English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ریاست اردوغان بر جلسه هیات دولت و نگرانی مخالفان

آذوح: خشایار جنیدی بی بی سی، استانبول

رجب طیب اردوغان برای نخستین بار از زمان تصدی ریاست جمهوری ترکیه، امروز دوشنبه ۱۹ ژاویه ریاست جلسه هیات دولت را بر عهده گرفت.

این اقدام آقای اردوغان با انتقاد مخالفانش مواجه شده چرا که هیات دولت ترکیه به ریاست نخست وزیر که رئیس دولت است تشکیل جلسه می دهد.

قوانین ترکیه رئیس جمهوری را از اداره جلسه هیات دولت منع نمی کند اما مخالفان می گویند آقای اردوغان در پی افزایش اختیارات خود است.

رجب طیب اردوغان شش ماه پیش پس از بیشتر از یک دهه نخست وزیری به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد.

او نخستین رئیس جمهوری ترکیه است که با رای مستقیم مردم انتخاب می شود و به همین علت تاکید دارد که باید به طور فعال در عرصه سیاسی کشور حضور داشته باشد.

آقای اردوغان عملا در ماه های گذشته نشان داده که در همه امور، به خصوص سیاست خارجی، فرد شماره یک کشور است و به سمتی تشریفاتی بسنده نکرده است.

___________________________________________________________

'رئیس جمهوری مقتدر'

تصاویر منتشر شده از جلسه دوشنبه هیات دولت ترکیه آقای اردوغان را نشان می دهد که در یکی از تالارهای بزرگ کاخ ریاست جمهوری جدید این کشور و در راس یک میز بیضی شکل نشسته است.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر و ۲۶ عضو دیگر کابینه دور این میز نشسته اند.

این تالار در کاخ نوسازی قرار دارد که با با ۱۱۵۰ اتاق و هزینه احداث ۶۱۵ میلیون دلاری، به نمادی از بلندپروازی های آقای اردوغان تبدیل شده است.

آقای اردوغان می گوید این کاخ نمادی از قدرت ترکیه نوین است.

او هفته پیش در همین کاخ با گارد احترام ملبس به لباس رزم سربازان ۱۶ دوره تاریخی منتسب به ترک تباران از محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی استقبال کرد، موضوعی که به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت و از آن به عنوان نمادی برای احیای عظمت حکومت عثمانی نام برده شد.

___________________________________________________________

استقبال از رهبران خارجی با گارد ملبس به لباس رزم امپراتوری های باستانی منتسب به ترک تباران از دیگر اقدامات جنجالی آقای اردوغان است

مراد یتکین، نویسنده روزنامه حریت با اشاره به عملکرد روسای جمهوری سابق ترکیه نوشت:‌ "احمد داود اوغلو (که رئیس دولت است)‌ پذیرفته که این اردوغان است که کشور را اداره خواهد کرد."

روزنامه جمهوریت هم که به مخالفان آقای اردوغان نزدیک است، نوشت آقای اردوغان با این کار، خود را برای لحظه ای که اختیارات ریاست جمهوری افزایش خواهد یافت، آماده می کند.

انتخابات پارلمانی ترکیه تابستان امسال برگزار می شود و در صورتی که حزب عدالت و توسعه به رهبری احمد داود اوغلو کرسی های لازم را در اختیار بگیرد، می تواند با فراهم کردن شرایط تغییر قانون اساسی، اختیارات ریاست جمهوری را افزایش دهد.

حکومت ترکیه مبتنی بر نظام پارلمانی است که اختیارات اجرایی را در اختیار نخست وزیر می گذارد. مخالفان آقای اردوغان را متهم می کنند که در پی تغییر نظام حکومتی به نظامی شبیه آمریکاست که در آن رئیس جمهوری عهده‌دار اداره کشور است.

آنها می گویند آقای اردوغان در شش ماه گذشته تعداد ادارات کل نهاد ریاست جمهوری را از ۴ عدد به ۱۲ عدد افزایش داده و در عمل یک 'دولت در سایه' به وجود آورده است.

آخرین باری که یک رئیس جمهور در یک جلسه هیات دولت شرکت کرد، در سال ۲۰۰۰ بود که سلیمان دمیرل، رئیس جمهوری وقت به دعوت نخست وزیر در جلسه کابینه حضور یافت.

دو رئیس جمهوری پیشین ترکیه، احمد نجدت سزر و عبدالله گل، این رویه را دنبال نکردند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter