English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

یک بانک چینی برای شرکتهای سپاه قدس پول حواله می کند

آذوح: خبرگزاری رویترز گزارشی اختصاصی منتشر کرده که می‌گوید ایران از بانکی چینی برای حواله کردن پول به شرکتی مرتبط با سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، استفاده می‌کند.

بنا بر این گزارش، هیچ نشانه‌ای از وجود شرکت تکنولوژیکی «شینگن لانهاو دایز الکترونیک» در آدرس ثبت شده در مجموعه مسکونی «فراگرانت ویلا» در شهری در جنوب چین وجود ندارد.

اما گزارش یکی از سازمان‌های اطلاعاتی غرب حاکی از آن است که «شینگن لانهاو» واحدی از چند شرکت چیتی است که از راه بانکی چینی پول از ایران دریافت می‌کند. این گونه حواله‌ها در تامین هزینه های عملیات بین‌المللی سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران بکار می رود.

مسئولان آمریکایی و اروپایی می‌گویند که ارائه اسلحه و پول به گروه‌های تندروی وابسته به ایران در خاورمیانه همچون حزب‌الله لبنان، حماس فلسطین و گروه‌های شیعه در عراق، از جمله ماموریت‌های سپاه قدس است.

سپاه قدس همچنین اقدام به مسلح سازی و آموزش نیروهای دولتی مشارکت کننده در جنگ داخلی سوریه کرده و در این زمینه، تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده توسط سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۷، سپاه قدس را در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی قرار داد. اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۱۱، تحریم‌هایی علیه سپاه قدس آغاز کرد.

گزارش سازمان اطلاعاتی که خبرگزاری رویترز نام آن را ذکر نکرده، حاکی از آن است که بانک مرکزی ایران، حساب‌هایی در ابنک کنلون وابسته به شرکت ملی نفت چین دارد. شرکت‌های ایرانی تحت نظر وابسته به قدس از جمله شرکتی با نام «کاپیتال دیولوبمنت» اقدام به حواله پول به مجموعه‌های چینی وابسته به سپاه قدس یا شرکت‌های چینی که سپاه قدس به آن‌ها بدهکار است می‌کنند از جمله شرکت «شینگن لانهاو».

این گزارش ۷ صفحه‌ای می‌گوید: «سپاه قدس اقدام به جابجایی حوله‌های نقدی از حساب‌های وابسته به بانک مرکزی ایران در بانک کونلون به شرکت‌های چینی مرتبط با خود می‌کند تا نیازهای مالی خود را برآورده کند.»

جابجایی پول‌های ایرانی وابسته به قدس از راه بانک و شرکت‌های چینی نشان دهنده میزان شدت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است آن هم در زمانی که ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی امیدوارند بتوانند تا ۲۴ نوامبر جاری، به توافقی اتمی با تهران دست یابند.

گزارش اطلاعاتی تاکید می‌کند که به محض انتقال پول از بانک کونلون به دیگر مجموعه‌ها، سپاه قدس می‌تواند از آن برای خرید در چین و تامین هزینه فعالیت‌های سری خود در دیگر کشورها، استفاده کند. این گزارش توضیح نمی‌دهد چگونه سپاه قدس از این حواله‌ها استفاده می‌کند.

این گزارش همچنین به این مساله نمی‌پردازد که آیا دولت چین یا بانک کونلون از بهره برداری سپاه قدس از این حواله‌ها اطلاع دارند یا نه.

اما گزارش از روابطه نزدیک و پیچیده اقتصادی تهران با پکن حکایت دارد. ایران سومین صادر کننده بزرگ نفت به چین است.

گزارش به طور کامل مشخص نکرده حجم اموال دریافت شده توسط سپاه قدس از بانک کونلون چقدر است. اما به این نکته اشاره کرده که پول حواله شده از بانک مرکزی ایران به بانک کونلون در یک سال اخیر، به صد میلیون دلار می‌رسد.

با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران در سال ۲۰۱۲، پکن بانک کونلون را انتخاب کرد تا بانک اصلی خود در پرداخت مطالبات نفتی ایران باشد که به میلیاردها دلار می‌رسد و از این راه جلوی تحریم دیگر بانک‌ را گرفت.

گزارش سالانه بانک کونلون حاکی از آن است که دارایی ها این بانک به ۴۰ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۱۳ رسید.

تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۱۲، اموالی که ایران در برابر صادرات نفت خود دریافت کرده را هدف قرار داد که ۲۲ میلیارد دلار آن در اختیار بانک کونلون بود. اما در نوامبر ۲۰۱۳ و برپایه توافقی دو جانبه با چین که در چارچوب توافق موقت هسته‌ای با ایران منعقد شد، از شدت این تحریم کاسته شد و ایران توانست به بخشی از دارایی‌های خود دسترسی پیدا کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter