English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اشتباه روسیه و سود آذربایجان و قشقایی- ارسلان قشقایی

بلند پروازیهای ماجراجویانه و غیر انسانی روسیه در شرق اروپا مانند حمله نظامی به گرجستان و اوکراین و حمایت علنی از ارمنستان اشغالگر، کاملاً این ابرقدرت در حال پوسیدن را بدنام و ایزوله کرد. حمله نظامی روسیه به اوکراین یک زنگ خطر جدی برای دنیای غرب بود که افکار نژادپرستی و توسعه طلبانه روسها تمامی ندارد و باید به هر نحوی که شده جلوی آن ایستاد. اما کشورهای غربی به نفت و گاز روسیه احتیاج دارند، حتی اگر خرید نفت و گاز را از روسیه متوقف کنند باید از خاورمیانه نفت و گاز بخرند، که خطر آن کمتر از خطر روسیه نیست زیرا شعله های جنگ داخلی در حال فرا گرفتن کل خاورمیانه است و نمی توان امیدی به امنیت خاورمیانه و صادرات نفت آن داشت. (برای اثبات این موضوع به مقاله زیر مراجعه نمایید):

www.bbc.co.uk/persian/business/2014/12/141211_an_russia_gas_pipline

اما در این میان کشور تازه تأسیس ولی بسیار استراتژیک جمهوری آذربایجان شمالی، برگه برنده ای برای دنیای غرب است. زیرا جمهوری آذربایجان 30% از نیاز نفتی اروپا را تأمین میکند و اگر لوله گازی آن کشور نیز افتتاح شود (در سال 2019 افتتاح خواهد شد). نیاز اروپا به نفت و گاز روسیه و خاورمیانه بسیار کمتر خواهد شد، ولی بازهم تا حدودی محتاج نفت و گاز روسیه خواهند بود و رهبران اروپای غربی در حال بررسی کشف منابع جدید نفتی هستند تا جانشین واردات نفت و گاز پر مخاطره از روسیه و خاورمیانه بکنند. در این میان کشور ترکمنستان دوست، پیشنهاد لوله گاز «ترانس خزر» را داد که از زیر دریای خزر لوله گازی ترکمنستان به جمهوری آذربایجان، ترکیه و در نهایت اروپا برسد. این پروژه اهمیت جمهوری آذربایجان را برای غرب بیشتر کرد، اما روسیه این طرح را به بهانه آلوده شدن دریای خزر وتو کرد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی اروپا، هیچ منابع نفتی مطمئنی وجود ندارد تا اروپا بتواند جانشین نفت و گاز روسیه یا خاورمیانه بکند. اما در این میان منابع عظیم نفت و گاز آذربایجان جنوبی و قشقایی یورد، اهمیت استراتژیک پیدا میکند.

 1 . در استان اردبیل آذربایجان جنوبی منابع عظیم نفت کشف شده و تعدادی چاه نفتی هم حفر و آماده صادرات شده

 2 . در استان آذربایجان غربی در فاصله بین شهر ماکو و نخجوان از جمهوری آذربایجان شمالی، منابع عظیم گاز کشف شده که بخاطر اختلافات سیاسی بین ایران و جمهوری آذربایجان به بهره برداری نمی رسد

3 . در شهرستان گچساران از اقلیم قشقایی یورد منابع بسیار عظیم نفت وجود دارد و منابع جدیدی هم تازه کشف شده

4 . در شهرستان فراشبند از اقلیم قشقایی یورد منابع بسیار عظیم گاز وجود دارد و منابع جدیدی هم تازه کشف شده

5 . در سواحل دریایی شهرستان دشتی و تنگستان از اقلیم قشقایی یورد منابع عظیم نفت و گاز وجود دارد

با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان جنوبی که اصطلاحاً دروازه ورود به اروپا نام گرفته، خیلی راحت میتوان نفت و گاز آذربایجان جنوبی را از طریق لوله های قطور به اروپا صادر کرد و نیاز اروپا به انرژی را 100% تأمین کرد. تا اروپا دیگر نیازی به نفت و گاز روسیه و خاورمیانه نداشته باشد. بنابراین با استقلال آذربایجان جنوبی و اقلیم قشقایی یورد و تشکیل کشور آذربایجان کبیر (از قفقاز تا خلیج باصطلاح فارس)، نیاز انرژی اروپا فقط به نفت آذربایجان وابسته خواهد بود، و این یعنی برگ برنده ملت آذربایجان و قشقایی.  

اقلیم قشقایی یورد بیشتر از آذربایجان جنوبی نفت و گاز دارد. بنابراین نفت و گاز قشقایی یورد در داخل کشور آذربایجان کبیر مصرف میشود و نفت و گاز آذربایجان جنوبی که در همسایگی اروپا قرار دارد، خیلی راحت به اروپا صادر میشود. بنابراین در آینده نزدیک اروپا هیچ نگرانی از بابت تهیه انرژی نخواهد داشت، زیرا منابع نفتی آذربایجان شمالی و جنوبی با هم قادر است تمام نیاز انرژی اروپا را تأمین کند. در ضمن نفت و گاز روسیه هم بدون مشتری خواهد ماند و کشور ماجراجوی روسیه نیز ورشکسته و احتمالاً تجزیه خواهد شد.

با توجه به اختلاف شدید روسیه با اروپا و نیاز شدید اروپا به منابع نفت و گاز جدید، منابع نفت و گاز آذربایجان جنوبی  و قشقایی یورد بسیار اهمیت پیدا میکند و باید از این برگ برنده حداکثر استفاده را برد. لذا رهبران آذربایجان جنوبی (حتی شمالی) و قشقایی یورد باید در مجامع بین المللی به این مسئله اشاره کنند که با استقلال آذربایجان جنوبی و قشقایی یورد و تشکیل کشور آذربایجان کبیر (از قفقاز تا خلیج باصطلاح فارس)، نیاز اروپا به انرژی مطمئن 100% تضمین خواهد شد.

 ملت تورک قشقایی و آذربایجان جنوبی مطمئن باشند که در صورت آگاهی اروپا از این پروژه نفتی، حتماً از استقلال ما حمایت خواهند کرد و خیلی راحت میتوانیم جای صادرات نفت و گاز روسیه و ایران به اروپا را بگیریم. فقط کافیست که رهبران ملت تورک (چه قشقایی و چه آذربایجانی) اهمیت این پروژه نفتی را بگوش اروپا برسانند.

ارسلان قشقایی

فیس بوک قشقایی سسی        

 

 

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter