English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس: پیشنهاد آمریکا به ایران ترکمنچای هسته‌ای است

آذوح: ابراهيم کارخانه‌ای، رئيس کميته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، از پيشنهاد هشت صفحه‌ای آمريکا به ايران در مذاکرات عمان خبر داده و گفته که اين طرح «ترکمنچای هسته‌ای» است.

آقای کارخانه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری تسنيم که يکشنبه ۲۵ آبان منتشر شده، گفته است: «آمريکايی‌ها در اقدامی گستاخانه با ارائه پيشنهادات هشت صفحه‌ای در مذاکرات مسقط، معادلات مذاکرات را به هم ريختند. پيشنهاد ۸ صفحه‌ای آمريکا در مسقط يک معاهده ترکمنچای هسته‌ای است که بدون شک تيم مذاکره‌کننده هرگز زير بار آن نخواهد رفت.»

رئيس کميته هسته‌ای مجلس در توضيح بيشتری افزوده که «طرح آمريکايی‌ها برای محدود کردن تعداد سانتريفيوژها در حد چرخش دکوری و حيات نباتی و توقف تحقيق و توسعه در حد سانتريفيوژهای نسل کهنه (نسل يک) و تعطيلی طولانی مدت آب سنگين اراک به بهانه بازطراحی و تغيير ماهيت به آب سبک و اعلام بازرسی‌های نامحدود و سرزده از تمامی تاسيسات هسته‌ای و در امتداد آن از تاسيسات نظامی است.»

به گفته ابراهيم کارخانه‌ای، اين پيشنهادات «پس از يک سال مذاکره فشرده و توقف کامل پيشرفت فعاليت‌های هسته‌ای و نابود کردن بخش قابل توجهی از ذخاير هسته‌ای پيشنهاد ظالمانه‌ای است که براين اساس آمريکا مذاکرات را به نقطه صفر رسانده و در بازی جديد در اقدامی زورگويانه قصد تحميل آن را دارد.»

رئيس کميته هسته‌ای مجلس از حسن روحانی، رئيس جمهور ايران خواسته تا اعلام کند «ما به هر بهايی به دنبال توافق نيستيم بلکه بهای توافق با ملت ايران حفظ خطوط پنج گانه هسته‌ای است.»

پيش از اين، علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز، مذاکرات عمان را «چالشی، جدی و تلخ» توصيف کرده بود.

ادامه مذاکرات در وین

این در حالی است که خبرگزاری‌های فارس و ميزان از ديدار محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون، هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵، در روز سه‌شنبه ۲۷ آبان و در وين، پايتخت اتريش خبر داده‌اند.

روزنامه گاردين نيز نوشته که آمريکا و ديگر قدرت‌های جهانی هم در اين مذاکرات حضور خواهند داشت. اين روزنامه بريتانيايی، يکشنبه ۲۵ آبان نوشته است که مذاکرات وين، طرفين را به توافقی نهايی بر سر برنامه اتمی ايران «نزديک» خواهد کرد.

ايران و قدرت‌های جهانی، سوم آذر را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسيدن به چنين توافقی تعيين کرده‌اند.

خبرگزاری فارس نيز گزارش داده که محمدجواد ظريف و تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران قرار است بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در دهمين دور مذاکرات جامع هسته‌ای و «انجام گفت‌وگوهای دو و چندجانبه به منظور رفع اختلافات و حصول توافقنامه جامع» راهی وين شوند.

اين در حالی است که علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری تسنيم گفته است که «با توجه به زياده خواهی آمريکا در مذاکرات عمان، چشم انداز روشنی از مذاکرات وين در پيش نيست.»

آقای بروجردی در عين حال گفته است که «اين اراده هم در دو طرف وجود دارد که اين مذاکرات در وين يک خروجی داشته باشد.»

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در پاسخ به اين پرسش که «آيا احتمال رسيدن به توافقی در وين کمتر از ۵۰ درصد است؟» گفته که «می‌تواند به اين صورت باشد، البته پيشنهادی را هم ظرف يکی دو روز اخير غرب مطرح کرده است که کار به گونه‌ای تمديد شود و فرصت بيشتری برای مذاکره در اختيار طرفين قرار بگيرد.»

اما روزنامه گاردين نوشته که در ميان شش قدرت جهانی طرف گفت‌وگوها با ايران نيز اختلافاتی وجود دارد و به خصوص فرانسه، بيشتر از ديگران درباره توافق نهايی احتمالی ملاحظه دارد.

به نوشته اين روزنامه، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، اوايل ماه جاری ميلادی به جان کری، همتای آمريکايی‌اش گفته که پاريس «در بازی احمقانه شرکت نخواهد کرد.»

گاردين افزوده است که برای فرانسه، منافع و همکاری‌های اقتصادی با اعراب و به خصوص عربستان سعودی و قطر بيشتر از منافع اقتصادی در ايران اهميت دارد.

در آمريکا نيز دولت اوباما، تحت فشار کنگره و به خصوص حزب جمهوری خواه که طرفدار شدت عمل با جمهوری اسلامی است، قرار دارد.

اما ايران می‌گويد که چنين مسئله‌ای مشکل داخلی آمريکا است و به تهران ارتباطی ندارد.

دور قبلی گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، چين و روسيه، در مسقط، پايتخت عمان برگزار شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter