English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

روسیه و اوکراین بر سر خروج سلاح‌های سنگین به توافق رسیدند

آذوح: پس از بارها تلاش بی‌ثمر در مذاکرات صلح اوکراین حالا امید تازه‌ای پدید آمده است. وزیر خارجه آلمان از "پیشرفت‌هایی محسوس" خبر داد. در همین حال آمریکا و روسیه در سازمان ملل یکدیگر را به دامن زدن به بحران اوکراین متهم کردند.

رهبران مسکو و کیف شبانگاه چهارشنبه (۲۱ ژانویه/ اول بهمن) در برلین با حضور وزرای خارجه آلمان و فرانسه بر سر خروج هر چه سریع‌تر جنگ‌افزارهای سنگین به توافق رسیدند. بر پایه این توافق، خروج سلاح‌های سنگین باید از خط تعیین‌شده مرزی در پروتکل مینسک آغاز شود.

در همین حال در سازمان ملل متحد نمایندگان آمریکا و روسیه در جدالی لفظی یکدیگر را به دامن زدن به بحران اوکراین متهم کردند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان که میزبان دیدار برلین با حضور سرگئی لاوروف، پاول کلیمکین و لوران فابیوس، وزرای خارجه روسیه، اوکراین و فرانسه بود پس از این دیدار از "پیشرفت‌هایی محسوس" سخن گفت که در عین حال به معنای هیچگونه گشایشی نیست.

اشتاین‌مایر میگوید، حالا باید دید، آیا میتوان این توافق را عملی کرد یا نه. او افزود: «اگر آنچه که امروز بر سر آن توافق کرده‌ایم واقعا محقق شود، آن وقت ما یک قدم به نشست سران در آستانه (پایتخت قزاقزستان) نزدیک شده‌ایم.»

نشست آستانه، پایتخت قزاقستان، نشستی است که قرار است با حضور رؤسای جمهور روسیه، اوکراین و فرانسه و صدر اعظم آلمان برگزار شود. این نشست طبق قرارهای اولیه باید در اواسط ژانویه برگزار می‌شد.

محور این مذاکرات اجرای توافق آتش‌بس خواهد بود؛ توافقی که در ماه سپتامبر در شهر مینسک بلاروس به دست آمد اما نه تنها اجرایی نشد بلکه اخیرا درگیری‌های بین جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولتی اوکراین نیز شدت یافته است.

توافق حاصل‌شده در برلین بر سر خارج کردن سلاح‌های سنگین که قرار است مسیری غیر نظامی ایجاد کند، توسط گروه تماس سازماندهی خواهد شد. گروه تماس شامل نمایندگان دولت و شورشیان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپاست.

جدال لفظی آمریکا و روسیه

در همین حال سفیران آمریکا و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با یکدیگر وارد جدال لفظی شدیدی شدند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا مسکو را متهم کرد که در اطراف خود "بالش محافظی از منازعات به بن‌بست رسیده" می‌سازد. او طرح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای برقراری صلح را "طرح اشغال روسی" خوانده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه نیز آمریکا را به بر عهده گرفتن "نقشی مخرب" در بحران اوکراین متهم کرده است. او می‌گوید، آتش درگیری‌های اخیر اوکراین بعد از دیدار بن هاجس، فرمانده نیروهای زمینی آمریکا از اروپا شعله‌ور شد. او می‌افزاید: «هر جا که واشنگتن توجهش به آن جلب می‌شود، صرف نظر از این که عراق باشد یا لیبی، سوریه یا اوکراین در آن بی‌ثباتی، بحران و خونریزی وجود خواهد داشت.»

آمریکا و اتحادیه اروپا در اقدامی مشترک روسیه را تحریم کرده و از رهبران آن خواسته‌اند، توافق‌های حاصل در مینسک را رعایت کند. برقراری آتش بس ، زمینه‌سازی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و تداوم آزادی اسرا از جمله موارد این توافق است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter