English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

با وجود اقدامات روسیه ارزش روبل ۱۰ درصد دیگر سقوط کرد

آذوح: زنی در روسیه از یک خودپرداز پول دریافت می‌کند؛ علیرغم اقدام روز دوشنبه بانک مرکزی روسیه و تزریق شش میلیارد دلار دیگر نقدینگی، برای اولین بار ارزش واحد پول روسیه درمقابل یک دلار به ۶۴ و در یک مقابل یورو به به ۷۸ رسید.

ارزش روبل روسیه روز دوشنبه ۹.۵درصد کاهش یافت؛ بنا بر تحلیل‌ها تاثیر کاهش بهای نفت خام عاملی است که ارزش روبل را به رکورد تازه‌ای تنزل داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه علیرغم اقدام روز دوشنبه بانک مرکزی روسیه و تزریق شش میلیارد دلار دیگر نقدینگی در ماه جاری برای جلوگیری از سقوط بیشتر روبل، برای اولین بار ارزش واحد پول روسیه درمقابل یک دلار به ۶۴ و در یک مقابل یورو به به ۷۸ رسید.

ارزش روبل روسیه در سال جاری ۴۹ درصد در مقابل دلار کاهش یافته است. تنزل روبل اکنون از تنزل گریونا واحد پول اوکراین، کشوری در حال جنگ و در آستانه ورشکستگی هم بد‌تر است. ارزش گریونا در مقابل ارزهای دیگر (دلار و یورو) ۴۸ در صد کاهش یافته است.

غرب به دنبال آنچه  حمایت عملی روسیه از جدایی‌طلبان اوکراین می‌نامد و نیز الحاق شب جزیره کریمه به خاک روسیه، تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو اعمال کرده است؛ اما مهم‌ترین عامل کاهش ارزش پول روسیه که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت است، تنزل بهای نفت خام ارزیابی می‌شود.

نیمی از درآمد دولت روسیه از صاردات نفت و گاز تامین می‌شود. تنزل بهای نفت خام در شش ماه گذشته به میزان ۵۰ درصد بر منابع مالی و بی‌اعتمادی مردم به پول کشور تاثیر مخربی داشته است.

سقوط بی‌مهار روبل

کریس ویفر مدیر موسسه مشاوره مالی مارکو می‌گوید: «افت روبل نتیجه هراس و واکنش‌های احساسی است. به خاطر این هراس روبل در آستانه سقوط بی‌مهار قرار گرفته است. در این مرحله ممکن است هر چیزی پیش بیاید. قانون‌های متدوال اقتصادی در این وضعیت کاربرد ندارند و دولت باید برای توقف این تنزل و بازگرداندن اعتماد کاری انجام دهد.»

ماکسیم بایف اقتصاد‌دان روسی در روزنامه ودوموستی نوشت: «در وضعیت بحران، مانند وضعیتی که روسیه از سر می‌گذراند، تنها تغییر توقعات می‌تواند به ثبات منجر شود. دولت باید برای بازگرداندن اعتماد یک برنامه روشن اصلاحات ارائه کند.»

نیل شرینگ کار‌شناس اقتصادی بازارهای در حال توسعه در موسسه کپیتال اکونومیکس مستقر در لندن نیز می‌گوید ادامه کاهش ارزش روبل به این «احساس رو به رشد دامن زده است که بحران دارد از کنترل خارج می‌شود.»

او افزود گمانه‌زنی‌ها درباره اقدامات احتمالی دولت و اعمال تدابیر شدید‌تر در جهت کنترل سرمایه‌ها تقویت شده است.

نیل شرینگ گفت: «در فقدان بهبود رابط با غرب و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه روسیه، جاذبه عامل کنترل سرمایه و وام‌های خارجی برای دولت بیشتر می‌شود.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌نویسد بانک مرکزی روسیه هفته گذشته هر روز برای حمایت از روبل اقداماتی انجام داد و روز پنج شنبه تصمیم گرفت نرخ کلیدی را با یک درصد افزایش به ۱۰.۵ درصد برساند.

الویرا نابییولینا ریس بانک مرکزی روسیه هفته گذشته گفت که این بانک آماده است تا در صورت لزوم سال آینده با تزریق ۸۵ میلیارد دلار از روبل حمایت کند.

کاهش حجم اقتصاد

بانک مرکزی روز دوشنبه با ارائه تازه‌ترین چشم‌انداز اقتصادی تیره برای روسیه در گزارش سه ماهه از سیاست‌های مالی خود پیش‌بینی کرد در صورتی‌که بهای نفت در سال آینده در سطح ۶۰ دلار باقی بماند حجم اقتصاد روسیه تا نزدیک به ۵ درصد کاهش می‌یابد.

بودجه سال ۲۰۱۵ دولت بر اساس بهای نفت بشکه‌ای ۹۵ دلار در هر بشکه تنظیم شده و در صورتیکه قیمت نفت خام بالا نرود به بودجه دولت فشار زیادی خواهد آمد.

بانک مرکزی روز دوشنبه گفت نرخ تورم در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ افزایش می‌یابد اما پیش بینی کرد این میزان با روند کاهشی در جهت نرخ تورم پیش‌بینی شده چهار درصدی برای سال ۲۰۱۷ به تدریج تغییر خواهد کرد.

رسانه‌های روسی هفته گذشته گزارش دادند که به دنبال افزایش تورم، اداره نان و غلات کشور خود را برای افزایش ده درصدی بهای این محصولات استراتژیک آماده شده است.

الکسی نمریوک رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و اصناف شهر مسکو گفت بعضی از فروشگاه‌های مسکو مانند دوران بحرانی و تورم شدید در دهه نود، از قیمت‌گذاری کالا‌ها با روبل خودداری می‌کنند.

در آن سال‌ها فروشگاه‌ها که اجازه نداشتند با ارزهای خارجی قیمت‌گذاری کنند قیمت‌ها را به «واحد‌های برابر سازی شده» مشخص می‌کردند که در حقیقت نام مستعار دلار است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter