English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مسئول فلسطینی: آمریکا قطعنامه پایان اشغال فلسطین را «وتو» می کند

آذوح: یک مسئول بلند پایه در هیئت فلسطینی که روز سه شنبه با وزیر خارجه آمریکا در لندن ملاقات کرد، گفت جان کری به هیئت فلسطینی اطلاع داده کشور متبوعش قصد دارد پیش نویس قطعنامه پایان اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل را که قرار است روز چهارشنبه ۱۷ دیسمبر به شورای امنیت ارائه شود، «وتو» کند.

قرار است تشکیلات خودگردان فلسطین امروز چهارشنبه ۱۷ دیسمبر قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه ‌دهد که به موجب آن از دولت اسرائیل خواسته شود ظرف دو سال به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد.

به گزارش تلویزیون العربیه، این مقام فلسطینی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «کری به هیئت فلسطینی به رهبری صائب عریقات اطلاع داد که واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، ازحق وتو خود برای رد پیش نویس قطعنامه عربی، برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل که در سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاده، استفاده خواهد کرد».

این مقام مسئول افزود: «هیئت فلسطینی به کری گفت، اگر واشنگتن از حق وتو خود استفاده کند، در آن صورت تشکیلات خود گردان فلسطین به تمام سازمان‌های حقوقی و کنوانسیون‌های بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد، از جمله امضای معاهده رم برای ملحق شدن به دادگاه لاهه برای بررسی جنایات جنگی خواهد پیوست».

دلایل مخالفت آمریکا با پیش نویس قطعنامه

این مقام اظهار داشت که هیئت فلسطینی به کری گفت که فلسطینی‌ها در هر شرایطی مصمم هستند طرح پیشنویس قطعنامه را روز چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دهند.

او همچنین فاش کرد، ایالات متحده با یک متن از پیشنویس قطعنامه که در آن «بیت المقدس» به عنوان پایتخت دو کشور اسرائیل و فلسطین باشد مخالفت می‌کند. همچنین واشینگتن با مدت زمان دو ساله تعیین شده برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی و عدم ذکر یهودیت دولت اسرائیل در پیش نویس قطعنامه مخالف است.

وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آن است که راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطین از راه گفت‌وگوهای مستقیم میان فلسطینیان و دولت اسرائیل انجام شود.

موضع گیری اسرائیل در برابر پیش نویس قطعنامه

وزارت امور خارجه اسرائیل هنوز حاضر نشده در باره این اقدام فلسطینیان موضع‌گیری کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اما اعلام کرده بود که خروج نظامیان اسرائیل از شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی رود اردن طی دوسال آینده امکان‌پذیر نیست.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در این باره گفته بود: «چنین اقدامی نیروهای افراطی را به حومه تل آویو و قلب اورشلیم نزدیک می‌کند.» نخست وزیر اسرائیل تاکنون بار‌ها تاکید کرده است که تشکیل کشور مستقل تنها از راه گفت‌وگوهای مستقیم امکان‌پذیر است.

خواست فلسطینی‌ها این است که در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه کشور و دولتی مستقل تشکیل دهند و شرق اورشلیم را به عنوان پایتخت خود اعلام کنند. این قلمرو را اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرده است.

اسرائیل اعلام کرده است که ایده «تشکیل دو کشور مستقل و در جوار هم» را می‌پذیرد و با شکل‌گیری «کشور مستقل و دموکراتیک فلسطین» موافق است، اما تا کنون بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ را به عنوان مبنایی برای مذاکرات نهایی نپذیرفته است.

آخرین دور از تلاش‌ها برای پیش‌برد طرح تشکیل دو کشور مستقل، در آوریل ۲۰۱۴ به بن‌بستی دیگر رسید و پس از جنگ ۵۰ روزه اسرائیل و حماس در غزه در تابستان گذشته، روابط دو طرف تیره‌تر از گذشته هم شده است.

تلاش فلسطینی‌ها و مشکلات قطعنامه

صائب عریقات رئیس هیأت فلسطینی مذاکره‌کننده با اسرائیل نیز قرار است روز یکشنبه ۲۱ دسامبر در لندن با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و در این باره گفت‌وگو کند. جان کری تاکنون بار‌ها از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته است مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تاخیر اندازد.

تشکیلات خودگردان فلسطین طرح خودش را درباره اسرائیل با شدت تمام دنبال می‌کند و تاکید کرد پیش نویس قطعنامه مدنظرش را امروز چهارشنبه ۱۷ دیسمبر به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند. براساس این طرح، اسرائیل تا سال دو هزار و شانزده فرصت دارد که از سرزمینهای مشخص شده در این طرح عقب نشینی کند.

کار‌شناسان می‌گویند فلسطینی‌ها چون هنوز عضو دائم نیستند، بلکه عضو ناظر هستند، و به تنهایی نمی‌توانند به شورای امنیت سازمان ملل متحد طرح بدهند. تنها پانزده کشور عضو دائم یا غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد چنین امکانی دارند. باتوجه به اینکه فقط پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌توانند طرحی را به این نهاد بیاورند، نقش کشورهای حاضر در این شورا بسیار حائز اهمیت است. در این میان باید به نقش اردن توجه داشت که نماینده کشورهای عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است. کشور دیگری که در این خصوص اهمیت دارد فرانسه است که طرحی در مقابل طرح تشکیلات خودگردان فلسطین مدنظر دارد. فلسطینی‌ها بر طرح پایان اشغال سرزمینشان توسط اسرائیل تاکید دارند، اما طرح فرانسه بر احیای مذاکرات و تعیین بازه زمانی برای نتیجه بخش شدن مذاکرات تاکید دارد.

دیپلماتهای فرانسوی اعلام کرده‌اند فقط در صورتی طرح خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهند کرد که درباره آن، اجماع و اتفاق نظر وجود داشته باشد و تا وقتیکه اینطور نشود، این کار را انجام نخواهند داد.

کار‌شناسان معتقدند که شرایط بحرانی منطقه بخصوص گسترش نفوذ داعش، واشینگتن را در وضعیت بسیار حساسی قرار داده است. آمریکا بیش از هر زمان به کشورهای عربی برای مبارزه با داعش نیاز دارد، به همین دلیل نمی‌تواند در مسیری حرکت کند که کاملا برخلاف خواسته‌های آن‌ها و فلسطینی‌ها باشد. از طرفی الگوی قدیمی آمریکا که بر مذاکرات تاکید داشت راه به جایی نبرده و به بن بست رسیده است. در هر صورت، آمریکایی‌ها هم متوجه شده‌اند که حفظ شرایط موجود در منطقه به صلاح آنها نیست و اگر برای پروسه صلح فلسطینی ها و اسرائیلی ها کاری انجام نشود، احتمال اینکه خشونت ها در منطقه افزایش پیدا کند، بسیار زیاد خواهد بود .»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter