English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

"بازار روز" یک شهر بندری اوکراین، هدف حملات موشکی

آذوح: درگیری‌های خونین میان شورشیان جدایی‌طلب حامی روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین هم‌چنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری‌ها دست‌کم ۱۰ تن در اثر حمله‌‌های موشکی به شهر ماریوپل کشته و شمار زیادی زخمی شده‌اند.

بنا به گفته‌ی مقامات محلی شهر بندری ماریوپل، هدف حمله‌ی هوایی روز شنبه (۲۴ ژانویه)، "بازار روز" بخشی مسکونی در شرق این شهر بوده است که جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار تن دارد. در اثر این حمله، بسیاری از خانه‌های منطقه ویران شده‌اند. مقامات اوکراین، جدایی‌طلبان را مسئول این عملیات موشکی می‌دانند.

الکساندر زاخارچنکو٬ رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین در دونتسک، این "ادعا" را رد می‌کند و ضمن "دروغ" خواندن اخبار، می‌گوید که نیروهای زیر فرمان او به ماریوپل حمله نکرده‌اند.

زاخارچنکو پیشتر گفته بود که توافق صلح مینسک از نظر شورشیان بی‌اعتبار است. او هم‌چنین از آمادگی شورشیان برای انجام حملات جدید در جهت بیرون راندن نیروهای نظامی اوکراین به پشت مرزهای دونتسک خبر داده بود: «ما به حمله‌ای گسترده در سراسر منطقه دست خواهیم زد.»

موضع وزارت خارجه آلمان

وزیر امور خارجه‌ی آلمان، فرانک والتر اشتاین‌‌مایر، ضمن انتقاد شدید از زاخارچنکو، شورشیان را "جنگ طلب" خواند و از رهبران روسیه و اوکراین خواست که مواد مورد توافق مندرج در قرارداد مینسک را به مرحله‌ی اجرا درآورند.

بر اساس توافق مینسک که در ماه سپتامبر امضا شده٬ دو طرف ضمن پذیرش شرط برقراری آتش‌بس متعهد شدند که تسلیحات سنگین خود را از خاک دیگری خارج سازند. نمایندگان روسیه٬ اوکراین٬ فرانسه و آلمان نیز چند روز پیش در دیداری که در برلین صورت گرفت، با تاکید بر اهمیت این قرارداد برای مردم منطقه، برای چندمین بار اجرای "فوری" آن را خواستار شدند.

بنا بر گزارش کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، از آغاز درگیری‌های اوکراین تا کنون، بیش از ۵ هزار تن کشته شده‌اند.

اهمیت شهر بندری ماریوپل

شهر بندری ماریوپل که در کرانه‌ی دریای آزوف قرار دارد، آخرین شهر در شرق اوکراین است که هنوز زیر کنترل نیروهای دولتی است. این بزرگترین بندر اوکراین، از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار است.

جاده‌ی اصلی‌ای که مرز جنوب شرقی اوکراین با روسیه را به دیگر نقاط اوکراین از جمله شبه جزیره کریمه وصل می‌کند، از این بندر می‌گذرد. دولت اوکراین، روسیه را متهم می‌کند که از این طریق، تانک و سلاح‌های سنگین به داخل اوکراین می‌فرستد.

دولت روسیه این اتهام‌ها را رد می‌کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter