English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ایران: به بازرس آژانس اتمی به خاطر ملیتش روادید ندادیم

آذوح: ایران اعلام کرد به یک بازرس آژانس اتمی به علت ملیت وی روادید نداده است. رویترز به نقل از دیپلمات‌ها این فرد را آمریکایی معرفی کرد. بحث در مورد تزریق گاز به سانتریفوژهای جدید ایران نیز همچنان ادامه دارد.

ایران روز چهارشنبه (۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان) اعلام کرد عدم صدور روادید برای یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به علت ملیت این فرد بوده است.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو می‌کرد از اعلام ملیت این فرد خودداری کرد. دیگر دیپلمات‌های مرتبط با رویترز خبر داده‌اند که فرد مذکور، که درخواست ورودش به ایران پنج بار رد شده، آمریکایی و از متخصصان تسلیحات اتمی است.

به گفته نجفی موضوع عدم صدور ویزا برای فرد یادشده هیچ ارتباطی به پرونده اتمی ایران ندارد و تنها مرتبط با ملیت این فرد است. وی گفت تصمیم‌گیری در مورد ورود افراد به کشور حق ایران است. او گفت ایران به دیگر اعضای آژانس اجازه ورود داده است.

ایران و گروه ۱+۵ تا روز ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) فرصت دارند به توافقی نهایی بر سر مسئله هسته‌ای ایران برسند. این در حالی است که آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ۱۶ آبان (۷ نوامبر) در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام این آژانس قرار گرفت، تاکید دارد ایران در چارچوب زمانی مقرر از شفاف‌سازی در مورد دو سرفصل خودداری کرده است.

این دو سرفصل "مربوط به انجام انفجارهای مقیاس بزرگ و محاسبات ترابرد نوترونی" هستند و آژانس می‌گوید ایران در این ارتباط هیچ توضیحی در جهت شفاف‌سازی موضوع ارائه نکرده است. یکی از مسائل مورد اختلاف میان ایران و آژانس بازدید از تاسیسات نظامی پارچین است که احتمال می‌رود آزمایش چاشنی‌های انفجاری پرقدرت در آنجا انجام شده باشد.

نجفی اما به رویترز گفته است که آژانس در مورد این دو سرفصل هیچ مدرک معتبری ارائه نکرده است.

بنا بر گزارش آژانس، برای این‌که این نهاد قادر باشد تمام ابعاد برنامه هسته‌ای ایران را به صورت موثر بررسی کند، حایز اهمیت است که همه اعضای هیئت اعزامی به ایران با تخصص‌های ضروری‌شان در تحقیقات فنی حاضر باشند.

روز سه‌شنبه ۲۰ آبان اعلام شد که ایران با شرکت دولتی اتم روس قرارداد ساخت دو راکتور اتمی جدید را امضا کرده است. در بحبوحه مذاکرات اتمی ایران با کشورهای ۵+۱ هدف از عقد این قرارداد چیست؟ گفت‌وگو با دو کارشناس.

ایران تایید کرده که نسل جدیدی از سانتریفوژها را آزمایش کرده است. این سانتریفوژها می‌توانند سرعت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهند. موسسه "علم و امنیت بین‌الملل" در واشینگتن این اقدام ایران را نقض احتمالی توافق موقت (ژنو) خوانده است. ایران اما این مدعا را رد می‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، درباره این‌که آیا تزریق گاز به سانتریفوژ جدید (IR-5) متوقف شده است یا خیر، خبری نداد. واشینگتن روز دوشنبه گفته بود که تزریق گاز متوقف شده است.

از سوی دیگر رضا نجفی روز چهارشنبه در وین به خبرگزاری رویترز گفت که آزمایش انجام‌شده "عادی" است و ایران آزمایش‌هایی از این دست را ادامه خواهد داد: «گاهی گاز [به سانتریفوژها] تزریق می‌شود و گاهی نمی‌شود. اگر آنها [واشینگتن] می‌خواهند، می‌توانند فرض کنند که تزریق گاز در حال حاضر قطع شده است. اما این روند عادی آزمایش و توسعه است و ما در حال انجام آن هستیم. ما تحقیق و توسعه را ادامه می‌دهیم».

غرب ایران را متهم می‌کند از فعالیت‌های اتمی خود اهداف تسلیحاتی دارد. ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter