English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

استفاده از نماد دریاچه اورمیه بر روی پیراهن بازیکنان تراکتور در بازی های آسیایی

آذوح: حک نمادی از دریاچه نگون بخت اورمیه بر روی پیراهن بازیکنان تراکتورسازی آذربایجان در جام باشگاه های آسیا با هدف پر رنگ ساختن بعد فرامنطقه ای این فاجعه زیست محیطی و هشدار در رابطه با عواقب خطرناک آن، هم چون عمل مشابه انجام شده در رابطه استفاده از  نماد پلنگ ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل و هم چنین جام ملت های آسیا 2015 استرالیا با هدف هشدار در رابطه با انقراض نسل این گونه جانوری، میتواند تاثیر فراوانی در میان اذهان عمومی مردم و دولت های جهان در رابطه با معضل خشک شدن دریاچه اورمیه داشته باشد.

به گزارش دورنانیوز، خشک شدن دریاچه اورمیه، فاجعه ای است تلخ و ناگوار نه در بعد منطقه ای یا کشوری، بلکه در بعد جهانی، چرا که عواقب نابودی این تالاب ارزشمند بین المللی، نه تنها منطقه آذربایجان و یا ایران، بلکه چندین کشور را درگیر خود ساخته و خسارات و آسیب های فراوانی را به مردم منطقه تحمیل خواهد ساخت.

از سوی دیگر، تاخیر چندین ساله در آغاز طرح احیا و نجات نگین در شرف مرگ آذربایجان و کاستی ها و کم کاریهای اتفاق افتاده از سوی دولت و مجلس در طول این مدت، باعث شده است تا دریاچه اورمیه طبق اعلام کارشناسان بیش از ۹۵% از آب موجود در بستر خویش را از دست داده و عملا تبدیل به یک بیابان خشک و سوزان، انباشته از میلیون ها تن نمک غیر قابل کنترل شود.

با یک بررسی میدانی در مناطق واقع در اطراف دریاچه اورمیه، به خوبی میتوان به عواقب زیان بار و غیر قابل جبران نابودی این دریاچه پی برد. از تبدیل هزاران هکتار زمین کشاورزی، زراعی و باغات مختلف به شوره زار و شور شدن آب چاه ها گرفته تا شیوع انواع بیماری های واگیر دار تنفسی و پوستی در منطقه و تخلیه بسیاری از روستاها و مناطق مسکونی اطراف این دریاچه و کوچ و مهاجرت اجباری هزاران آذربایجانی تنها آغاز و استارتی است برای یک فاجعه بزرگ زیست محیطی و در نتیجه انسانی، که نتیجه ای جز آوارگی میلیون ها انسان نخواهد داشت.

با وجود تصویب بودجه ای نسبتا مناسب برای احیای دریاچه اورمیه از سوی دولت و مجلس، اما متاسفانه طرح احیای این دریاچه مدتی طولانی در مرحله مطالعاتی گیر کرده و هنوز هیچ گامی در راستای اجرای جدی و مستمر طرح های عملی برداشته نشده است.

به باور بسیاری از کارشناسان، هرچه به پایان فصل زمستان و آغاز فصل گرما نزدیک می شویم، سرعت تبخیر در سطح دریاچه نیز به شدت افزایش یافته، و این عامل علاوه بر اینکه موجب خشک شدن اندک آب موجود در بستر این دریاچه میشود، بلکه طرح احیای آن را نیز با تهدیدی جدی مواجه می سازد، که این به منزله یک فرصت سوزی بزرگ و فاجعه بار و از دست دادن زمان طلایی برای نجات عروس آذربایجان از مرگ حتمی است.

حال با توجه با این نکات، لازم است تا همه از مردم عادی گرفته تا نهادها، سازمان ها و مسئولین دست در دست هم داده و با کنار گذاشتن عذر و بهانه های همیشگی، با توسل به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در تمامی زمینه ها، به فریاد دریاچه اورمیه شتافته و بار دیگر حیات و زندگانی را بدان بازگردانیم.

به طور مثال در زمینه ورزشی و پتانسیل های موجود در خود منطقه آذربایجان، حک نمادی از دریاچه نگون بخت اورمیه بر روی پیراهن بازیکنان تراکتورسازی آذربایجان در جام باشگاه های آسیا با هدف پر رنگ ساختن بعد فرامنطقه ای این فاجعه زیست محیطی و هشدار در رابطه با عواقب خطرناک آن، هم چون عمل مشابه انجام شده در رابطه استفاده از  نماد پلنگ ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و هم چنین جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ استرالیا با هدف هشدار در رابطه با انقراض نسل این گونه جانوری، میتواند تاثیر فراوانی در میان اذهان عمومی مردم و دولت های جهان در رابطه با معضل خشک شدن دریاچه اورمیه داشته باشد.

مطمانا خطر نابودی دریاچه اورمیه، هزاران مرتبه شدید تر از خطر انقراض یک گونه جانوری بوده، و لازم است تا مسئولین محلی آذربایجان و مسئولین کشوری با درک این موضوع، ضمن اتخاذ تدابیر لازم را برای اجرایی شدن این پیشنهاد، با جدیت آن را پیگیری نموده و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نکنند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter