English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گروگان‌گیری توسط یک روحانی ایرانی در سیدنی: سه کشته و چهار مجروح

آذوح: گروگان‌گیری در سیدنی با مرگ سه نفر از جمله مهاجم ۵۰ ساله ایرانی‌الاصل پایان گرفت. وزارت خارجه ایران با محکوم کردن این اقدام یادآور شد که سوابق و شرایط روحی روانی مهاجم مکررا با مقامات استرالیا در میان گذاشته شده بود.

گروگان‌گیری در کافه “لینت” در مرکز شهر سیدنی پس از نزدیک ۱۶ ساعت، با یورش کماندوهای ضد ترور استرالیایی به کافه پایان گرفت. یک مرد ۳۴ ساله، زنی ۳۸ ساله و گروگان‌گیر ۵۰ ساله در این ماجرا کشته شدند. سه زن دیگر نیز زخمی شده‌اند که وضعیت‌شان وخیم نیست.

پیش از یورش کماندوها به کافه، پلیس سیدنی از احراز هویت گروگانگیر خبر داد. او یک ایرانی به نام محمدحسن منطقی معرفی شد که نام خود را به «هارون مونس» تغییر داده است. در اطلاعیه پلیس آمده بود که فرد مهاجم در قتل همسر سابقش دست داشته، ۴۰ مورد اتهام تعرض جنسی در پرونده‌‌اش دارد و به‌خاطر ارسال نامه‌های توهین‌آمیز به خانواده سربازان استرالیایی مقتول در افغانستان، دادگاهی شده است.

او برای موارد اتهامی یادشده، به ۳۰۰ ساعت کار در بخش‌ خدمات عمومی محکوم شده بود و لازم بود دو سال نیز از نظر رفتاری تحت نظر باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن اقدام این فرد، از انتشار اخبار غیردقیق و ناقص در مورد او ابراز تعجب کرد و گفت: «سوابق و شرایط روحی – روانی این فرد که نزدیک به دو دهه قبل به استرالیا پناهنده شده، مکرراً با مقامات استرالیا مطرح شده و وضعیت وی برای مسئولین ذیربط آن کشور کاملا روشن بود.»

مرضیه افخم افزود: «توسل به شیوه‌های ضد انسانی و ایجاد رعب و وحشت به‌نام دین رحمانی اسلام تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست.»

در ساعات اولیه گروگان‌گیری اعلام شده بود که بیش از ۲۰ نفر در کافه گروگان‌ گرفته شده‌اند. در طول روز مشخص شد که تعداد گروگان‌ها ۱۷ نفر است.  ۵ نفر از جمله سه تن از کارکنان کافه توانسته بودند با کمک پلیس از محل ماجرا فرار کنند.

ساعت دو بامداد به وقت محلی، پلیس به این کافه یورش برد. به گفته شاهدان، گلوله‌های پیاپی شلیک شد و همچنین صدای یک انفجار هم به گوش رسید. در تصاویری که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، مأموران پلیس گروگان‌ها را به جای امنی منتقل می‌کردند. همچنین امدادگران اشخاصی را که مجروح شده بودند به درون آمبولانس‌ها انتقال می‌دادند.

پلیس استرالیا گفته که بر اساس پرونده‌های موجود در اداره پلیس، او محمد حسین منطقی نام داشت و ملبس به لباس روحانیت شیعه بوده است. در وب‌سایتی که منسوب به اوست نوشته شده: «قبلا رافضی بودم، اما دیگر نیستم. اکنون الحمدلله مسلمانم.»

ویدئویی منتشر شده که در آن گروگان‌گیر گفته که در ازای گرفتن پرچم داعش، یک گروگان را آزاد می‌کند و وعده داده که برای صحبت با نخست‌وزیر استرالیا هم پنج نفر را آزاد خواهد کرد. علاوه بر این او از رسانه‌ها خواسته اعلام کنند این گروگان‌گیری، منتسب به گروه موسوم به دولت اسلامی در سیدنی است. او برای اعلام تقاضاهایش، از گروگان‌های خود خواسته با رسانه‌ها تماس بگیرند.

در ساعات نخستین گروگان‌گیری، در تصاویر تلویزیون استرالیا دیده شد که گروگان‌ها مجبور به نگه داشتن پرچم سیاهی با عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» در پشت پنجره کافه شده‌اند. این پرچم، گمانه‌زنی پیرامون دست داشتن اسلامگرایان افراطی در این رویداد را تقویت کرد.

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا گفته بود نشانه‌هایی درباره سیاسی بودن انگیزه گروگان‌گیری وجود دارد. در اولین ساعات تصاویر، مردی میانسال با ریش خاکستری و سربند پشت پنجره کافه دیده شد. گروگان‌گیر مدعی شده بود که ۴ بمب در نقاط مختلف شهر کار گذاشته است.

منطقه تجاری محل گروگانگیری، بلافاصله پس از وقوع ماجرا توسط نیروهای امنیتی محاصره شد و مردم از نزدیک شدن به این محله منع شدند. ساختمان پارلمان و سایر مراکز اداری و از جمله کنسولگری آمریکا در سیدنی بسته شدند. ساختمان اپرای معروف سیدنی نیز تخلیه شد.

پنج نفر از کارکنان کافه، دو زن و سه مرد، توانستند با کمک پلیس از محل گروگانگیری فرار کنند.

تونی ابوت، در نخستین واکنش، شورای امنیت ملی استرالیا را برای تشکیل جلسه فراخوانده بود. او در عین حال به استرالیایی‌ها اطمینان خاطر داده بود که پلیس و نیروهای امنیتی به خوبی آموزش دیده و از عهده واکنش به این ماجرا بر می آیند.

استرالیا از ماه سپتامبر تاکنون به دلیل تهدیدهای تروریستی، در ‌آماده‌باش امنیتی از درجه سوم به سر می‌برد. معنای این آماده‌باش، محتمل بودن حملات تروریستی است.

پلیس استرالیا می‌گوید عملیات ضدترور ماه سپتامبر، از بروز حملاتی تروریستی در سبک و سیاق داعش پیشگیری کرد. در این عملیات گروهی دستگیر شدند که با شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» در عراق و سوریه در ارتباط بودند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter