English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سعید نعیمی الگوی فعال حقوق بشری آذربایجانی

آذوح: سعید نعیمی فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر آذربایجانی است که در روز 18 اردیبهشت 90، توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود، واقع در کرج دستگیر شد. علیرغم گذشت بیش از یک ماه از بازداشت وی، خانواده ایشان هنوز از اتهام، مکان دقیق نگهداری و وضعیت پرونده اش اطلاعی ندارند.

سعید نعیمی متولد سال ۱۳۵۷ شهرستان بستان آباد بوده و تحصیلات اولیه ی خود رادر این شهرستان به اتمام رسانده است. وی در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شد و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه تربیت مدرس تهران در رشته مهندسی عمران به اتمام رسانید. دوران دانشجویی وی مصادف با سالهای شکل گیری جنبش دانشجویی آذربایجان و فعالیتهای وسیع دانشجویان آذربایجانی در دانشگاهها بود.

سعید در دوران دانشجویی در دانشگاه زنجان، عضو شورای مرکزی و مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه زنجان و مدیر مسول نشریه ی دانشجویی تورکی-فارسی "سَس" در این دانشگاه بود.

سعید در سال 1380با نشریه "سس " برنده لوح تقدیر جشنواره نشریات دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه شد.

در طول فعالیتهای چندین ساله سعید بار توسط ماموران رژیم بازداشت شده است. در تابستان ۱۳۸۱ سعید نعیمی و جمعی از فعالین حرکت ملی، به منظور دفاع از دستگیرشدگان مراسم تجمع قلعه بابک به صورت موقت کمیته ای تحت عنوان "کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان" (آذربایجان سیاسی محبوسلاری‌نین مودافیعه کومیته‌سی - آسمک) تشکیل دادند. بعدها در پی قطعی شدن برگزاری مراسم بزرگداشت ۲۱ آذر در مزار پروفسور زهتابی و هم زمان با ورود حرکت ملی به فاز سیاسی، در راستای اطلاع رسانی و دفاع از حقوق دستگیر شدگان و زندانیان آذربایجانی، آسمک با معرفی اعضای فعال، فعالیت خود را به صورت دائمی از سر گرفت.

این کمیته باتوجه به با سکوت رسانه ها و سازمانهای سراسریِ مدافع حقوق بشرِ ایران در برابر سرکوبها و اعمال فشار و محدودیت بر فعالان سیاسی و فکری در آذربایجان، اولویت و رسالت اساسی خود را مقابله با این بایکوت و تلاش در جهت رساندن صدای صدها زندانی سیاسی و عقیدتی آذربایجان تعیین کرد.

نعیمی در مصاحبه ای که با کانون دموکراسی آذربایجان انجام داده، اهداف ایجاد آسمک را چنین بیان می کند:

-          حمایت همه جانبه از زندانیان عقیده و سیاسی آذربایجان

-          فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در راستای نهادینه سازی مفاهیم حقوق بشری

-          آگاه سازی روشنفکران و ملت آذربایجان درباره ی فعالیت ها و ارزش های حقوق بشری

-          به وجود آوردن کارگروهی با مهارت های لازم جهت انجام فعالیت های حقوق بشری

-          ایجاد ادبیات خبریِ (حقوق بشری) جدید، متناسب با حرکت ملی آذربایجان و قابل قبول از طرف گروه ها و طیف های سیاسی دیگر

-          نشان دادن الگویی مناسب از فعالیت های بَعدِ دانشگاهی برای فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان

-          تلاش برای تبیین و گنجاندن اکثر خواسته های حرکت ملی آذربایجان در چارچوب حقوق بشر و نیز نشان دادن این واقعیت مهم به فعالین حرکت ملی

-          تلاش برای ایجاد روابط مناسب بین حرکت ملی و سایر جوامع و جنبش ها و گروههای سیاسی

علی رغم اینکه آسمک هم اکنون فعالیت چندانی ندارد، این کمیته و در راس آن سعید نعیمی در طول فعالیت خود، نقش بسزایی در ضابطه مند نمودن و نیز نهادینه کردن فعالیت های حقوق بشری در آذربایجان و در میان فعالین حرکت ملی داشته است.

تمامی این موارد سعید نعیمی را به الگویی مناسب برای فعالیتهای حقوق بشریِ آذربایجانی تبدیل می کند.

***

روز سوم ارديبهشت 83 مأموران اداره اطلاعات كرج با مراجعه به منزل سعيد نعيمي، وي را دستگير و اقدام به ضبط كامپيوتر، دست نوشته‌ها و برخي كتاب های وی نمودند. نعيمي به مدت 15 روز در زندان رجائي شهر كرج و در سلول انفرادي نگهداري ‌شد و مورد بازجوئي مأموران قرار ‌گرفت. بنا به گزارشات سایت های حرکت ملی محور بازجوئي‌ها پيرامون فعاليتهاي كميته دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان «آسمك» که نعيمي دبير و سخنگوي آن بود، بوده است. سعید نعيمي پس از آزادي در شعبه دوم دادگاه انقلاب كرج محاكمه و بدليل اقدام عليه امنيت ملي و تبليغ عليه نظام به 5 ميليون ريال جريمه نقدي محكوم گردید.

بنا بر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)[1] در فروردین سال ۱۳۸۴ سعید نعیمی به همراه یکی دیگر از اعضای سایق اعضاي سابق شوراي مركزي انجمن‌ اسلامي دانشگاه زنجان، به علت برگزاري برنامه‌اي با عنوان نقد عملكرد مسئولان، به دادگاه زنجان احضار و به جرم توهين به مسئولان به چهار ماه حبس و سه سال تعليق محكوم شد.

در تابستان سال 1388 ماموران امنیتی با یورش ناگهانی به منزل سعید نعیمی سعی در دستگیری ایشان را داشتند که سعید توانست از این حمله ماموران در امان مانده و دستگیر نشود. ماموران با ریختن منزل و بردن کتابها و نوشته های سعید منزل وی را ترک کرده بوند.

همچنین در سال 1389 دادگاه انقلاب زنجان با اعمال فشار به ضامن سعید، در رابطه با یکی از پرونده های دوران دانشجویی اش، مبنی بر "توهین به رهبری" که به جزای تعلیقی محکوم شده بود، ایشان را به پرداخت 500هزار تومان جزای نقدی مجبور کرد تا وثیقه ضامن خود را آزاد نمود.

علاوه بر موارد فوق وی بارها مورد تهدید حضوری و تلفنی مامورین اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفته است.

فعالی با کارکرد بین جریانی

نعیمی همچنین عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) و نیز عضو ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی، کاندیدای دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری بوده و سالها در مجامع گروه ها و طیف های دموکراسی خواه ایران مدافع حقوق ملت آذربایجان بوده است.

وی در یکی از سخنرانی های خود در سازمان ادوار تحکیم وحدت که بعد از قیام سراسری خرداد آذربایجان ایراد شده و متن آن را در وبلاگش[2] منتشر نموده است، انتقاد خود از عوام فریبی و انحصارطلبی گروههای مرکز را این گونه بیان می کند:

"نمی توان از آزادی اجتماعات و اعتراضات سخن راند ولی در مقابل  سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز و کشتن مردم بی گناه از جمله اعتراضات اخیر آذربایجان سکوت نمود و حتی با سرکوبگران همراه شد.

نمی توان جبهه دموکراسی و حقوق بشر تشکیل داد ولی نسبت به نقض حقوق شهروندی میلیونها انسان در عدم برخورداری از تحصیل به زبان مادری سکوت نمود و یا به نام دفاع از زبان رسمی و تمامیت ارضی بر امحای زبان ملی میلیونها شهروند مهر تایید زد.

نمی توان استراتژی سیاسی خود را تحول ساختاری برگزید ولی برای طرح مطالبات و خواسته ها حد و مرز تعیین نمود  و مانع طرح مطالبات فراتر و متفاوت از خواسته های خود گشت..."

در نتیجه ی این فعالیت ها در چندین مورد شاهد عکس العمل نسبتا مثبت گروههای مرکز در قبال جنبش دموکراتیک آذربایجان و نیز صدور بیانیه های حمایت از جانب آنها بوده ایم.

***

علی رغم گذشت چندین روز از آخرین مورد بازداشتی وی، هنوز اطلاعات چندانی از وی در دست نیست و متاسفانه شاهد اهمال کاری غیر عمد رسانه های حرکت ملی آذربایجان و فعالین ملی در امر اطلاع رسانی در مورد وی هستیم.

فراموش نکنیم، سعید موقع دستگیری سایر فعالان سیاسی اطلاع رسانی در مورد وی، دیدار از خانواده وی، پوشش اخبار فعالین دربند و نیز به راه انداختن کمپین های متعدد برای آزادی آنها را جزء وظایف اصلی خود می دانست. اکنون نیز نوبت ماست که با حمایت همه جانبه از او و خانواده اش و تلاش برای اطلاع رسانی هر چه کامل تر در مورد وی، در وهله ی اول وظیفه ی خود را در حمایت از فعالین در بند به جای آورده و در وهله ی دوم قسمتی جزئی از زحمات این روشنفکر و فعال آذربایجان را جبران کرده باشیم.

[1]http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-516827

[2] http://dogruyol.blogfa.com

وبلاگ "دوغرو یول": وبلاگی که سعید اخبار حقوق بشری، نوشته ها و نظرات شخصی خودش را از ۵ سال پیش در آن منعکس می کند

برگرفته از وبسایت کمیته پیگیری آزادی سعید نعیمی (www.saidnaimi.net)

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter