English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پایان مذاکرات زوریخ، ادامه گفتگو در استانبول؛ برنامه مذاکرات هسته‌ای فشرده است

آذوح: دومین روز از گفتگوهای هسته‌ای معاونان وزرای خارجه‌ آمریکا و ایران با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در هتل هیلتون شهر زوریخ سوییس به پایان رسید.

 وندی شرمن و عباس عراقچی سرپرستی این گفتگوهای دو روزه را که در چارچوب گفتگوهای هسته‌ای ایران و پنج بعلاوه یک برگزار شد، برعهده داشتند.

نیلوفر پورابراهیم، خبرنگار صدای آمریکا در زوریخ گزارش داد که تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی عباس عراقچی قرار است پنجشنبه‌ این هفته نهم بهمن ماه بیست و نه ژانویه با سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) در استانبول به گفتگو بنشیند.

همچنین احتمالا دور دیگری از گفتگوهای هسته‌ای پنج بعلاوه یک و ایران در حاشیه‌ اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان و در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد.

عباس عراقچی در پایان مذاکرات زوریخ به خبرنگاران گفت: «در این دیدارها درباره موضوعات مختلف به ویژه موضوعات مهمی چون غنی‌سازی و تحریم‌ها، که جزییات مفصل و پیچیده ای دارد وارد بحث شده‌ایم.»

عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: «مذاکرات شکل جدی و مستقیم به خود گرفته و امیدواریم بتوانیم به تدریج دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم، البته اختلافات وجود دارد و این طبیعی است.»

عراقچی اضافه کرد: «امیدواریم مباحثی که با آمریکایی‌ها مطرح شد به صورت جزیی‌تر با اروپایی‌ها مطرح کنیم، البته با کارشناسان روسیه و چین هم در حال تنظیم قرار ملاقات هستیم.»

کمی بیش از دوماه از زمان تعیین شده تا ضرب العجل تازه‌ ایران و غرب برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای باقی مانده است. آذر ماه امسال پس از تمدید هفت‌ماهه برنامه اقدام مشترک(توافق ژنو)، طرفین پایان ماه مارس (۱۱ فروردین) را برای رسیدن به چارچوب توافقی جامع که بسیاری از آن به عنوان توافق سیاسی یاد می‌کنند، تعیین کردند و متعهد شدند تا اول ژويیه یا دهم تیر جزییات این توافق را نهایی کنند.

همزمان با گفتگوهای هسته‌ای معاونان وزرای خارجه‌ آمریکا و ایران، روز جمعه وزرای خارجه‌ آمریکا و ایران نیز در حاشیه‌ چهل و پنجمین اجلاس مجمع عمومی اقتصاد برای سومین بار طی ده روز گذشته دیدار کردند.

محمد جواد ظریف پس از دیدار با جان کری به واحد مرکزی خبر گفته‌است دوطرف درباره «ضرورت تسریع و تقویت روند گفتگوهای کارشناسان به منظور جلوگیری از تخریب روند مذاکرات» گفتگو کرده‌اند. تعداد سانتریفیوژهای ایران، روش‌های غنی‌سازی و همچنین پیشنهادهای مختلف مطرح شده از سوی طرفین از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار دوجانبه وزرای خارجه‌ي آمریکا و ایران بوده است.

ظریف پیش از در دیدار با جان کری در نشست چشم انداز ژئو پولتیک سال ۲۰۱۵ که به میزبانی آسوشیتد پرس برگزار شد، نسبت به رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با غرب در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد و گفت وضع تحریم‌های جدید از سوی کنگره آمریکا گفتگوهای هسته‌ای را از میان خواهد برد.

ظریف گفت: «اکنون زمان آن است که جامعه‌ بین المللی در مقابل تهدیدتحریم‌های جدید، که دستاوردهای بسیار مهمی را از بین خواهد برد، قاطعانه بایستد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزیر امور خارجه‌ ایران با اشاره به تلافی مجلس ایران در صورت تصویب تحریم‌های جدید گفت که رییس جمهور ی ایران در مقابل مجلس این کشور از قدرت مشابه با رییس جمهوری آمریکا برخوردار نیست: «طبق قانون اساسی، رییس جمهوری ایران قدرت وتو کردن تصمیمات مجلس را ندارد».

علی لاریجانی رییس مجلس ایران هفته گذشته در اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته بود: «برخی نمایندگان طرحی را دنبال می‌کنند که براساس آن اگر غرب اقدام به تحریم‌های جدید کند، ایران در بحث فناوری هسته‌ای هر درجه‌ای از غنی‌سازی را که بخواهد، دنبال می‌کند».

محمد علی آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران و از طراحان این طرح روز بیست و هفتم دی‌ماه به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «۲۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی فوریتی را امضا کرده‌اند که بر اساس آن اگر غربی‌ها به ویژه آمریکا دست از زیاده خواهی خود بر ندارند و تحریم‌ها را دنبال کند به دولت اجازه داده می‌شود که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در جهت تامین سوخت زیر دریایی و کارهایی صنعتی انجام دهد».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter