English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اوباما حاضر نیست در سفر نتانیاهو به واشنگتن با او دیدار کند

آذوح: بنیامین‌ نتانیاهو در پاسخ به دعوت رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز سوم مارس به واشنگتن سفر می‌کند. نخست‌وزیر اسرائيل بدون اطلاع کاخ سفید دعوت شده و باراک اوباما اعلام کرده که حاضر به ملاقات با وی نیست.

دفتر نخست‌وزیر اسرائيل روز پنجشنبه (۲۲ ژانویه/ ۲ بهمن) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو در نخستین روزهای ماه مارس به دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به واشنگتن سفر می‌کند. او روز سوم ماه مارس در مجلس نمایندگان ایالات متحده سخنرانی‌ خواهد کرد.

روز چهارشنبه (۲۱ ژانویه/ اول بهمن) جان بینر از نتانیاهو دعوت کرد که روز ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) در نشست مشترکی که در کنگره برگزار خواهد شد، شرکت کند. وی پیشنهاد کرد که نخست‌وزیر اسرائيل در این نشست پیرامون "تهدیدات برنامه‌ اتمی جمهوری اسلامی" و "اسلام‌گرایی" سخنرانی کند.

اختلاف کنگره و کاخ سفید

دعوت از نخست‌وزیر اسرائيل یک روز پس از سخنرانی سالیانه باراک اوباما در کنگره، بدون اطلاع کاخ سفید انجام شد و اعتراض دولت را برانگیخت. مقامات کاخ سفید اعلام کردند که تا بامداد روز چهارشنبه از چنین دعوتی بی‌اطلاع بوده‌اند و این دعوت و پذیرش آن از سوی دولت اسرائيل را تخطی از پروتکل‌های دیپلماتیک می‌دانند.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، مقام سیاسی ارشد هر کشوری پیش از سفر به کشور دیگر باید مقام ارشد کشور میزبان را در جریان قرار دهد.

شامگاه پنجشنبه خبرگزاری‌ها گزارش دادند کاخ سفید اعلام کرده است که در صورت سفر نتانیاهو در ماه مارس، باراک اوباما با وی ملاقات نخواهد کرد. کاخ سفید استدلال کرد که این سفر دو هفته پیش از برگزاری انتخابات اسرائيل صورت می‌گیرد و بر اساس عرف دیپلماتیک در یک ماه مانده به انتخابات یک کشور، رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات و نامزدهای انتخاباتی آن کشور دیدار نمی‌کند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته که در این سفر نتانیاهو، با او ملاقات نخواهد کرد.

روابط میان کاخ سفید و کنگره آمریکا در هفته‌های اخیر به تیرگی گراییده است. گروهی از سناتورها و نمایندگان حزب جمهوری‌خواه می‌کوشند طرحی را از تصویب کنگره بگذرانند که در چارچوب آن تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب می‌شود. نتانیاهو از این طرح پشتیبانی می‌کند، اما باراک اوباما اعلام کرده است که چنین طرحی را در صورت تصویب وتو خواهد کرد.

کاخ سفید اعمال تحریم‌های تازه را مانع موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران می‌داند. مذاکراتی که همچنان ادامه دارد و امید می‌رود تا ماه ژوئن امسال (۲۰۱۵) به توافق جامع برسد.

دولت اسرائیل غرب و در راس آن آمریکا را به "نرمش در برابر جمهوری اسلامی" متهم و تاکید می‌کند که ایران در صدد وقت‌کشی است تا روزی که بتواند به تکنولوژی تولید سلاح اتمی دست یابد. تهران همواره این اتهام را رد کرده است.

دفتر نخست‌وزیر اسرائيل در بیانیه‌ای که در زمینه سفر نتانیاهو به واشنگتن منتشر کرده نوشته است که سخنرانی در کنگره به وی امکان می‌دهد از باراک اوباما، کنگره و مردم آمریکا به خاطر پشتیبانی از اسرائيل سپاسگزاری کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter