English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سنای آمریکا طرحی "ملایم‌تر" برای تحریم بیشتر ایران پیشنهاد داد

آذوح: طرفداران تحریم ایران در سنای آمریکا می‌گویند، طرحی تنظیم کرده‌اند که می‌تواند آرای کافی برای رد وتوی احتمالی رئیس جمهور را به خود جلب کند. اوباما پیش از این نسبت به وضع تحریم‌های تازه به کنگره آمریکا هشدار داده بود.

طرفداران طرح "تحریم مشروط" ایران در سنای آمریکا از "طرحی ملایم‌تر" برای جلب آرای کافی و باطل کردن امکان وتوی رئیس جمهور خبر دادند.

باراک اوباما روز جمعه (۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی) مخالفت خود را با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرده بود. او از کنگره این کشور خواسته است از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کند، در غیر این صورت او از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد. اوباما روز جمعه در دیدار با نخست وزیر بریتانیا با تأکید بر ضرورت عدم وضع تحریم‌های تازه علیه ایران گفت: «تحریم‌های تازه می‌تواند فرصت دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک که برای مدت زیادی از دشوارترین معضلات امنیت ملی ما بوده است را با خطر روبرو کند.»

روز پنجشنبه (۲۲ ژانویه / ۲ بهمن) کمیته بانکی سنای آمریکا پیش‌نویس قانونی که توسط مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه و رابرت منندز، سناتور دمکرات ارائه شده بود را به رأی می‌گذارد. هر دو سناتور از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌نویس تحریم‌های جدید که مدت‌ها انتظار آن می‌رفت، روز جمعه منتشر شد اما هنوز به طور رسمی به سنای آمریکا تقدیم نشده است.

این پیش‌نویس در صورتی که تهران و گروه موسوم به "پنج بعلاوه یک" (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در مذاکراتشان تا تاریخ یک ژوئیه (۱۰ تیر) به توافقی جامع دست نیابند، اعمال تحریم‌ها‌ی گام به گام علیه ایران را در نظر گرفته ‌است.

اول ژوئیه آخرین مهلت تعیین‌شده برای طرف‌های مذاکره است تا به توافقی همه‌جانبه دست یابند. اساس این مذاکرات موافقتنامه ژنو است که نوامبر سال ۲۰۱۳ (آذر ۱۳۹۲) میان ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده به دست آمد و تاکنون بدون دست‌یابی به نتیجه قطعی دو بار تمدید شده است.

محتوای "طرح ملایم‌تر" برای تحریم بیشتر ایران

تحریم‌های پیشنهادی توسط مارک کرک و رابرت منندز چند روز بعد از مهلت پایانی مذاکرات اتمی با ایران آغاز خواهد شد و چندین ماه به طول خواهد انجامید.

اگر ایران تا اول ژوئیه ۲۰۱۵ به توافقی نهایی با گروه "پنج بعلاوه یک" دست نیابد، تحریم‌هایی که به عنوان بخشی از یک توافق موقتی به حالت تعلیق درآمده بودند، دوباره از سر گرفته می‌شوند. این تحریم‌ها در ۳ اوت علیه صنعت نفت ایران و ۷ سپتامبر به شکل محدودیت‌هایی جدید برای کشورهایی که واردکننده نفت هستند، اعمال خواهند شد. در ادامه این تحریم‌ها در تاریخ ۵ اکتبر مقامات رسمی بیشتری از ایران هدف تحریم‌های اقتصادی قرار می‌گیرند و سفر آنها به خارج از کشور با محدودیت‌های جدیدی روبرو خواهد شد. در دوم نوامبر نیز تحریم‌های جدیدی علیه سازمان‌های مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران یا بانک‌هایی که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، مبادلات مالی دارند، وضع خواهد شد. اگر همچنان توافقی به دست نیامده باشد، در تاریخ ۷ دسامبر، هدف بعدی تحریم‌ها صنعت خودروسازی ایران، صنایع زیربنایی و صنعت معدن خواهد بود.

در صورت رسیدن به یک توافق نهایی با ایران در مذاکرات هسته‌ای، باراک اوباما کنگره آمریکا را در این مورد که کدام بخش از تحریم‌ها حذف خواهند شد، مطلع خواهد کرد.

سناتور لیندزی گراهام از حزب جمهوری‌خواه که گفته است برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران فشار خواهد آورد، روز یکشنبه (۱۸ ژانویه) اعلام کرد، اگر باراک اوباما موافقت کند که هر توافقی با ایران را برای تایید به کنگره بفرستد، او به دنبال اعمال تحریم‌های تازه نخواهد بود.

باراک اوباما روز جمعه به کنگره هشدار داده بود که هرگونه تحریم تازه، تلاش برای مهار برنامه هسته‌ای ایران را از مسیر صلح‌آمیز خارج می‌کند. رئیس جمهور آمریکا کنگره این کشور را به "نشان دادن بردباری بیشتر" و عدم تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران فراخوانده و تهدید کرده است، تصویب هر طرحی در این مورد را وتو خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter