English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

لیتویننکو، مامور اطلاعاتی سابق روسیه، احتمالا «دو بار مسموم شده بود»

آذوح: شواهد تازه نشان می‌دهد که الکساندر لیتویننکو، مامور سابق سازمان اطلاعاتی روسیه و منتقد حکومت پوتین، پیش از مرگ دوبار مسموم شده بود.

این شواهد که روز سه‌شنبه هفتم بهمن منتشر شد، بیانگر آن است که بر خلاف تصور مقامات، مامور سابق کا.گ.ب روسیه نه تنها یک بار بلکه دو بار با پلوتونیوم رادیواکتیو مسموم شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اطلاعات ارائه شده توسط رابین تم، وکیل الکساندر لیتویننکو، تازه‌ترین افشاگری در پرونده طولانی رسیدگی به مرگ مامور پیشین کا.گ.ب است.

آقای تم که وکیل دعاوی رسمی پرونده است گفت شواهد موجود نشان می‌دهد که در اواسط اکتبر سال ۲۰۰۶ و همچنین دو هفته پس از آن ایزوتوپ‌های رادیواکتیو پولوتونیوم ۲۱۰ به الکساندر لیتویننکو خورانده شده است.

آقای لیتویننکو منتقد حکومت روسیه و ساکن لندن، پس از نوشیدن چای با دو مرد روس در هتلی در لندن، اول نوامبر ۲۰۰۶ به شدت بیمار شد و سه هفته بعد به علت «ابتلا به آلودگی حاد با مواد رادیو اکتیو» درگذشت.

در حالی که بریتانیا، روسیه را به دخالت در مرگ او متهم کرده است، مسکو این اتهام را تکذیب و از استرداد دو مردی که بریتانیا به عنوان دو مظنون اصلی شناسایی کرده است، خودداری کرد.

مرگ غیرعادی الکساندر لیتویننکو و نامه پیش از مرگ او که در آن ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را متهم کرد دستور مسموم کردن او را صادر کرده است چندین سال مناسبات روسیه و بریتانیا را تیره کرد.

رابرت اوئن قاضی پرونده گفت: «موضوعاتی که موجب مرگ او شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند».

رابین تم، وکیل پرونده گفت: پس از بیمار شدن الکساندر لیتویننکو، رد آلودگی مواد رادیو اکتیوی در سراسر لندن کشف شد که «ممکن است زندگی هزاران نفر از مردم عادی را به خطر انداخته باشد».

آقای تم افزود شواهدی که نشان می‌دهد الکساندر لیتویننکو نه تنها یک بار بلکه دوبار مسموم شده است به دادگاه رسیدگی ارائه خواهد شد. آقای لیتویننکو چند هفته پس از بستری شدن در بیمارستان، اظهار ناراحتی جسمی کرده بود.

وکیل الکساندر لیتویننکو گفت شاهدی در این جلسه حاضر می‌شود که گواهی می‌دهد مظنونان از آشپزی در لندن خواسته بودند تا یک سم گرانقیمت در غذای او بریزد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد: آندری لوگوی و دیمیتری کووتون، دو مامور سابق اطلاعاتی روسیه دخالت در مرگ آقای لیتویننکو را به شدت انکار می‌کنند.

قاضی گفت از آن‌ها خواسته شده از طریق ویدئو در جلسه دادگاه شرکت کرده و شواهد خود را ارائه کنند.

مارینا لیتویننکو همسر الکساندر لیتویننکو گفت امیدوار است دادگاه حقایق سرپوش گذاشته شده در مورد مرگ همسرش را روشن کند.

تحقیقات پیشتر به علت خودداری روسیه از استرداد مظنونان و همچنین مخالفت دستگاه اطلاعاتی بریتانیا با ارائه اطلاعات محرمانه به دادگاه، متوقف شده بود.

جلسات دادگاه عمومی تا پایان ماه آوریل ادامه خواهد داشت. قاضی اوئن اعلام کرد که امیدوار است نتیجه تحقیقات را تا پایان سال جاری منتشر کند.

رابین تم گفت شواهدی درباره نقش آقای لیتویننکو در اولین جنگ چچن و سپس همدری او با مردم چچن، و همچنین گرویدن این مامور سابق اطلاعاتی روسیه به اسلام در بستر مرگ ارائه می‌شود.

در این دادگاه به رابطه الکساندر لیتویننکو با بوریس برزوفسکی ثروتمند روس و روزنامه‌نگار مقتول، آنا پولیتکوسکایا، و همچنین انتقادات شدید آقای لیتویننکو از حکومت روسیه پرداخته می‌شود.

وکیل پرونده گفت قاضی باید این احتمال را در نظر بگیرد که عملکرد آقای لیتویننکو، او را به عنصری «مزاحم و یا بد‌تر» برای حکومت روسیه تبدیل کرده بود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter