English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بازگشت اختلاف‌ها؛ حمله شدیداللحن عباس به حماس

آذوح: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گروه مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را به دست داشتن در سلسه انفجارهایی متهم کرد که هفته گذشته مسئولان گروه فلسطینی فتح را در نوار غزه، هدف قرار داد.

سلسله‌ای از انفجارهای کوچک هفته گذشته منازل و خودروهای مسئولانی از گروه فتح به رهبری محمود عباس را هدف قرار داد. این انفجارها خسارت‌های مالی در پی نداشت.

یکی از این انفجارها، سکویی را که برای برپایی دهمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات رهبر سابق تشکیلات خودگردان فلسطینی برپا شده بود، منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عباس شنبه ۱۱ نوامبر در میان تشویق حاضران در مراسم سالگرد درگذشت عرفات در رام الله واقع در کرانه باختری رود اردن گفت: «چه کسی دست به این جنایت زد؟ رهبران حماس مسئول این جنایت هستند.»

او افزود: «با چه توجیهی دو شب پیش از مراسم ۱۵ خانه و مناطق حساس برای فتح را منفجر کردند و پس از آن گفتند تحقیق خواهیم کرد؟.. با چه کسی تحقیق می‌کنید؟.. رهبران حماس مسئول این جنایت هستند، من تحقیق آن‌ها را نمی‌خواهم، تنها می‌خواهم آبروداری کنند و بگویند این مجموعه‌ای خودسر یا خارج از قانون بوده.. ۱۵ انفجار در ۵ دقیقه.»

حماس و فتح آوریل گذشته بر تشکیل دولت آشتی به توافق رسیدند. این توافق در چارچوب تلاش‌ها برای کنار گذاشتن اختلافات سیاسی میان دوطرف صورت می‌گرفت که به سال ۲۰۰۷ باز می‌گردند. در آن سال پس از درگیری میان نیروهای فتح و حماس در نوار غزه، نیروهای فتح از این منطقه خارج شدند. پس از آن به طور عملی حاکمیت سرزمین‌های فلسطینی به دوبخش تقسیم شد. کرانه باختری رود اردن را تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری فتح اداره می‌کرد و نوار غزه توسط حماس اداره می‌شد.

سپتامبر گذشته، دو طرف به توافق رسیدند تا حماس کنترل گذرگا‌هها با اسرائیل را رها کرده و آن را به دولت وحدت ملی فلسطینی واگذار کند تا راه برای ورود کمک‌ها و بازسازی غزه باز شود.

از زمان حکومت حماس بر غزه، این منطقه به بهانه جلوگیری از موشک‌باران شهرک‌های اسرائیلی توسط نیروهای اسرائیل در محاصره قرار دارد. ۵۰ روز جنگ میان اسرائیل و حماس باعث شد محله‌هایی در غزه به طور کامل با خاک یکسان شود.

در میان تبادل اتهامات میان دوطرف، تا کنون توافق صورت گرفته عملی نشده است.

عباس در حالی که خشمگین بود، رهبران حماس را خطاب قرار داد و گفت: «چنین اقدام‌هایی تنها بازسازی غزه را معطل می‌کند. صدهزار انسان نخواهند توانست پیش از آغاز زمستان و بارش باران، از خیابان به خانه‌های معقول منتقل شوند. تنها بازنده مردم هستند، تنها بازنده در جنگ، در عدم بازسازی و در همه چیز مردم هستند و شما در خانه‌ها و پناهگاه‌های خود نشستید و هیچ هم غمی ندارید مگر آن‌که بگویید ما اینجا می‌مانیم.»

در پاسخ به سخنان محمود عباس، فوزی برهوم سخنگوی حماس گفت: «این سخنان گروهی، حزبی و تنش‌زا است. در آن فرار واضح از مسئولیت در برابر نوار غزه، محاصره آن و رنج‌هایش دیده می‌شود.»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter