English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سقوط قیمت نفت و ضرر ۸ میلیارد دلاری ایران

آذوح: در حالی که درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران تا پایان ماه نوامبر ۱۱ درصد کاهش یافته، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت گفته است اگر نفت را از اقتصاد کشور جدا کنیم کشور قابل اداره است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت، روز سه‌شنبه در حاشیه جشن روز پژوهش، با اشاره به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: «در بودجه کل کشور کمتر از یک سوم منابع ما ناشی از منابع نفتی است که اگر این هم حل شود، می‌توانیم با صرفه‌جویی و استفاده از دیگر ظرفیت‌ها کشور را اداره کنیم.»

این مقام دولتی با اشاره به اینکه تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده قیمت نفت ۸۲ یا ۸۳ دلار باشد، گفته است: «قاطعانه اعلام می‌کنم که منابع داخلی آنقدر هست که اگر نفت را از اقتصاد جدا کنیم، هرچند سختی‌های خاص خود را دارد، اما کشور قابل اداره است.»

وی با بیان اینکه ایران بیش از ۳۰ سال است که به این موضوع‌ها عادت دارد و کشور به پیش رفته کاهش قیمت نفت را با اغراض سیاسی توام دانسته و گفته: «کشورهای عربی که در جهت کاهش قیمت و افزایش تولید و تخفیف‌های ویژه گام برمی‌دارند و فکر می‌کنند به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌شود، در واقع خودشان هم زیان می‌کنند.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در بودجه سال پیش رو نیز با اعداد کمتر از قیمت‌های فعلی نفت می‌توانیم بودجه را جمع کنیم، افزوده: «قیمت نفت در بودجه برخی کشورها ۸۰ ، ۷۳ ، ۶۵ و ۶۰ دلار پیش‌بینی شده است، تعدادی از مراکز تحقیقاتی در عرصه بازار نفت پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده قیمت نفت ۸۲ یا ۸۳ دلار باشد. به همین دلیل ما نیز در بودجه سال آینده قیمت نفت را حدود ۷۲ دلار پیش‌بینی کرده‌ایم.»

کاهش قیمت نفت ایران؛ هر بشکه ۵۸ دلار

سخنگوی دولت در حالی از توانایی دولت در اداره کشور در سال جاری بدون اتکا به منابع نفتی سخن گفته است که با کاهش قیمت نفت ایران و رسیدن به قیمت ۵۸ دلار برای هر بشکه نفت، زیان این کشور تا پایان سال ۹۳ بیش از هشت میلیارد دلار خواهد بود.

قیمت جهانی نفت از ژوئن ۲۰۱۴ رو به کاهش است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک، قیمت نفت سنگین ایران از ژوئن ۲۰۱۴ حدود ۵۰ دلار کاهش یافته و از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن، به حدود ۵۸ دلار در اواسط دسامبر ۲۰۱۴ رسیده است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است: «قیمت نفت ایران از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به ۱۰۶.۲۱ دلار در ماه جولای کاهش یافت. این رقم در ماه اوت با افت حدود پنج دلاری به ۱۰۱.۴۲ دلار در هر بشکه رسید. در ماه سپتامبر نیز هر بشکه نفت ایران در برابر ۹۶.۱۴ دلار معامله شد. این رقم در ماه اکتبر حدود ۱۱ دلار کاهش یافت و به ۸۴.۶۱ دلار رسید. در ماه نوامبر نیز قیمت نفت ۱۰ دلار کاهش داشته و به ۷۴.۴۶ دلار رسید.»

بر اساس این گزارش، با فرض صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران طی ماه‌های ژوئن تا نوامبر و با توجه به متوسط قیمت‌های ماهانه نفت ایران کل درآمد نفتی ایران در این دوره ۱۷.۱۰۶ میلیارد دلار برآورد شده است. بر این اساس زیان ایران از افت قمیت نفت طی ماه‌های ژوئن تا نوامبر بالغ بر ۲.۲۳۵ میلیارد دلار بوده و به عبارتی دیگر درآمد نفتی ایران ۱۱ درصد کاهش یافته است. چنانچه قیمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار باقی می‌ماند درآمد نفتی ایران بین ماه‌های ژوئن تا نوامبر ۱۹.۳۴۱ میلیارد دلار بود.

از اول دسامبر برابر با ۳ آذر، افت قیمت نفت شتاب بیشتری گرفته است و در اواسط این ماه هر بشکه نفت سنگین ایران در برابر ۵۸ دلار معامله می‌شود.

اگر همین سطح قیمت برای نفت ایران تا پایان سال ۹۳ حفظ شود، کل درآمدی که ایران از فروش نفت به‌دست می‌آورد، بالغ بر ۶.۷۸۶ میلیارد دلار خواهد بود. اگر قیمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار ماه ژوئن حفظ می‌شد، ایران ۱۲.۵۷۱ میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت به‌دست می آورد. به عبارت دیگر، افت قیمت نفت در این دوره نیز ۵.۷۸۵ میلیارد دلار برای ایران زیان داشته است.

بر این اساس، مجموع زیان ایران بابت کاهش قیمت نفت از خرداد(ژوئن) تا پایان امسال حدود ۸.۰۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود که نشان‌دهنده افت ۲۵ درصدی درآمدهای نفتی ایران است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter