English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آمریکا: مسوولیت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران است

آذوح: معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران تا سوم آذرماه دشوار به نظر می‌رسد، اما غیرممکن هم نیست.

اظهارات این مقام بلندپایه آمریکایی ساعاتی بعد از سخنان فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا در رسانه‌ها منتشر شد که نسبت به رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران ابراز تردید کرده بود.

تونی بیلکن، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه ۲۸ آبان در جمع قانونگذاران آمریکایی گفت: «چنین پیداست که هم اکنون دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا روز دوشنبه هفته آینده مشکل است و به نظر من در حال حاضر گفتن اینکه ما به کجا می‌رویم در حال سخت‌تر شدن است، اما توافق جامع هسته‌ای غیر ممکن نیست».

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیلکن که گزینه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای پست قائم مقامی وزارت امور خارجه آمریکا (جانشین ویلیام برنز یکی از چهره‌های اصلی مذاکره کننده هسته‌ای با ایران) است، در ادامه گفت که مسئولیت اصلی در دستیابی به توافق هسته‌ای بیشتر از آمریکا، بر دوش خود ایران است.

وی گفت: «توافق نهایی بستگی کامل به این موضوع دارد که آیا ایران خواست و تمایل به برداشتن گام‌هایی دارد که به آمریکا و شرکایش اطمینان دهد که برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز خواهد بود یا نه؟ ما مذاکره می‌کنیم، اما در چنین مرحله‌ای نیستیم».

دومین روز مذاکرات جدید هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی روز چهارشنبه انجام شد، البته این مذاکرات طی دو روز گذشته دو یا سه جانبه بوده و طرفین هنوز به صورت گروهی مذاکرات را آغاز نکرده‌اند.

در این مذاکرات تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای از آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان حضور دارند و جداگانه در حال مذاکره با ایران هستند.

در حالی که سرگی ریابکوف رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای روسیه در گروه پنج به علاوه یک، روز سه شنبه گفته بود که «ایران و شش قدرت جهانی در نیمه راه توافق نهایی قرار دارند»، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه نسبت به حصول توافق هسته‌ای تا دوشنبه هفته آینده- سوم آذر- ابراز تردید کرد و از امکان تمدید مجدد توافق موقت هسته‌ای خبر داد.

با این حال یک مقام آگاه ایران که نامی از وی برده نشده است، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت که تاکنون هیچ مذاکره‌ای درباره تمدید مدت مذاکرات هسته‌ای نشده است.

به گفته وی، «برای ایران بحث تمدید به هیچ وجه مطرح نیست».

توافق موقت هسته‌ای به مدت شش ماه در آذر پارسال حاصل شد و از آخر دی ماه به اجرا گذاشته شد. نهایتا ایران و قدرت‌های جهانی بعد از اتمام مدت شش ماهه، این توافق را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند. دوشنبه هفته آینده، این مدت نیز به پایان خواهد رسید.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter