English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

استاد دانشگاه اورمیه فاش کرد: حجم آب پشت سدهای اورموگولو بیش از 5 میلیارد متر مکعب است

آذوح: استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه اروميه در گفتگو با ایسنا گفت: ستاد احياي درياچه اروميه اعتقادي به معلق شدن نمک در هوا و رخ دادن طوفان‌هاي نمک در منطقه ندارد، در حالي که به نظر بنده در صورت خشک شدن درياچه اروميه، اين امر قطعا رخ مي‌دهد.

بحسن حيدري با تاکيد بر اين‌که‌ ستاد احياي درياچه اروميه بايد تمامي بحران‌هايي که ممکن است پس از خشک شدن درياچه اروميه اتفاق افتد را آناليز کرده و طبق آن، روند ادامه اقدامات اجرايي را پيش گيرد، اظهارکرد: طبق ادعاي کارشناسان ستاد احياي درياچه اروميه، به علت آن‌که نمک درياچه اروميه داراي حجم 300 ميکروني بوده و نسبتاً سنگين است، نمي‌تواند در هوا معلق مانده و سبب بروز طوفان‌هاي نمک شود، ولي بايد اذعان کنم که برخي تغييرات آب و هوايي باعث سبک شدن اين ذرات و رسيدن آن به اندازه 10 ميکروني مي‌شود، لذا هيچ تضميني براي پراکنده نشدن صدها کيلومتري نمک درياچه اروميه وجود ندارد.

وي تصريح کرد: درصورت خشکي کامل درياچه اروميه ممکن است نمک‌هاي اين درياچه تا فاصله 300 کيلومتري درهوا معلق بمانند، ولي متاسفانه ستاد احياي درياچه اروميه حساسيت کافي در اين راستا ندارد و اعتقاد ستاد بر اين است که حجم نمک براي پراکنده شدن بايد 10 ميکرون باشد.

نزديک به 40 سد در حوضه آبريز درياچه اروميه قرار دارد

عضو هيات علمي دانشگاه اروميه در رابطه با علل خشک شدن درياچه اروميه اظهار کرد: عوامل بسياري دست به دست هم داده تا درياچه اروميه به وضعيت کنوني برسد، ولي در اين ميان افزايش جمعيت اطراف حوزه درياچه اروميه، سدسازي‌هاي بدون مطالعات زيست محيطي، حفر چاه‌هاي غيرقانوني، تغييرات اقليمي، تغيير الگوي کشاورزي، عدم سرمايه گذاري در منطقه و کاهش بارندگي‌ها از عوامل مهم خشکي درياچه اروميه است.

وي در رابطه با سدسازي غيرکارشناسي در منطقه، افزود: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته نزديک به 40 سد در استان‌هاي اذربايجان غربي و آذربايجان شرقي احداث شده است، اين طبيعي است که که اگر اين مقدار سد در اين منطقه واقع شده باشد، نقش بسزايي در کاهش سهم آبي درياچه و خشک شدن آن ايفا مي‌کند.

عدم سرمايه‌گذاري دولت در حوزه اقتصادي استان نقش بسزايي در خشکي درياچه اروميه داشت

حيدري با اشاره به عدم سرمايه‌گذاري دولت در آذربايجان غربي طي دوران جنگ گفت: پس ازجنگ و اتمام آن به علت آن‌که اين استان هنوز هم درگير مبارزه با ضد انقلابيون بود، مورد بي‌مهري در سرمايه‌گذاري در حوزه اقتصادي قرار گرفت؛ عدم گسترش صنعت در منطقه و تورم ايجاد شده در کشور، باعث شد مردم اين منطقه الزاما به کشاورزي روي بياورند، و زمين‌هاي کشاورزي موجود نيز از حالت ديم به آبي تغيير وضعيت پيدا کرد.

اگر آب سدها رها شوند باز درياچه اروميه احيا نمي‌شود

اين استاد جغرافيا شناسي دانشگاه اروميه با بيان اين‌که طبق آخرين آمارهاي رسمي حجم فعلي آب درياچه اروميه درحدود 7 ميليارد مترمکعب است، درحالي که حجم آب درياچه اروميه بايد درحدود 32 ميليارد مترمکعب باشد گفت: 5.2 ميليارد مترمکعب ظرفيت فعلي کل سدهاي آذربايجان غربي است.

خشکي درياچه اروميه انقراض 310 گونه جاندار را در پي دارد

وي گفت: درياچه اروميه بين دوگسل زرينه و تبريز قراردارد که بيش از 102 جزيره کوچک و بزرگ در آن واقع شده است، اين درياچه دومين درياچه شور جهان است که داراي 22 رودخانه دراطراف خود و بزرگترين زيستگاه موجوداتي همچون آرتيميا و حيواناتي مانند پليکان است؛ در صورت خشک شدن درياچه اروميه، آب هواي شمال غرب کشور به شدت مورد تغيير قرار گرفته و بيش از 55 گونه گياهي، 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده و 7 نوع دوزيست در معرض نابودي و انقراض قرار خواهند گرفت.

عضو هيات علمي دانشگاه اروميه در ادامه با بيان اين‌که درياچه اروميه تنها زيستگاه طبيعي موجود سخت پوستي همانند آرتيمياست، اظهار کرد: يک کيلوگرم آرتيميا درحدود 80 الي 90 دلار است که مي‌تواند ارزآوري بسياري براي کشور داشته باشد، اين درحالي است که به دليل کاهش شديد آب درياچه اروميه ميزان توليد اين جانور سخت پوست کاهش شديدي پيدا کرده و طبق آخرين آمار حتي نزديک به صفر رسيده است.

درياچه اروميه در گذشته آب شيرين بوده است

وي هم‌چنين در رابطه با شوري آب درياچه اروميه گفت: اسامي مختلفي براي درياچه اروميه و به زبان‌هاي مختلف ذکر شده که برخي از آنها به شوري درياچه نيز دلالت دارند؛ درگذشته آب رودخانه‌هايي که به درياچه اروميه ريخته مي‌شدند همگي شيرين بودند، ولي هم اکنون بسياري از آنها شور هستند؛ حتي فسيل‌هايي مربوط به جانداراني که در آب‌هاي شيرين زندگي مي‌کنند نيز در اين درياچه يافت شده است؛ امروز با توجه به تخمين کارشناسان، حجم کل نمک‌هاي درياچه اروميه به بيش از 10 ميليارد تن مي‌رسد.

نمي‌توان 10 ميليارد تن نمک را جابه جا کرد

اين استاد دانشگاه هم‌چنين در رابطه با ادعاي برخي از افراد مبني بر نقش برداشت نمک از درياچه اروميه در تسريع روند احياي آن، گفت: ادعاي اين افراد غيراصولي است، چگونه مي‌توان 10 ميليارد تن نمک اين درياچه را جا به جا کرد؛ بنده اين موضوع را غيرمنطقي مي‌دانم.

عضو هيات علمي دانشگاه اروميه خاطرنشان کرد: با خشکي درياچه اروميه جان نزديک به 14 ميليون نفر در خطر بوده و شاهد بروز بيماري‌هايي همچون سرطان‌هاي مختلف همانند سرطان مجاري تنفسي مردم مناطقي که در حاشيه درياچه هستند خواهيم بود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter