English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پلیس ترکیه ۲۳ خبرنگار رسانه‌های منتقد اردوغان را دستگیر کرد

آذوح: نیروهای پلیس ترکیه یکشنبه ۱۴ دسامبر، به ساختمان‌های رسانه‌های نزدیک به فتح الله گولن روحانی مقیم ایالات متحده آمریکا یورش برده و دستکم ۲۳ تن از کارکنان این رسانه‌ها دستگیر کردند.

یورش پلیس به روزنامه زمان و شبکه تلویزیونی سمانیولو، نشان دهنده افزایش تنش میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و فتح الله گولن است. اردوغان و گولن پیشتر همپیمان یکدیگر بودند اما از یک سال پیش و با آغاز تحقیقات درباره فساد در دولت اردوغان، تنش میان این دو اوج گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجموعه‌ای از معترضان با تجمع در مقابل ساختمان روزنامه زمان در استانبول شعار دادند: «نمی‌توان روزنامه‌های آزاد را ساکت کرد». اکرم دومانلی سردبیر روزنامه زمان با حضور نیروهای پلیس در حضور تجمع کنندگان سخنرانی کرد و گفت: «مردی که باید بازداشت کنید اینجا منتظر شما است، خواهش می‌کنم بیایید و من را دستگیر کنید، من اینجا منتظرم.»

گزارش‌های رسانه‌های ترکیه حاکی از آن است که حکم بازداشت ۳۲ نفر صادر شده اما تلویزیون ترکیه از دستگیری ۲۳ نفر خبر داده است. این دستگیری‌ها در مناطق مختلف ترکیه روی داده است. رئیس شبکه تلویزیونی سمانیولو که کارگردان و فیلمنامه نویس نیز هست، از میان بازداشت شدگان است. بولنت کینیس سردبیر روزنامه تودی زمان می‌گوید که پلیس در اسناد قضایی خود، دستگیر شدگان را به تاسیس تشکیلاتی به منظور نقض حاکمیت ملی متهم کرده است.

کمال کیلیگداروغلو سردبیر رئیس حزب اپوزیسیون جمهوری گفت: «این بازداشت‌ها کودتا است و ما در کنار قربانی خواهیم ایستاد.»

اردوغان، گولن را به تاسیس «تشکیلات موازی» دولت توسط هواداران خود در دستگاه قضایی، پلیس و دیگر سازمان‌های کشور و همچنین اعمال نفوذ از راه رسانه‌ها متهم می‌کند. گولن اتهام تلاش برای سرنگونی دولت اردوغان را رد می‌کند.

تحقیقات در فساد دولتی که در پی دستگیری‌های گسترده در ۱۷ دسامبر سال گذشته آغاز شد، به استعفای سه تن از وزرای دولت اردوغان انجامید. پس از آن اردوغان اقدام به آنچه پاکسازی دستگاه‌های دولتی نامید کرد و محل خدمت هزاران تن از نیروهای پلیس و دستگاه قضایی را تغییر داد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter