English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ادامه مذاکرات اتمی سه جانبه کری، ظریف و اشتون در روز جمعه

آذوح: چهارمین روز از دور آخر گفتگوهای جامع درباره برنامه اتمی ایران روز جمعه در وین آغاز شد. در این روز، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا به گفتگوهای سه جانبه ادامه می دهند.

آقای کری سپس با لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه دیدار و گفتگو می کند.

در حالی که مهلت تعیین شده سوم آذر ماه برای رسیدن به توافق جامع بین ایران و قدرت‌های جهانی نزدیک می‌شود، وزیر خارجه ایالات متحده عصر روز پنج شنبه برای شرکت در گفت وگوهایی که از روز سه‌شنبه در وین آغاز شده است، وارد پایتخت اتریش شد.

آقای کری پس از ورود به وین در نشستی سه جانیه با محمد جواد ظریف و کاترین اشتون به  گفت و گو پرداخت.  به نوشته خبرگزاری ایرنا این نشست بیش از دو ساعت به طول انجامید.  و در پایان آن، یکی از اعضای گروه مذاکره کننده ایران به ایرنا گفت طرح جدیدی در این نشست ارائه نشده است. به گفته این عضو که نخواسته است نامش ذکر شود، ادامه این مذاکرات سه جانبه صبح جمعه به وقت محلی انجام خواهد شد.

روز جمعه وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا نیز به مذاکرات وین می پیوندند. به نوشته ایرنا عصر روز جمعه نشست مشترک اقای ظریف با وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا با حضور کاترین اشتون برگزار خواهد شد و در پی آن محمد جواد ظریف با وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا نشست های دوجانبه ای خواهد داشت.

 جان کری در پی دیدارهایی با وزیران امور خارجه فرانسه و عربستان سعودی، برای نظارت بر مذاکرات جاری به وین  رفته است. هنوز مشخص نیست آیا او تا پایان ضرب الاجل ۳ آذر (۲۴ نوامبر) در وین خواهد ماند یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات با همتایان فرانسوی و سعودی خود در پاریس، با بیان این که «ما خواهان توافق هستیم، اما نه هر توافقی،» ابراز امیدواری کرده بود شکاف‌هایی که هنوز بین دو طرف وجود دارد پر شود. وزیر امور خارجه فرانسه نیز که در کنار او ایستاده بود گفت اختلافات مهمی باقی است.

به گفته آسوشیتدپرس با نزدیک شدن مهلت روز دوشنبه، جان کری در آخرین تلاش برای رسیدن به توافق – یا دست کم جلوگیری از شکست روند مذاکراتی که قبلا یک بار تمدید شده است- به فعالیت‌های گسترده دیپلماتیک دست زده است.

وزیر خارجه ایالات متحده  پیش از آن که رهسپار وین شود، ابراز امیدواری کرد رسیدن به توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران تا روز دوشنبه ممکن شود، اما با این حال پذیرفت برخی از عناصر توافقنامه ممکن است تا دوشنبه تکمیل نشود.

علی رغم تلاش‌های دو طرف، نشانه‌ها حاکی است تا  سوم آذر ماه توافقی به دست نخواهد آمد و این مذاکرات برای دومین بار تمدید خواهد شد. ایران و شش قدرت جهانی دو روز پیش از مهلت تعیین شده ابتدایی ۲۹ تیر ماه، توافق کردند این گفت وگوها را برای چهار ماه دیگر تمدید کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۵ که نامی از آنها نبرد نوشت، مهلت فعلی ۳ آذر برای مذاکرات، به دلیل وجود اختلافات شدید بین دو طرف، ممکن است تا ماه مارس آینده (اسفند ماه سال جاری یا اوایل فروردین آینده) تمدید شود.

روز چهارشنبه در واشنگتن، تونی بلینکن، گزینه باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده برای قائم مقامی وزارت خارجه، گفت به اعتقاد وی رسیدن به توافق دشوار است، اما غیرممکن نیست.

در همین حال ۴۳ سناتور جمهوری خواه آمریکا در نامه‌ای به پرزیدنت اوباما، او را از تلاش برای دور زدن کنگره در هر گونه معامله‌ای با ایران بر حذر داشتند.

کشورهای غربی، بویژه ایالات متحده، درمورد ماهیت برنامه اتمی ایران تردید دارند و می‌گویند ایران در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به دنبال دستیابی یه توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید هدفش تولید انرژی و نیز کاربرد فن آوری هسته‌ای در زمینه‌های پزشکی و کشاورزی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه خواستار همکاری بیشتر تهران با بازرسان آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد و گفت هنوز نمی‌توان درباره غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن بود.

یوکیا آمانو در جلسه هیئت امنای آژانس در وین گفت ایران در مورد تحقیقات ادعایی درباره آزمایش‌های تسلیحاتی هسته‌ای توضیحات کافی ارائه نمی‌دهد و از تهران خواست امکان دسترسی بازرسان آژانس به تمامی اسناد، مراکز، مواد و اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را فراهم کند.

نماینده ایران در آژانس در واکنش به آخرین گزارش آقای آمانو، با بیان این که ارزیابی‌های آژانس نادرست است، ادعاهای مطرح شده را بدون پایه و اساس خواند و گفت هیئت ایران امروز در این مورد صحبت خواهد کرد.

هیئت‌های مذاکره کننده ایران و شش کشور عضو گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان از روز سه‌شنبه در وین پایتخت اتریش گردهم آمدند تا آخرین دور گفت وگوهایی را که از سال گذشته آغاز شده بود، پیش از مهلت تعیین شده ۳ آذر برای رسیدن به یک توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران برگزار کنند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از تمام طرف‌ها خواست برای موفقیت این مذاکرات از خود «انعطاف پذیری، درایت و عزم» کافی نشان دهند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد رسیدن به توافقی قابل قبول و جامع، به ایجاد اعتماد به صلح‌جویانه بودن ماهیت برنامه اتمی ایران منجر شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter