English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دولت خانه اقوام شورشیان چچنی را خراب کرد

آذوح: در روستای یاندی در جمهوری چچن که چندین خانه در آتش سوخته و نابود شده است، خیابان ها خلوت ولی به شدت زیر نظر هستند.

به دنبال انفجار مرگبار اخیر در شهر گروزنی مرکز چچن، رمضان قدیرف، رئیس جمهوری چچن دستور داد که به تلافی این بمبگذاری خانه های اقوام پیکارجویان اسلامگرا را منهدم کنند.

به فاصله پنج دقیقه پس از اینکه ما به یکی از این خانه های ویران شده وارد شدیم یک خودروی نظامی حامل چندین فرد مسلح به محل رسید. آنها مدارک ما را به دقت بازرسی کردند.

داخل خانه کاملاً سوخته و همه جا سیاه بود. وسایل و مبلمان نیمه سوخته و لباس های ساکنان آن در گوشه و کنار خانه پراکنده بود. بعضی از قسمت های سقف فرو ریخته بود.

ساکنان برخی از این خانه ها توانسته بودند بخشی از وسایل خود را از آتش سوزی نجات دهند ولی برخی دیگر چاره ای نداشتند جز اینکه خود را از معرکه دور کرده و نابودی خانه و اموال خود را نظاره کنند.

دولت چچن می گوید این خانه ها متعلق به اقوام پیکارجویان اسلام گرایی است که در بمبگذاری روز ۴ دسامبر دست داشتند. در جریان این انفجار در شهر گروزنی ۱۴ نفر از پرسنل نظامی و نیروهای امنیتی کشته شدند.

ما با صاحب یکی از این خانه ها صحبت کردیم. این زن گفت پسرش دو سال پیش به شورشیان اسلامگرای چچن پیوسته است. نام پسر او در میان پیکارجویانی که به گروزنی حمله کردند نیست. ولی هویت چند نفر از پیکارجویانی که در این حمله کشته شدند هنوز شناسایی نشده است.

داستان پسر این زن نمونه ای از سرگذشت بسیاری از جوانان چچنی است که به شورشیان می پیوندند. به گفته مادرش دو بار او را بازداشت کرده و به زندان انداختند و در دوران زندان شکنجه شده است. مادرش معتقد است که به همین دلیل او به شورشیان پیوسته است.

وسط گفتگو با این زن، دوباره مأموران انتظامی از راه رسیدند و به بهانه انجام بازرسی مجدد ما را از محل دور کردند. اما بعد به ما اجازه داده شد که به ساختمان های سوخته برگردیم البته دو مأمور به شدت مسلح نیروی امنیتی فدرال روسیه ما را همراهی کردند.

اقوام صاحب یک خانه دیگر که ویران شده به ما گفتند که این خانواده مجبور شده است که از روستا برود.

یک مرد سالخورده می گفت: "اینجا ما امنیت و آرامش نداریم." او نیز مثل تعداد دیگری که ما با آنها صحبت کردیم می گفت که اقوام و خانواده پیکارجویان تقصیری ندارند، آنها نمی توانند فرزندانشان را کنترل کنند و یا جلوی فعالیت آنها را بگیرند.

بسیاری در چچن معتقدند ویران کردن خانه اقوام پیکارجویان بر دامنه خشونت خواهد افزود چون از این پس شورشیان این اقدامات را که سرکوب مردم بی گناه می دانند، با حملات بیشتر تلافی خواهند کرد.

موقعیکه روستای یاندی را ترک می کردیم چند خودروی نظامی به سمت روستا می رفتند. بعداً از خبرنگاران دیگر شنیدیم که نیروهای امنیتی این روستا را محاصره کرده و به آنها اجازه ورود نداده اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter