English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

لاریجانی: اوباما باید مانند ما شرایط داخلی را کنترل کند

آذوح: علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از باراک اوباما‌، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا خواست تا نسبت به کنترل کنگره این کشور اقدام کند. کنگره آمریکا در تلاش است دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز شنبه چهارم دی (۲۴ ژانویه) گفت در صورت وضع تحریم‌های تازه از سوی کنگره ایالات متحده آمریکا، فعالیت‌های هسته‌ای ایران با حرکتی جهشی به پیش خواهد رفت.

او افزود: «ما سناریوی این موضوع را به طور جدی طراحی کردیم و اگر به این مسیر بروند از این مسیر پشیمان خواهند شد.»

به گفته‌ی رئیس مجلس ایران، ایران برای حل سیاسی معضل هسته‌ای از خود انعطاف کافی نشان داده است. وی به جزئیات این اقدامات اشاره نکرد. لاریجانی با بیان اینکه مشکلات باراک اوباما و کنگره آمریکا به ایران ارتباطی ندارد، افزود: «ایران نباید هزینه حل این مشکلات را بپردازد.»

برخی سناتورهای آمریکایی برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران طرح‌هایی را تهیه کرده‌اند که احتمال دارد به زودی در کنگره این کشور به رای گذاشته شوند. باراک اوباما با این طرح‌ها مخالف است و می‌گوید که در صورت تصویب آنها توسط کنگره، با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری آنها را وتو خواهد کرد.

با این حال علی لاریجانی با بیان اینکه اوباما نباید مشکلات داخلی را در مذاکرات "سرریز" کند، گفت: «همان‌طور که ما داریم شرایط را کنترل می‌کنیم آنها هم باید برای کنترل موضوع توانمندی داشته باشند.»

او افزود که در صورت شکست راه حل سیاسی، زمینه و مطالعات برای سناریوی بدیل انجام شده و مقدماتش در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

دومین طرح مجلس ایران برای مقابله با کنگره آمریکا

در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها در مورد تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها توسط کنگره ایالات متحده آمریکا قوت گرفته است، یک نماینده مجلس ایران از تهیه‌ی طرح تازه‌ای خبر می‌دهد که دولت این کشور را ملزم به استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها خواهد کرد.

به گفته حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این طرح در صورت تصویب تحریم‌های تازه توسط کنگره آمریکا به رای گذاشته خواهد شد.

این نماینده مجلس با تکرار اظهارات علی لاریجانی، گفت :«ما با دولت آمریکا در مورد مسئله‌ی هسته ای مذاکره می‌کنیم بنابراین این که کنگره می‌خواهد چه کار کند به ما ارتباطی ندارد و رئیس جمهور آمریکا باید در این زمینه پاسخگو باشد، ما نباید درگیر مسائل داخلی آمریکا شویم.»

حسینی با بیان اینکه هر نوع تحریم تازه علیه ایران خلاف توافق ژنو است، افزود: «اگر این اتفاق بیافتد قطعا خط پایان و شکست مذاکرات خواهد بود.»

پیش از این مجلس ایران از تهیه‌ی طرح دیگری با امضای ۲۰۵ نماینده خبر داده بود که بر اساس آن در صورت تصویب تحریم‌های تازه، دولت اجازه خواهد داشت غنی‌سازی اورانیوم را تا میزان ۶۰ درصد برای تامین سوخت زیردریایی و کارهای صنعتی انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران می‌گوید: «هر دو طرح مجلس در مورد غنی‌سازی به عنوان گزینه‌های روی میز پارلمان ایران است و اگر کنگره بخواهد همچنان مانع تراشی کند و تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال وتصویب کند ما هم این طرحها را به جریان می‌اندازیم.»

سناتورهای آمریکایی سرگرم بررسی دو راه و شیوه گوناگون هستند تا فشار بر جمهوری اسلامی را در رابطه با مذاکرات اتمی افزایش دهند. نمایندگان کنگره در حال تهیه طرحی هستند که بر اساس آن، هرگونه توافق احتمالی هسته‌ای با جمهوری اسلامی باید از تأیید کنگره بگذرد.

همچنین برخی اعضای کنگره طرح دیگری را تهیه کرده‌اند بر این اساس که عدم توافق نهایی میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ تا پایان ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی (۹ تیرماه ۱۳۹۴) تشدید تحریم‌ها علیه ایران را در پی داشته باشد.

مهلت مذاکرات هسته‌ای ۶ کشور قدرتمند جهان با ایران در نوامبر سال میلادی گذشته تا اول ژوئیه ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) تمدید شد. دو طرف قرار است در این مدت به یک توافقی نهایی و جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter