English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

هشدار اوکراین درباره وخامت اوضاع امنیتی در شرق کشور

آذوح: اوکراین روز پنجشنبه هشدار داد که وضعیت امنیتی در اطراف خط مرزی با مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان بد‌تر شده و تحت تاثیر تحرکات شبه‌نظامیان هوادار روسیه، تنش در این مناطق افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آتش‌بسی که در اوایل ماه سپتامبر میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه، در مینسک بلاروس مورد توافق قرار گرفت به دلیل تنش و تخاصم دائمی بین طرفین در عمل بی‌اعتبار شده است.

آندری لیسنکو سخنگوی شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین گفت که ارتش روسیه به تجمع نیروهای خود از جمله واحد‌های ضد هوایی در نزدیکی مرز افزوده است.

دولت اوکراین همچنین روسیه را به ارسال سلاح و تجهیزات برای جدایی‌طلبان متهم می‌کند.

در همین حال، الکساندر لوکاشیویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه بار دیگر اتهام مداخله مسکو در شرق اوکراین را تکذیب کرد.

او گفت: «هیچ تحرک نظامی در اطراف مرز‌ها وجود نداشته است و نیروهای نظامی ما به هیچ وجه در جنوب شرقی اوکراین نبوده و نیستند».

هشدار دولت اوکراین در باره دور جدید افزایش تنش پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد جابجایی کاروان‌های بزرگ تدارکاتی و تسلیحاتی در مناطق تحت کنترل جدایی طلبان صورت گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها، کاروان‌هایی از کامیون‌های بزرگ تدارکاتی شامل سوخت و تسلیحات از جمله سامانه‌های توپخانه و ضدهوایی و همچنین مهمات در حال حرکت به سمت دونتسک، اصلی‌ترین شهر جدایی‌طلبان دیده شده‌اند.

اوکراین و ناتو می‌گویند که این تجهیزات از سوی روسیه ارسال شده است با این حال هنوز مدرک قانع کننده‌ای در تایید ادعای خود ارائه نداده‌اند.

واحدهای سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در دو گذرگاه مرزی بین روسیه و اوکراین که بر رفت و آمد‌ها نظارت می‌کنند، گفته‌اند در هفته گذشته رفت و آمد افرادی که لباس نظامی به تن داشتند بین دو کشور بیشتر شده است.

این سازمان در بیانیه‌ای گفت: «واحد نظارت مشاهده کرد که ۶۶۵ مرد و زن با لباس نظامی در دو جهت مرز رفت و آمد کردند. این بیشترین تعدادی است که تاکنون مشاهده شده است».

سخنگوی شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین گفت: افزایش درگیری و برخورد در لوهانسک، یکی از دو منطقه مهم تحت کنترل جدایی طلبان هم مرز با خاک روسیه، ثبت شده است.

او اضافه کرد روز گذشته مواضع نیروهای دولتی در این مناطق بار‌ها مورد اصابت موشک و حملات توپخانه جدایی طلبان قرار گرفته است.

مقامات اوکراین گفتند مناطق مسکونی بیش از گذشته مورد حمله شورشیان واقع شده‌اند.

بنا به گفته آندری لیسنکو، دو روستایی ساکن اطراف لوهانسک واقع در نزدیکترین نقطه مرزی برای درمان جراحت ناشی از ترکش روز چهارشنبه در بیمارستان بستری شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌گوید: پترو پروشنکو رییس جمهوری اوکراین اظهار امیدواری کرده که واحد‌های سازمان امنیت و همکاری در اروپا بتوانند اجرای آتش بس را تضمین کنند.

آقای پروشنکو روز پنجشنبه با تحویل ده خودروی زره پوش به کارمندان این سازمان گفت امیدوار است این تجهیزات در برقراری صلح موثر باشند.

اوکراین همزمان با نبرد با جدایی‌طلبان در مرز‌ها در داخل کشور نیز با مشکلات اقتصادی ناشی از تورم بی‌سابقه دست به گریبان است.

بانک مرکزی این کشور روز چهارشنبه نرخ تورم سال جاری را  ۱۹.۸ درصد اعلام کرد.

به گفته این بانک، ارزش برابری واحد پول اوکراین (گریونا) در همین دوره ۵۹ درصد در مقابل دلار سقوط کرده است.

در بیانیه بانک مرکزی اوکراین آمده است: «تنزل بیشتر ارزش گریونا به افزایش فشارهای تورمی منجر می‌شود».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter