬ خواسته است تا برای حفظ امنیت اورشلیم نیروهای پلیس مستقر در خیابان‌ها را تا هزار نفر افزایش دهد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter