English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پیروزی حزب چپ‌گرای سیریزا در انتخابات یونان

آذوح: سیریزا، اتحاد چپ در یونان، پیروز انتخابات پارلمانی در این کشور است. اولین تخمین پس از پایان رأی‌گیری در ساعت ۱۹ به وقت محلی، حاکی است که این جریان دست کم ۳۳,۵ درصد آرا را کسب خواهد کرد. جریان محافظه‌کار “نئا دموکراتیا” (دموکراسی نو) به رهبری نخست‌وزیر فعلی آنتونیس ساماراس، محتملا حدود ۲۸ درصد آرا را کسب می‌کند.

اکنون پرسش این است که آیا اتحاد چپ اکثریت کرسی‌های پارلمانی را به دست خواهد آورد یا نه. پارلمان یونان ۳۰۰ نماینده دارد که تا کنون به نظر می‌رسد بین ۱۴۸ تا ۱۵۴ تن از آنان از جریان سیریزا خواهد بود. پس به لحاظ عددی احتمال این که چپ در پارلمان اکثریت مطلق را به دست آورد، وجود دارد.

الکسیس سیپراس، رهبر ۴۰ ساله سیریزا، هنگام حضور در یکی از شعب رأی‌گیری در آتن، مهد باستانی دموکراسی، گفت: «دموکراسی به یونان بازخواهد گشت. پیام ما این است: آینده مشترک ما در اروپا، آینده‌‌ای انقباضی نخواهد بود.»

اعمال سیاست‌های ریاضتی پیشنهادی اتحادیه اروپا در پنج سال اخیر در یونان که به کاهش شدید مخارج رفاهی دولت، افزایش سن بازنشستگی، و افزایش بی‌سابقه بیکاری دامن زده است، دلیل اصلی اقبال مردم به سیریزا عنوان شده است.

یونان پس از بحران سال ۲۰۰۸ بارها شاهد جنبش‌های سرتاسری علیه سیاست‌های ریاضتی بوده‌است و علاوه بر قدرت‌گرفتن چپ رادیکال در انتخابات پارلمانی، گروه‌های چپ با مشی مبارزه مسلحانه نیز در این کشور بار دیگر فعال شده‌اند.

همچنین گروه راست افراطی «طلوع طلایی» که ضدمهاجرت و ناسیونالیست است، قدرت گرفت و از سوی فعالان به اعمال خشونت‌های نژادپرستانه متهم شد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ــ که به گفته این شبکه خبری، بسیاری از یونانی‌ها او را چهره اصلی در تحمیل سیاست‌های ریاضتی بر یونان می‌دانند ــ در آستانه این انتخابات گفت: «اتحاد در قلب تمام اصول ما جای دارد. من از یونان می‌خواهم تا علی‌رغم تمام تفاوت‌ها کماکان بخشی از داستان ما در اتحادیه اروپا باقی بماند.»

احتمال عدم توانایی یونان برای باز پرداخت بدهی‌ها و خروج متعاقب آن از حوزه یورو به هراس بازارهای اروپایی دامن زده است. با این حال، سیریزا همواره هر طرحی برای خروج از اتحادیه اروپا را تکذیب کرده‌است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter