English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

چالش ایران در اوپک: کاهش صدور نفت برای افزایش قیمت

آذوح: به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه شب بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در برنامه تلویزیونی شب آفتابی گفت در اجلاس اوپک که هفته آینده (۲۷ نوامبر، ۶ آذرماه) برگزار خواهد شد، با عربستان سعودی، اولین کشور صادرکننده نفت اوپک ، درباره میزان صدور نفت گفت و گو خواهد کرد.

به گزارش رویترز درحال حاضر ایران روزانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کند. زنگنه در اجلاس پیشین اوپک در ماه ژوئن گفته بود ایران می تواند بیدرنگ پس از لغو تحریم ها میزان صدور نفت خود را تا۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و در کمتر از سه ماه آن را تا ۴ میلیون بشکه در روز برساند.

زنگنه در این برنامه تلویزیونی گفت «کشورهای جنوب خلیج فارس علاقه مند هستند که سهمشان در بازار حفظ شود و کاهش سهم برایشان دشوار است».

او افزود ایران تحت هیچ شرایطی میزان صدور نفت خود را حتی به اندازه یک بشکه در روز کاهش نخواهد داد.

 با این حال تحلیل گران می گویند افزایش صدور نفت ایران بیش از این ها به طول می انجامد زیرا لغو تحریم های نفتی، درصورت رسیدن به توافق جامع اتمی با کشورهای ۵+۱،آخرین مرحله از برداشتن تحریم ها خواهد بود.

امیر هندیجانی، کارشناس نفت در دوبی به رویترز گفته است «ارزیابی آقای زنگنه بیش از حد خوش بینانه است». به گفته او رساندن تولید نفت ایران به ۴ تا ۵ میلیون بشکه در روز حدود سه تا پنج سال زمان می برد.

کارشناسان، اجلاس هفته آینده اوپک را که در وین برگزار می شود، یکی از مهم ترین نشست های اوپک در سال های گذشته ارزیابی کرده اند. برخی از اعضای اوپک خواستار کاهش صدور نفت اوپک برای تثبیت و حمایت از قیمت نفت شده اند که از ژوییه گذشته تاکنون به میزان ۲۵ درصد افت کرده است.

ایران در حال حاضر در حال گفت وگو با شش قدرت عمده جهان برای توقف برنامه اتمی خود در قبال برداشتن تحریم های غرب است. اما به گفته یک مقام آمریکایی احتمال رسیدن به توافقی جامع تا سوم آذر، که ضرب الاجل این مذاکرات است، دور از انتظار به نظر می رسد.

در دوهفته گذشته بیژن زنگنه به کشورهای عربی خلیج فارس مانند قطر، کویت، و امارات متحد عربی، که همه از اعضای اوپک هستند، سفر کرده است تا حمایت آنان را برای تثبیت قیمت نفت به دست آورد.

او همچنین مذاکراتی با ونزوئلا در تهران داشته است. ایران و ونزوئلا هردو برای متعادل کردن بودجه خود به قیمت بالاتر نفت  نیاز دارند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در ٢٩ اکتبر (هفتم آبان ماه) گفته بود:«ایران برای متعادل کردن بودجه خود در سال جاری مالی به نرخ حداقل ١٤٣ دلار برای هر بشکه نیاز دارد».

 زنگنه برخی کشورها را متهم کرده است که برای توجیه مخالفت خود با تثبیت قیمت نفت از طریق کاهش تولید، عذر و بهانه می تراشند.

محمد الصباح، مشاور پیشین وزیر نفت عربستان سعودی به رویترز گفته است امیدوار است اوپک سقف تولید خود را که ۳۰ میلیون بشکه در روز است کاهش ندهد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter