English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پس از افزایش فشارهای مردمی و بین المللی، رژیم اسلامی ایران اقدام به رهاسازی آب یکی از سدها در حوضه دریاچه اورمیه نمود

آذوح: رژیم اسلامی ایران پس از افزایش فشارهای مردمی در شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی و نیز فشارهای بین المللی مجبور شد تا اقدام به رها سازی آب ذخیره شده در پشت یکی از سدهای حوضه آبریز دریاچه اورمیه کند.

 دریچه‌های سد کاظمی (بوکان) با هدف رهاسازی آب این سد به سمت پیکره آبی دریاچه اورمیه با دبی ٣٠ مترمکعب بر ثانیه گشوده شد. سیدمرتضی موسوی در این خصوص اظهارداشت: طبق مصوبه کارگروه احیای دریاچه اورمیه، تصمیم بر این بود که از بهمن‌ ماه به تناسب ذخیره سدهای حوضه و میزان آورد رودخانه‌ها، ١٧۶ میلیون مترمکعب از آب سدها برای تثبیت آب دریاچه اورمیه رهاسازی شود.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه اورمیه میزان رهاسازی آب از این سد را ١١۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: رهاسازی و هدایت آب از طریق بند نوروزلو در ماه‌های بهمن و اسفند ادامه خواهد یافت و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت پیش‌‌بینی شده، رهاسازی آب سد در نیمه دوم فروردین ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: طبق برنامه در هفته‌های آینده ٢٠ میلیون‌ مترمکعب از مخزن سد ساروق و ۴٠ میلیون مترمکعب از سد حسنلو رهاسازی خواهد شد تا تراز دریاچه اورمیه در سطح مورد انتظار تثبیت شود.

در عین حال  ۴روز پس از آنکه مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از افزایش ۷سانتی‌متری تراز آبی دریاچه اورمیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داد، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: «ارتفاع آب در حاشیه جزایر دریاچه ۲۰تا ۴۰سانتی متر است بنابراین امکان خارج شدن حیوانات از جزایر وجود ندارد، از سوی دیگر آب و علوفه آنها نیز تأمین است.»

به گزارش آذپرس؛ محسن سلیمانی روزبهانی، روزگذشته با اعلام این خبر گفت: «براساس تجارب جهانی، منابع آبی پایدار برای حیات وحش جزایر دریاچه اورمیه ایجاد می‌شود.»

به گفته وی: «یکی از فعالیت‌های طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که با همکاری ژاپن اجرا می‌شود، تأمین منابع پایدار آب برای حیات وحش جزایر دریاچه اورمیه با اولویت جزیره اشک است.» آن طور که سلیمانی روزبهانی می‌گوید: «طرح بررسی اثرات خشکسالی بر تنوع زیستی جزایر دریاچه اورمیه و راهکارهای جایگزین تأمین منابع آب در جزایر دریاچه در دست مطالعه است که هدف آن علاوه بر تأمین منابع آبی مطمئن برای حیات‌وحش جزایر که از خشکسالی و خشکی دریاچه متاثر شده‌اند، رسیدن به الگویی است که بتوان در سایر مناطق حفاظت شده نیز برای تأمین آب مورد نیاز حیات وحش از آن استفاده کرد.»

همچنین بنا به اعلام منابع رسمی، حجم آب دریاچه اورمیه در حال حاضر حدود ۲میلیارد مترمکعب است، درحالی‌که این دریاچه برای رسیدن به شرایط عادی به ۱۴میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

دوستی رضایی مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، ۲۹دی‌ماه امسال، میزان بارندگی در آذربایجان غربی را در سال ‌آبی جاری ۲۰۸میلی‌متر اعلام کرد و افزود: «این رقم ۸۸درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته و ۶۱درصد نسبت به میانگین درازمدت بیشتر است». سال آبی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور‌ماه سال آینده ادامه می‌یابد.

گوناز تی وی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter