English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سازمان ملل: آمار جمعیت جوان دنیا بی‌سابقه است

آذوح: یک میلیارد و هشتصد میلیون نفر از ساکنان زمین، بین ۱۰ تا ۲۴ سال سن دارند. مسئولان صندوق جمعیت سازمان ملل می‌گویند این ‌آمار اولویت‌های سیاسی و اقتصادی جدیدی را می‌طلبد.

«در تاریخ بشر هیچ‌گاه این تعداد جوان وجود نداشته است.» این را کیت گیلمور، قائم‌مقام مدیر صندوق جمعیت سازمان ملل با اشاره به یک میلیارد و هشتصد میلیون نفری می‌گوید که بین ۱۰ تا ۲۴ سال سن دارند. جمعیت کل دنیا طبق آخرین اعلام در سال ۲۰۱۳ متجاوز از هفت میلیارد و ۱۱۶ میلیون نفر است.

صندوق جمعیت سازمان ملل که مقر آن در نیویورک است، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود، آمار تفکیک شده‌ای از نفوس دنیا ارائه کرده که نشانگر افزایش شمار جوانان در کل جمعیت است. مقامات این صندوق می‌گویند، این واقعیت مستلزم توجه بیشتر در حوزه‌های سیاست، اقتصاد‌، سیستم آموزشی و بهداشتی جوانان است.

کیت گیلمور می‌گوید بیش از ۷۰ میلیون نفر از این جوانان بیکارند و بیش از ۵۰ میلیون نفر دیگر هیچ آموزش درستی ندیده‌اند. در گزارش سازمان ملل آمده که نزدیک ۳۰ میلیون دختر نوجوان پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند. کیت گیلمور تاکید می‌کند که فهرست مشکلات موجود طولانی هستند و جهان باید برای غلبه بر این ناهمواری‌ها دستور کار جدیدی داشته باشد.

قائم‌مقام مدیر صندوق جمعیت جوانان سازمان ملل اضافه می‌کند که هنوز در بسیاری از کشورها، تعهدی سیاسی نسبت به سرنوشت جوانان وجود ندارد: «لازم است هزینه‌های عمومی ساختارهای جدیدی بیابند و در وهله نخست سرمایه‌گذاری‌هایی در عرصه سلامت و تربیت صورت گیرد.»

Youngs 2

نمودار مقایسه جمعیت جوانان جهان در فاصله‌ای ۳۵ ساله – منبع: سازمان ملل

کیت گیلمور عنوان کرده که این تنها یک خواست سیاسی نیست بلکه ضرورتی اقتصادی است. او در توضیح مسئله، به نمونه سرمایه‌گذاری کره جنوبی روی جوانان و بی‌توجهی فیلیپین به این موضوع اشاره کرده و گفته است: «هر دو کشور در دهه پنجاه میلادی در شرایط مشابهی از نظر ساختار جمعیتی قرار داشتند. کره جنوبی به سرعت پیشرفت کرد تا آنجا که تولید ناخالص داخلی‌اش ۲۲۰۰ درصد افزایش یافت اما فیلیپین درجا زد.»

مطالعات انجام شده در سازمان ملل نشان می‌دهند که جمعیت جوان دنیا در سال ۲۰۵۰ به دو میلیارد نفر می‌رسد. در پنج کشور آفریقایی و هم‌چنین اسرائیل، جمعیت پیر نمی‌شود بلکه پیوسته از نظر میانگین سنی جوان‌تر خواهد شد.

اما این ازدیاد جمعیت خطر فقیر شدن هرچه بیشتر جوانان را هم در بر دارد. پژوهشگران سازمان ملل می‌گویند جمعیت جوان شانس بزرگی برای توسعه کشورهایشان هستند مشروط به آ‌ن که به درستی حمایت شوند.

بنا بر گزارش سازمان ملل‌، نیم میلیارد از جوانان دنیا روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند و نه تا ده درصدشان در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند. کیت گیلمور می‌گوید رفتن به اروپا یا آمریکا چاره کار این جوانان نیست: «آنها باید در کشورهای خود بمانند و سهمی در توسعه وطن‌شان ایفا کنند.»

برای کشورهای در حال توسعه این یک چالش است: باید برای سیاست‌های خانواده، حوزه‌های سلامت و درمان‌ و آموزش جوانان سرمایه‌گذاری شود و مهم‌تر از همه، زمینه‌هایی فراهم آید که جلوی ازدواج اجباری دخترها یا فرزند‌آوری پیش هنگام آنها نیز گرفته شود. صندوق جمعیت سازمان ملل می‌گوید اگر چنین نشود، سرمایه‌ای به نام جوانان هر مملکت، از دست می‌رود و به ضد خود تبدیل خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter