English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«احتمال استفاده روحانی از حکم حکومتی برای وزارت علوم»

آذوح: شواهد نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس تمایل ندارند به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری نیز رأی اعتماد بدهند و به همین دلیل گفته شده که در این صورت، ممکن است حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با «حکم حکومتی» رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شود.

روزنامه اعتماد روز شنبه ۲۴ به نقل از مجید نصیرپور، معاون هماهنگی معاونت پارلمانی گزارش داد که «در صورت رأی نیاوردن دانش آشتیانی، رئیس‌جمهوری برای مدتی که رهبری تعیین خواهند کرد به‌عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب می‌شود.»

منظور از حکم حکومتی، فرمانی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فراتر از قانون اساسی و قوانین عادی ایران صادر می‌کند. این حکم ممکن است به دلیل عدم رأی اعتماد مجلس به گزینه وزارت علوم و پایان یافتن مهلت قانونی سه ماهه سرپرستی این وزارتخانه صادر شود. مهلت قانونی سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم تا چند روز آینده به پایان می‌رسد.

«آرای دانش آشتیانی از آرای نیلی کمتر است»

ضرغام صادقی، عضو هیأت رئیسه مجلس ایران گفته که «با توجه به فضای مجلس به نظر می‌رسد تعداد آرای آقای آشتیانی از آقای نیلی احمدآبادی کمتر باشد.»

محمود نیلی احمدآبادی، سومین گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم بود که چند هفته پیش در جلسه رأی اعتماد، تنها ۷۹ رأی نمایندگان را به دست آورد.

الیاس نادران یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در مورد دانش آشتیانی گفته است: «بروید از نماینده‌ها بپرسید ایشان چند رأی می‌آورد، با ١٠ رأی بالاتر پایین‌تر همان رأی را می‌آورد. یعنی ٧٩ رأی که آقای نیلی آورد.»

پیغام مجلس به دولت: دانش آشتیانی را کنار بگذارید

روزنامه اعتماد در گزارشی دیگر خبر داده که هفته گذشته یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران تماس گرفته و پیشنهاد کنارگذاشتن دانش آشتیانی را مطرح کرده است، پیشنهادی که البته حسن روحانی با آن موافقت نکرد و دانش آشتیانی را ساعاتی پس از این تماس، برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد.

شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که اکثریت پارلمان‌نشینان به دنبال این هستند که یکی از نمایندگان مجلس به‌عنوان وزیر علوم معرفی شود.

دانش آشتیانی چهارمین فردی است که حسن روحانی در ۱۵ ماه عمر دولت خود به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی می‌کند. او که صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه «گام مفید» است، معاون مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران بوده است.

جعفر میلی منفرد، نخستین گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه بود که مجلس به او رأی اعتماد نداد. پس از آن، حسن روحانی، جعفر توفیقی، وزیر علوم دولت محمد خاتمی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد و پس از چند ماه، رضا فرجی‌دانا را به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد.

رضا فرجی‌دانا هر چند توانست از مجلس ایران رأی اعتماد بگیرد، اما نمایندگان مجلس، ۲۹ مردادماه او را استیضاح و برکنار کردند.

پس از این رویداد، محمدعلی نجفی، وزیر پیشین آموزش و پرورش در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد تا این‌که محمود نیلی احمدآبادی، چهارشنبه ۳۰ مهر سال جاری، به‌عنوان سومین گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی شد اما نمایندگان به او نیز رأی اعتماد ندادند.

اکنون دانش آشتیانی چهارمین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم است که نمایندگان مجلس باید درباره او تصمیم بگیرند. جلسه رأی اعتماد به وی سه‌شنبه هفته جاری در مجلس برگزار می‌شود.

میلی منفرد، فرجی‌دانا و نیلی احمدآبادی هر سه از سوی نمایندگان مجلس به دخالت در «فتنه ۸۸» متهم شده بودند.

مسئولان حکومتی ایران از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter