English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

هنوز مشخص نیست دویست میلیارد واریزی به حساب ذخیره ارزی کجاست

آذوح: معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران گفته است که بیش از دویست میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی واریز شده و "کمتر از ده درصد آن به بخش غیر دولتی" داده شده است.

این درحالیست که طبق گزارش رسانه ها، تاکنون بیشتر از دویست میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی واریز شده، اما گزارشها نشان می دهد که رقمی در حدود ۱۵ میلیارد دلار پول در این حساب موجود است.

به گزارش فارس، حسین قضاوی می گوید که دولت و مجلس مستمرا از حساب ذخیره ارزی پول بر می داشتند و "چاره ای نبود." حساب ذخیره ارزی صندوقی است که مازاد درآمدهای نفتی در آن نگهداری می شود. این صندوق ده سال پیش و در زمان دولت محمد خاتمی تشکیل شد. مازاد درآمد ارزی به این معنی است که هر ساله دولت قیمتی برای نفت در بودجه سالانه تعیین می کند و اگر مجموع درآمدهای ارزی از پیش بینی دولت فراتر برود مبلغ باقی مانده با عنوان اضافه درآمد یا مازاد درآمد به این حساب منتقل می شود.

گفتنی است این حساب بعد از شوک بزرگ نفتی نیمه دوم دهه هفتاد و کاهش شدید در درآمدهای نفتی کشور در دستور کار قرار گرفت، که کاهش قیمت نفت در اولین و دومین سال به قدرت رسیدن دولت محمد خاتمی شوک بزرگی بود که دولت را به این نتیجه رساند تا برای مقابله با چنین وضعیتی در آینده، تکیه گاهی ایجاد کند.

بر همین اساس، در دو سال اول دولت خاتمی درآمد نفتی به شدت کاهش یافت و درآمد نفت از بیشتر از ۱۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۷۵ به حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۷۶ رسید. کاهش بیش از پیش قیمت نفت در سال بعد نیز ادامه یافت و درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۳۷۷ به کمتر از ده میلیارد دلار رسید که از پائین ترین درآمدهای نفتی در سی و دو سال اخیر محسوب می شود.

بی ثباتی درآمدهای نفتی که موتور محرک اقتصاد ایران به شمار می رفت، سبب شد دولت اول خاتمی به این نتیجه برسد که حساب ویژه ای برای مازاد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت ایجاد کند تا در صورت تکرار چنین وضعیتی اقتصاد ایران بتواند با دشواری کمتری از این مرحله عبور کند و اگر در سال های بعد قیمت نفت به هر دلیلی از میزان پیش بینی شده در بودجه کمتر شد از محل ذخیره ارزی کمبود آن جبران شود و یکی از اهداف تشکیل این حساب، مقابله با نوسانات قیمت نفت بود .

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter